Skogsvagn (Huggarvagnar)

Boggie eller enaxlat?

12 inlägg 6620 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boggie eller enaxlat?

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24054 Såg http://www.haglingesg.se.
Verkar vara en liten driven vagn, utan boggie! Har kört mycket med enaxlat men anser att boggie är så otroligt mycket bättre. Vad är det som talar för enaxlat?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24055 Nja du enligt mig ingenting... Boggie har bara fördelar enligt mig mot Enaxlat :) så jag skulle satsa på Boggie och inte enaxlat..

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24079 tanken är nog rätt när man som i filmen som finns på sidan är på finrumsgolet och kör 8)
men det syns ju där också att det gungar betänkligt när han går över en stubbe t.ex. då är ju en boggie betydligt stabilare i och med att den inte lyfter kärran så högt .jag vill hävda att en boggi vagn går mycket lugnare efter traktorn
men å andra sidan går den enaxlade säkert lättare att svänga med i och med att man inte får någon radering

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24085 Enda ursäkten för enkelaxlat som jag ser det är att de går att bygga mekaniskt drivet med en lastbilsaxel enklare jämfört med en boggie.
Annars är tipprisken betydligt högre än med boggie.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24087 Skulle vara roligt att provköra den vagnen! men tror inte riktigt på att den är så bra...
Möjligen att iden med att skjuta hjulen fram och tillbaka oberoende av varandra kan va bra, men då med boggiehjul.
Ser man på filmen så gungar det väldigt mycket när den går över stubbar...
Tror på att man ska ha boggie när man kör i skogen!
Tror förresten inte att vagnen var driven heller...

Avatar Fallback

Nej, ingen drift.

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24127 Fattade äntligen vitsen med hjulupphängningen. Hydraulkolv istf. drivning. Önskar uppfinnaren lycka till men det är inget för mig. Lägger alltid i driften på kärran när det börjar bli lass - så jag har drivkraften när det börjar ta emot. Då har jag ju nytta av den levande kraften i ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nej, ingen drift.

Fisketorp  
#24225
Åke Carlson skrev:Fattade äntligen vitsen med hjulupphängningen. Hydraulkolv istf. drivning. Önskar uppfinnaren lycka till men det är inget för mig. Lägger alltid i driften på kärran när det börjar bli lass - så jag har drivkraften när det börjar ta emot. Då har jag ju nytta av den levande kraften i ekipaget.


En liten undran ang driven kärra, specielt hemmabygge.

Hur förhållare sig utväxlingen om ex kärrans hjul driver långsammare/fortare än traktorns.

tänkte mest vad det har för ¨påverkan på kraftutaget. typ haveri?=(

Avatar Fallback
Pipeisland  
#24261 Driften på bakdelen kan gå lite fortare. Det belastar kanske
kraftöverföringen mer men bör inte vara något bekymmer.
Tvärt om går nog bara tungt och neråt. Resonemanget förutsätter
att fulla lass körs ut med traktor först.

Hejsan föresten, ny på forumet. :P

Avatar Fallback
Fisketorp  
#24265
Pipeisland skrev:Driften på bakdelen kan gå lite fortare. Det belastar kanske
kraftöverföringen mer men bör inte vara något bekymmer.
Tvärt om går nog bara tungt och neråt. Resonemanget förutsätter
att fulla lass körs ut med traktor först.

Hejsan föresten, ny på forumet. :P


Var bara lite orolig för jag har hört att kraftutaget på Bm Terrier inte ska vara det mest hållbara i traktorvärlden. (kanske inte stämmer alls?)

Så då låster det ju lite illa ifall vagnen vill köra fortare än traktorn.

Hur blir det egentligen knuffar den bara på eller blir det att med tugnt lass så hjulen inte kan "spinna" (anntar dem vill göra det om det inte orkar knuffa på med för lätt lass typ tom vagn) att påfrestningen hamnar på kraftöverföringen oturligt nog kraftutaget.

Kanske tänker helt fel?=/

hej å välkommen=P

Edit:
Låg nämligen häromkvällen och funderade på en mindre driven kärra till Terriern, har tillgång till en bakaxel från en pickup. inte det mest starkaste men borde räcka för de små lass jag lassar för hand.

Hur skulle utväxligen bli med en sådan? är det något man kan räkna på eller följer det någorlunda hur traktorns hjul snurrar vad man än väljer för bakaxel?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24279 Det är absolut inga problem att räkna ut utväxlingen.

Problemet är väl att Terriern inte har drivhjulsberoende kraftuttag?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#24283
Ferguson skrev:Det är absolut inga problem att räkna ut utväxlingen.

Problemet är väl att Terriern inte har drivhjulsberoende kraftuttag?


Såsom många andra traktorer med anntar jag?

betyder det att det är stört omöjligt för en tunnplåndbok att få det stämma någorlunda?=(

Är ju en här som byggt egen driven kärra(röd är den=P) till sin bm350.
är det inte samma utväxling på kraftutaget som på terriern till en sådan?

verkar ju funka bra till den iallafall.

Men kan det bli så fel så att man knäcker kraftutaget?
eller att det dödar traktorn den orkar helt enkelt inte med.

Kör inte i någon dålig teräng så räcker gott med terriern och vanlig kärra, men hade aldrig skadat med extra knuff samt lite kul om man ko till skott och byggde något eget.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24343 Om man börjar i framänden på en traktor så ska en drivande framaxel gå max 5% fortare än bakaxeln.
Går dom lika fort så drar framaxeln inget att tala om.
En kärra ska däremot gå lite saktare än traktorn, den ska normalt sett inte knuffa traktorn framför sig, för då blir de svårstyrt.

De är lite svårare att bygga driven kärra till en traktor som inte har drivhjulberoende kraftuttag då du måste ha en växellåda så du kan lägga i backen på vagnen oxå.
Till en med sådant räcker de med en låda med reduktion för rätt utväxling och kunna koppla kraftuttagsaxeln vid vägkörning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).