Gallring

Ökande gallringskostnader

27 inlägg 18252 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökande gallringskostnader

Baggböla  
#241179 Har i gått igenom Skogforsks kostnader och intäkter över åren, och fick fram detta diagram. Dom har ju ökat ganska markant sedan 2006. Medelstammen har iofs minskat något men det verkar knappast vara i relation till ökningen. Var beror denna ökning på? Slutavverkningarna verkar inte ha en motsvarande ökning?

Vad tror ni?

*Norra står för norra Sverige och Södra står för södra Sverige.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

strombom2  
#241196 kan det vara att de ska huggas en massa sortiment ? Klen timmer, normal timmer både tall o gran, björk massa, barr massa, bränsleved. Hanteringen blir dyr på många sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Fredrik Reuter  
#241371 Hej,
Medelstammen kan slå hårt på siffrorna, vad var differensen?
Likaså skotningsavstånd kan ändra förutsättningarna i jämförelserna.

Och kostnaderna är de indexerade för varje år?

Dieseln har blivit dyrare och vi har ju i annan tråd tagit upp att dieselförbrukningen ökar i skogsbruket. Minskad medelstam och ökad skotningslängd blir då grädde på moset isåfall.

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Baggböla  
#241392 Nej siffrorna är inte indexerade eller hänsyn tagen till KPI.

Medelstammen för södra respektive norra Sverige ligger.

2001: 0,12 0,10
2002: 0,12 0,09
2003: 0,12 0,10
2004: 0,12 0,10
2005: 0,12 0,10
2006: 0,12 0,11
2007: 0,11 0,10
2008: 0,11 0,09
2009: 0,10 0,09
2010: 0,10 0,09
2011: 0,10 0,09



Terrängtransportavstånd redovisas inte men kostnaden för avverkning respektive transport och det är kostnaden för avverkning som står för den stora ökningen och inte skotning. Att det skulle bli en markant ökning av transportavstånd på några år känns osannolik.

Dieselförbrukningen borde ju visa samma trend för slutavverkningar och för skotningen. Dieselpriser av minskad avdrag kan bara förklara en liten del. Det beror sannolikt på något annat. Men vad? Konfliktbestånd? Kapitalkostnader för flerträdsaggregat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241401 Eftersom det slår hårdare på gallring tror jag att det har att göra med bränslet ändå. Gallring tar längre tid och har mindre medelstam vilket medför större dieselförbrukning per m3f.

Kan det vara så att tidigare så körde man med lågbeskattat bränsle i skogen men nu är det samma skatt som för bilar?

Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

åberg  
#241434
Admin@skogsforum skrev:Dieseln har blivit dyrare och vi har ju i annan tråd tagit upp att dieselförbrukningen ökar i skogsbruket. Minskad medelstam och ökad skotningslängd blir då grädde på moset isåfall.

Snarare lök på laxen. :geek:

http://sv.wiktionary.org/wiki/l%C3%B6k_p%C3%A5_laxen
http://sv.wiktionary.org/wiki/gr%C3%A4dde_p%C3%A5_moset

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Fredrik Reuter  
#241451 Helt rätt Åberg!
Tack för du rättar till orätt!

Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

mojs63  
#241487 En förklaring är att medelstammen är betydligt lägre än visad.
Pga många stam ej räknas vid flerträdshantering blir medelstammen fel.
De entreprenörer som kör på kubik förlorar mycket om man inte uppmärksammar detta.

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241490
mojs63 skrev:En förklaring är att medelstammen är betydligt lägre än visad.

Nä, det tror inte jag är förklaringen. Då man räknar fram kostnad per m3 så används väl den "officiella" medelstammen. Alltså även om medelstammen är ännu lägre så slår detta inte igenom eftersom den faktiska siffran inte är känd.

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241521
mojs63 skrev:En förklaring är att medelstammen är betydligt lägre än visad.
Pga många stam ej räknas vid flerträdshantering blir medelstammen fel.
De entreprenörer som kör på kubik förlorar mycket om man inte uppmärksammar detta.


Alla träd räknas vid flerträdshantering iaf på Komatsu.

Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

torpöbo  
#241539 På södra började man med fallande längder rund stormen gudrun, det kanske kan ha med saken att göra.

Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241600 Kostnaderna för att hålla igång en maskin har ju ökat ganska mycket sen 2006,tittade lite i gammal bokföring för att jämföra tex. en servicelämnare/reparatör vi anlitar vid lite brandbes och sånt som ändå är billig tog 450 kr/h då, nu 200 kr mer/h.En del reparatörer ligger upp mot 7-900 kr/h oxå ju.

Även alla typer av oljor har ju ökat i pris samt de flesta kör med dyrare miljöoljor(krav vid certifiering) tex kedjeoljan är nästan dubbelt så dyr likaså hyd. oljan.

Sen har ju även bränslet gått upp,förbrukningen på maskinerna har väll kanske inte heller gått på rätt håll(fanns nån tråd här har för mej de va 13% upp på gallringsskördare nu jämfört med 2006?)

Anledningen att kostnaderna per m3 gallring procentuellt har ökat mer än kostnaderna per m3 slutavv. kan ju bero på att den ökade maskinkostnaden delas på fler m3 eftersom en sav. maskin kör fler m3 än en gallringsmaskin. eller??

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Camwood  
#241601 Om kostnaden för maskinen har ökat samtidigt som virkesvärdet hos era kunder har minskat ( = sämre betalningsförmåga) Hur löser ni det ??? :?: Bara ta åt sej gallring där det är gallrat minst 5 gånger tidigare :grin:( Allså en sista gallring med ett högt timmerandel) Och all körvägar är helt orörda tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Ökande gallringskostnader

Baggböla  
#241608 Indexerade gallringskostnader

Gjorde ett index med KPI, för de som vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ökande gallringskostnader

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241625 http://spbi.se/statistik/priser/diesel/ ... 2-31&ts0=0

vet inte om det går hitta liknande för smörjoljor, tror inte riktigt att bränsle och smörjoljor följer KPI riktigt. Särskilt inte om man tänker att de flesta är certifierade nu och kör på dyrare miljöoljor samt att certifiering skapar en del övriga kostnader samt mer administrativt arbete,krav på utbildningar och minskad spårbildning m,m.


En annan tanke är att ju medelstammen sjunkit i gallringarna efter gudrun och per och man gallrar inte de äldre och längre mer stormkänsliga bestånden längre samt mkt. sönderblåsta bestånd som skapar mindre objekt. Gör ju ett par kubik i timmen i produktionsskillnad när medelstammen sjunker ett par steg.

Röjs kanske generellt mindre i skogarna nu ,fanns ju fler röjare och gamla manuellhuggare på 90 talet? mer besvärande underväxt och kostsam förröjning...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).