Avverkning (slutavverkning)

grot

6 inlägg 4140 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

grot

jannee  
#241087 Hur mycket lurad ska man bli. Hade en liten hög med rester från en slutavverkning av ett rent granbestånd. Rishögen var uppskattningsvis på i runda slängar 200 - 250 m3, sjunket något efter att legat på tork i 9 månader.
Vid avräkningen får jag besked om att det blev 40m3 flisat - detta måste vara höjden av bedrägeri. Hade själv räknar med 85 -90 m3. Är jag helt fel ute eller ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: grot

Amatörhuggare 62  
#241096 Hej Enligt Grotförare i en annan tråd. Kan man ta Längden X Bredden X Höjden, dela det med
2,5 Så ska det bli ungefär.

Avatar Fallback

Re: grot

jannee  
#241098 Då är jag inte helt fel ute när jag beräknat att det skulle bli ungefär 90m3.
90 * 2,5 =225
Då har jag verkligen blivit lurad då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: grot

anersimyra  
#241100 Själv fick jag 200m3 reducerat till 30m3. :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: grot

foton  
#241139 Här i mina trakter räknar man flisen i kw. Då höjer man bara vattenhalten när man skall stjäla värde. Tillex. flis av helt torra toppar och småträd 52% vattenhalt.

Användarvisningsbild

Re: grot

Kse  
#241152
foton skrev:Här i mina trakter räknar man flisen i kw. Då höjer man bara vattenhalten när man skall stjäla värde. Tillex. flis av helt torra toppar och småträd 52% vattenhalt.

Färskt grot har en fukthalt på 50%, "helt torrt" ligger kanske runt 25-35%.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).