Avverkning (slutavverkning)

avverka frötall

79 inlägg 35391 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

hedenfeldt  
#240754 Ett råd för att få bättre utfall på antalet klass 1 från rotstocken på frötallar är att aptera dem så kort som möjligt. Då minimerar man risken för antal grenbuktningar, skevhet mm. Bör inte göra så mycket på det totala utfallet heller.
Förövrigt en mycket intressant tråd. Ska själv skörda 60 - 70 frötallar framöver och planerar göra det med motorsåg och ATV.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#240769 Enklaste apteringen jag gjort var i farsans skog tidigt 90-tal. Min farfar hade sparat raka kvistfria tallar till pärthyvling under 50-talet. Pärtmodet ersattes dock med plåt och tallarna växte.
40 år senare fällde jag tallarna och de flesta stamblocken blev 58:or. Ytterst få blev kortare.

Misstänker att det inte var en medveten strategi från min farfars sida att skapa frötall utan det bara blev så.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#241334 Avviker lite från de frötallar jag pratat om och drar upp nya. Där jag gallrar nu högg min morfar för ca 30 år sedan. Ett antal tallar står kvar, över 60 i brösthöjd flera av dem. Slutavverkning på området är väl om 20-40 år, ska jag spara tallarna och hoppas de gör nytta då eller tar man ner dem nu i samband med gallring ? Det finns i princip ingen tall alls i området för gallring, bara gran och löv. Detta måste ju betyda att de inte har fungerat något vidare som fröträd, finns inga självgallrade döda tallar heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#241340 Behöver nödvändigtvis inte vara så. Småtall älskar ljus är, det så att granarna funnits som små när det höggs för 30 år sedan har fröna antagligen aldrig grott eller så har plantorna dött i ett tidigt skede.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).