Vw Carawelle -02, Polaris 500 -05
Husqvarna 254xpg -94, 242xpg -88, 238se -82, 42 -92, Jonsered Rs 51 -88. Hva huggarbälte.
can skrev:Dersom du tenker på Oregon 1,3 eller 1,5 mm så er det mindre tenner på 1,3 mm slik at du må fortere over på 4,5 mm fil. Personlig liker eg bedre 4,8 mm og held meg derfor til 1,5 mm kjede.
JensSkoog skrev:Är vel inga nackdel med 1,3/1,5mm kedjor. Det har med hur robusta grejorna ska vara, och vad sågen orkar dra när den jobbar effektivt. Som Mange yttrar: "Kostnader på svärd o kedja minskas rejält om man har för arbetet rätt grejer." Själv kör jag med 1,5 på 60cc sågen och 1,3mm på 35cc sågen. Har even et par andra såger med 1,1mm, men dom är til specialjobbar.
Mange skrev:Vilken kedja i 1,3mm drivlänk var det du provade?
Är det 95VPX är det inte konstigt alls, är det däremot 20BPX/LPX är det väldans konstigt.
Mange skrev:95VPX är billigare o klenare så rimligen borde det vara den som brast.
Inte konstigt heller eftersom den är byggd att användas på mindre såg under 50cc om jag minns rätt.
Huggarn skrev:Nackdelen med 1.3 jämfört med 1.5 är att 1.3 smörjer svärdet/noshjulet betydlig sämre än 1.5! .... 1.3mm länkarna får helt enkelt inte med sig oljan ut till noshjulet lika bra! det låter inte som nån stor skillnad, men det är det enligt mig! ganska mycket skillnad! både drivlänkar och spåret i svärdet blir för smalt med 1.3! ..för trångt helt enkelt!.... dom få ggr som jag använt 1.3mm kedjor så blir det dessutom "spånstopp" ganska ofta! det spån som ibland lägger sig i svärdsspåret har på grund av trångheten svårt att ta sig därifrån! det blir då till slut för tungt för motorn att dra runt! och spån i svärdsspåret suger dessutom upp oljan så att smörjningen blir ytterligare sämre! detta är inget jag "tycker" det är faktum!