Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125534 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241315
kallen skrev:Nu har Husqvarna kommit med en EN471 klassad blus.
Rätt dyr dock.

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... kogsjacka/



Ja....så här ser den ut......lätt begagnad..... med blixt! :smile: helt ok huggarblus...inget märkvärdigt på nåt vis!

Men jag tror nog att om man absolut vill eller måste ha klass 3 vilket man inte måste vid tex normalt skogsbruk så är stihls ForestWear classic en 471 ett både hållbarare och betydligt billigare alternativ! stihls "classic" var det enda som höll någorlunda acceptabelt ibland torrkvistar,rotvältor mm vid stormen gudrun bla! och detta ska ju vara samma jacka fast orange med varsel! stihl har varselklass 3/3 husqvarna 3/2

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Per ... jacka.aspx

jag har svårt att förstå priset på husqvarnas jacka ca 2400:- när stihls dito kostar ca 990:-?? :roll: framtiden får utvisa vilken som är bäst,skönast och prisvärdast!

reflexerna brukar inte hålla speciellt länge när man hugger!..inte för mig i allafall...en månad ungefär! :roll: vare sig på armar eller i midjan där man har huggarbältet! därför känns det som att husqvarnajackan har hamnat i fel prisgrupp för att vara riktigt intressant!... helt ok för nån som "sågar" "nån gång ibland" kanske!? :roll:

det är mycket praktiskt att slippa ha en varselväst utanpå sin gamla huggarblus! men rent ekonomiskt så är en varselväst ett BETYDLIGT prisvärdare alternativ!..känns som att husqvarna vill ha minst en tusing extra för att det står "husqvarna" på jackan! :roll:

som sagt....framtiden får utvisa vad dom "går för"! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

johan eriksson  
#241317 Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241318
johan eriksson skrev:Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?


Svärdet är ett 50" GB med "hardnose" största stihl fästet, men jag tror att detta ska passa även på andra sågar! :roll: kedjan är 404 med 144 drivlänkar! (tror jag)!

hur så? är du sugen? he he :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

herjman  
#241330
Huggarn skrev:
johan eriksson skrev:Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?


Svärdet är ett 50" GB med "hardnose" största stihl fästet, men jag tror att detta ska passa även på andra sågar! :roll: kedjan är 404 med 144 drivlänkar! (tror jag)!

hur så? är du sugen? he he :wink:



Vad hugger du med det svärdet, Reedwood? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

johan eriksson  
#241344
Huggarn skrev:
johan eriksson skrev:Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?


Svärdet är ett 50" GB med "hardnose" största stihl fästet, men jag tror att detta ska passa även på andra sågar! :roll: kedjan är 404 med 144 drivlänkar! (tror jag)!

hur så? är du sugen? he he :wink:


Alltid kul med långa svärd, mitt längsta för tillfället är ju bara 36". Funderar på något längre, har spanat lite på ett 60" GB
Stora Stihlfästet passar även på stora Dolmar. :D

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241555
herjman skrev:
Huggarn skrev:
johan eriksson skrev:Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?


Svärdet är ett 50" GB med "hardnose" största stihl fästet, men jag tror att detta ska passa även på andra sågar! :roll: kedjan är 404 med 144 drivlänkar! (tror jag)!

hur så? är du sugen? he he :wink:



Vad hugger du med det svärdet, Reedwood? :grin:



Jag hugger ingenting med det svärdet!...det är inköpt pga sågverksprojekt som så mycket annat fått skjutas på framtiden......men en dag så!! :smile: kedjan är fö en stihl klyvkedja!

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241556
johan eriksson skrev:
Huggarn skrev:
johan eriksson skrev:Lite OT, men vad är det för svärd du har stående mot väggen?


Svärdet är ett 50" GB med "hardnose" största stihl fästet, men jag tror att detta ska passa även på andra sågar! :roll: kedjan är 404 med 144 drivlänkar! (tror jag)!

hur så? är du sugen? he he :wink:


Alltid kul med långa svärd, mitt längsta för tillfället är ju bara 36". Funderar på något längre, har spanat lite på ett 60" GB
Stora Stihlfästet passar även på stora Dolmar. :D


Japp! kul med långa svärd! man har ju märkt att alltid retar det nån! :lol: sjukdommen CAD med tillbehör är svårt att förstå för vissa!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

röjar kalle  
#270293 varselkläder är väl bra så maskinföraren ser var han kör över oooooj jag körde visst över en hjälphuggare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).