Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108642 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240556
JörgenO skrev:Jag är jätteglad att jag tagit motorsågskörkort, A och B.
Syftet med kortet, som jag förstår det, är säkerhet, säkerhet och ännu mera säkerhet.
Jag upplever att jag när jag är ute i skogen så har jag förståelse för mycket av det som kan gå snett och åtgärder för att förebygga dem samt vikten att ha skydd och utrustning i ordning. kort sagt, jag tror motorsågskörkortet ökat chansen för mig att ha alla kroppsdelar i behåll efter en dag i skogen.

Visst har jag också fått lära mig att fälla träd och få det att landa ungefär där jag vill.

Men jag hyser inga illussioner om att jag är redo för en karriär som avlönad skogshuggare bara för att jag har körkort, därtill behövs utbildning och kompetens i allt annat som hör yrket till förutom grundläggande säkerhetstänk.
Till sist... en glad gubbe :grin:
Du har naturligtvis rätt Jörgen, att påstå att människor som gått en motorsågskurs i något sammanhang likställs med en mångkunnig yrkesman/kvinna är självklart bara dumheter. Dessa påståenden dyker upp i tid och otid, inget att bry sig om, då detta påstående enbart är fria fantasier.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Jeep  
#240561 Jag håller med JörgenO.

Hoppas ingen tror att de är mogna för Formel 1 efter att ha tagit B-körkort... :-) :-) :-)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#240596 Tycker inte att "Huggarn" är helt rättvis i sina skarpa uttalanden om Motorsågskörkortet.

Det är en bra utbildning när man kör enligt konceptet från Säker Skog och har en bra instruktör, helst från Skogsstyrelsen om någon frågar mig.

"Huggarns" påstående om att kursen skulle ha varit avklarad på 4 timmar visar ju på att detta måste ha varit en "andra sorteringens" utbildning med en totalt inkompetent instruktör som godkände personer som omöjligt kan ha uppfyllt kraven. Kurstiden normalt för AB-kort enligt Säker Skog är ju 3 dagar...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240600
Rollomatic skrev:Tycker inte att "Huggarn" är helt rättvis i sina skarpa uttalanden om Motorsågskörkortet.

Det är en bra utbildning när man kör enligt konceptet från Säker Skog och har en bra instruktör, helst från Skogsstyrelsen om någon frågar mig.

"Huggarns" påstående om att kursen skulle ha varit avklarad på 4 timmar visar ju på att detta måste ha varit en "andra sorteringens" utbildning med en totalt inkompetent instruktör som godkände personer som omöjligt kan ha uppfyllt kraven. Kurstiden normalt för AB-kort enligt Säker Skog är ju 3 dagar...
A delen, alltså sågens uppbyggnad och funktion var någonting ditåt har jag för mig... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#240610 Praktiserade några månader (för 8-9 år sen) på Skogsstyrelsens kursgårdar i Frossarbo och Ladvik, där man bedriver utbildning i det då rätt färska "Motorsågskörkortet". Det var då tre heldagar för att klara AB-nivån och kursupplägget var såhär, om jag inte missminner mig:
Första dagen bara teori, om säkerhet, sågteknik, fälltekniker osv. Dag två var det praktiskt utförande av sågservice, filning med mall osv, samt övning att såga trissor, göra rikt & fällskär på stubbar. Dag tre var teoriprov samt fällning av ett varsitt träd.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240627 Kursen jag gick var så här om jag minns rätt...
Två kvällar med teori, första var nog mest bara en information och genomgång om motorsågskörkortet.
Sen var det en dag på vedbacken få vi sågade trissor, övade på instick och träning på rikt och fällskär.
Vi hade även en kväll hos den lokala såghandlaren och hans verksstad, där vi fick förevisat hur man skall ta hand om såget och fila. (sen fick vi bra rabatt på allt i butiken denna kvällen, vilket var lite extra trevligt.)

Sen var det ett antal dagar i skogen där vi tränade på att fälla och kvista träd, har för mig att vi fällde ett eller två träd var och diskuterade gemensamt efter varje träd vilka fel som vi gjorde, vilka olycksrisker som fanns osv.

En dag hade vi en "riktigt" instruktör ute som visade hur det skall gå till och gav oss tips, detta var nog den mest givande dagen av alla, samtidigt som man blev lite knäckt av hur enkelt allt såg ut när han sågade.

Till sist var det teoriprov och uppkörning, när vi klarat detta sa snubben som godkände oss att nu kunde vi så mycket att vi på ett säkert sätt kunde gå hem och träna själva.... underförstått att vi inte skulle tro att vi var experter på detta....

Tror att alla i vår grupp klarade sig, men på uppkörningsdagen var det med två andra från en annan kurs som inte klarat sig tidigare och fick en ny chans hos oss...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#240628 Sedan har jag också svårt att förstå "Huggarns" tuggande om politik...

Ser detta ut att vara ett politiskt forum eller??? Att du är arg på "dom röda" har jag ju förstått...

Jag har därför ett litet tips till dig! Ta sågen med dig och res ner till Nordkorea eller Burma så kan du säkert hitta några röda fiender att gå lös på :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#240630 Inget mer om politiken här tack!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#240632 Det är just precis min poäng "totte"... Det hör liksom inte hemma här.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#240657 Bra så! Jag vill bara stämma i bäcken så det inte blir någon uppföljning.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240830
Rollomatic skrev:Tycker inte att "Huggarn" är helt rättvis i sina skarpa uttalanden om Motorsågskörkortet.

Det är en bra utbildning när man kör enligt konceptet från Säker Skog och har en bra instruktör, helst från Skogsstyrelsen om någon frågar mig.

"Huggarns" påstående om att kursen skulle ha varit avklarad på 4 timmar visar ju på att detta måste ha varit en "andra sorteringens" utbildning med en totalt inkompetent instruktör som godkände personer som omöjligt kan ha uppfyllt kraven. Kurstiden normalt för AB-kort enligt Säker Skog är ju 3 dagar...

Vad lär du dig på 3 dagar? Sen är det fortfarande en säkerhets kurs
Mitt c kort det tog 5 timmar att genom föra för det är skillnad när man börjar att lära instruktören hur man gör .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#240858 Kom ihåg att det oftast inte är blivande skogsarbetare de utbildar på dessa kurser. Under de månader jag var med på kurserna så var det brandmän, fastighetsskötare och någon enstaka privat skogsägare. Målet för dessa är ju i första hand att kunna arbeta säkert med en motorsåg. Brandmännen sågar väl mest i väggar och fastighetsskötarna röjer väl (mestadels) lite sly o busk.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

jannee  
#240881 Har inget motorsågskörkort, fanns inte på min tid, ja när jag lärde mig att avverka. Har fått lära mig av mina misstag - gu va träd man hängt och hur många ggr har jag inte klämt fast sågen.
Efter 20 års träning + diverse kurser började det dock fungera bra, men nu när jag är över 60 börjar det gå åt he**te igen. Skyddsbiten och försiktigheten sitter kvar i ryggmärgen men resten börja bara bli skit rent ut sagt.
Med detta vill jag har sagt att även om man gått kursen eller flera kurser är det ständig övning som fodras för att man ska göre ett bra men framförallt ett säkert jobb.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Skogsparti  
#240943
JörgenO skrev:
knaggen skrev:
land cruiser skrev:Håller med om att det var både kul och lärorikt . Man får många bra tipps för hur man kan jobba både säkert och effektivt . Samt bli av med dåliga vanor

Varför tror du att olyckorna har ökat ...


1 - Vet vi att olyckor med motorsåg ökat?


Jag läste på denna webbplats att antalet olyckor är flera tusentals varje år, har även hört att det är ett tiotal människor som dör varje år. Låter helt sjukt, kan inte vara sant. Någon som vet vart finns denna statistik finns?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

stektlök  
#240949 Jag är nu anmäld på kurs som börjar nästa vecka. A och B kort skall tas under en kurstid på ca 30 tim till en kostnad på 3750 kr. Hur ligger detta pris och tidsåtgång till i jämförelse med er andra ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).