Inomgårdsmaskiner

Pris föt traktorjobb.

13 inlägg 32687 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris föt traktorjobb.

trollskidan  
#240841 Hej!

Har utfört lite jobb med traktor BM500.
Typ snöröjning kört hö m.m

Vad är vettig timpenning för ett sådant gammalt ekipage?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

Ingoberra  
#240855 Min 5206 är ju likvärdig den så det skulle jag också vilja veta. Jag vet inte ens hur mycket den drar i timmen vid snöskottning tex.
Senast redigerad av Ingoberra fre 18 okt 2013, 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris föt traktorjobb.

Baggböla  
#240860 Antar att du fakturerar kr/h och inte ackords eller fast pris (kr/lass, kr/km, kr/ball, kr/ha etc)

Oavsett hur du fakturerar så måste du veta ungefär vad maskinen faktiskt kostar dig. Beroende på din ambition så kan du göra en mer eller mindre detaljerad kalkyl men en kalkyl är viktigt oavsett tycker jag, om man bedriver nån sort affärsrörelse. Sen betyder det inte att du lägger dig vid kalkylens pris men då vet du om du går plus eller minus och hur mycket.

Det gör du väldigt enkelt i excel, om du har använt det tidigare.

Tänkte ladda upp en klar enkel kalkyl i excelfil åt dig med (bara att mata in lite siffror och få fram kr/h), men det det funkade inte på skogsbiblioteket.

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

jannee  
#240868 400 till 450 kronor/tim, beroende lite på hur hårt motorn får jobba.
Lönen bara för dig (traktorföraren) är 300kr/tim, sedan beror det lite på hur mycket du värderar din traktor + övriga redskap.
Dyrare att ploga snö en förflytta lite hö hit och dit, du har ju förslitningsskador på skär + övrig utrustning, typ snökjedjor.
Jag fakturerar 500kr/tim när jag sladdar vägar - ändå utnyttjar jag kommunens sladd.

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

trollskidan  
#240999 OK 500:- är traktor 200:- + lön 300:-?

Finns ingen schablon prislista?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

jannee  
#241008 Spelar ju egentligen ingen roll hur gammal traktorn är bara den klarar jobbet klanderfritt. Av den orsaken ska man inte dumpa priset, dessutom är det så att en gammal traktor kan det bli dyra, för att inte säga omöjliga reprationer (finns inga delar). På en ny har du visserligen värdeminskningen, eventuella räntor men den håller.
Försök tänka tvärtom, hur mycket skulle DU vara beredd att betala för motsvarande jobb.
Finns schabloner för uträkning eller kostnader för olika maskintyper, dock beräknas dessa på mer eller mindre på nya fordon.
Har sett sådana bl.a. i åkeritidningen/entrepenadtidningen.

Användarvisningsbild

Re: Pris föt traktorjobb.

anersimyra  
#241012
trollskidan skrev:OK 500:- är traktor 200:- + lön 300:-?

Finns ingen schablon prislista?

Själv fakturerar jag en storstadskommun 500 ex moms för snöröjning dagtid med fyrhjuling, nätter, helger ger självklart ytterligare påslag.

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

jannee  
Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

Husqy346  
#241220 Det närmate jag kan komma när det gäller Bm 500 är antingen 68 hk visserligen 4wd då, 435:- timlön med förare eller 82 hk 465:- timlön med förare enligt min prislista från Ek För.

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

volvo_buster  
#241279 Tanka fullt innan du påbörjar arbete och mät tiden, tanka sedan fullt efter så kan du enkelt få reda på din förbrukning per timme. Sen måste du räkna ut vad service och annat slitage kan tänkas kosta. Därefter får du räkna ut vad din lön bör vara.

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241370 54 hk traktor med förare inkl bränsle 385:- tim -15:- pg diselskatt återbäring vid lantbrukskörning.
Maskinringarnas prislista 2013

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

Husqy346  
#241447 54 hk är det bara så lite i en bm 500 !då tittade jag i fel segment på min prislista. Ursäktar det ! Men 385:- med förare låter lite då min lista säger 406:- o det är också Mr 2013 . Mälardalen visserligen

Avatar Fallback

Re: Pris föt traktorjobb.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241471 MR Gästrikland köper sin prislista av någon maskinkonsulentkändis, som säljer prislistor.
Priserna är + moms bör kanske tilläggas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).