Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220481 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

peo528  
#240837 Absolut. Kan bara instämma i att det är suverän träning. Inget som är bättre än att komma hem efter en dag i skogen o verkligen ha känslan av att man har jobbat med kroppen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#240845 :geek: 8) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240866 Körde ett fyratimmars huggarpass idag! Lite kallt i morse, -5 och vitt på backen :) härligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240901
OAS-forests skrev:Körde ett fyratimmars huggarpass idag! Lite kallt i morse, -5 och vitt på backen :) härligt.


:ymdaydream: :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#241227 Idag full fart, startade vid 8 och for hem vid 15. Har tagit ner ett antal grövre granar som lämnats vid tidigare avverkning och som var dags att skörda. Det blir en helt annan sak att jobba med timmerstockarna istället för massaveden när det ska läggas ihop, jag har riktigt ont faktiskt :).. men ihoplagt är det !

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241247 Man märker direkt skillnad i tidsåtgång då det är timmerträd som ska hanteras. Tanken på sågen brukar tömmas fort men det blir ju ganska snabbt kubiker också då det är grövre skog. Generellt så brukar jag hugga 1 m3f per timme om det är 1:a gallring.

Var det inte kallt i morse? vi hade -9 grader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

ananders  
#241248 Idag blev det 8 timmars röjning på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#241257
OAS-forests skrev:Man märker direkt skillnad i tidsåtgång då det är timmerträd som ska hanteras. Tanken på sågen brukar tömmas fort men det blir ju ganska snabbt kubiker också då det är grövre skog. Generellt så brukar jag hugga 1 m3f per timme om det är 1:a gallring.

Var det inte kallt i morse? vi hade -9 grader.


Jo precis som du säger och i morse kändes det svalt med -8 där jag parkerade bilen. Jag vågar inte räkna min fart, den är fortfarande låg men ökar i den takt det känns bekvämt. Jag kan säga att en m3/timmen är det inte iaf om det i huvudsak är massa men då har jag oröjt totalt så det går åt lite tid att komma fram även om det är bättre nu när jag kommit längre österut. Största anledningen är troligen att jag är otränad och inte har samma rutin som dig.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#241260 Jag gick en stund med röjsågen först i ett liknande bestånd som ditt å vann otroligt mycket tid på det. Eller åtminstone kändes det så :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

simon d  
#241262 Jag var ute i skogen i helgen och fällde barkborre träd+ några döda björkar :-)
Till vem säljer ni brännved?

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#241264 Blivande snickare : Ja det tror jag också, det är frustrerande när man får krypa runt på marken med motorsågen, farten kan liknas med en sköldpadda på semester :) Nu är jag dock igenom det mesta av detta "elände" .

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241267 Att göra en underröjning med röjsåg innan man ska gallra är väl använd tid. Det blir enklare samt går fortare att gallra eftersom man får bättre sikt och direkt hugger träd som gagnar leveransen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#241292
husqvarna_med_sthil skrev:Blivande snickare : Ja det tror jag också, det är frustrerande när man får krypa runt på marken med motorsågen, farten kan liknas med en sköldpadda på semester :)

:lol: precis!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241312 Blev tre timmar i skogen idag på förmiddagen. Har börjat hugga i ett nytt område och började med att hugga fram väg som växt igen. Mycket al efter diken och vägkant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#241314 Idag blev det lite lugnare tag och lättsammare huggning. Tog sista timmen till att göra en överblick på vad som var gjort och vad som är kvar att göra. Imorgon blir det lite plock med res sedan måste jag tyvärr avvika från skogen resten av veckan, jobbet kallar samt att det ska köras pellets ( köpt ett pelletsförråd där pelletsen ingick). Har träningsvärk i vänster arm som värker ända in i skelettet så några dagars återhämtning kan nog vara bra.

Ser bra ut Oas-forests ! Hugga väg genom al är trevligt, iaf efteråt :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).