Avverkning (slutavverkning)

Granar med röda barr

6 inlägg 9586 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granar med röda barr

ÅsaNisse  
#240575 Vad händer med granarna i Småland ? Jag har sett många som får röda barr lite här och där i grenverket utan synlig skada eller angrepp för övrigt. Är det barkborre så syns det ju tydligt hur det utvecklar sig på ett par veckor till att hela trädet är dött, men här verkar det gå långsamt och små partier på grenarna. Kan det vara torkan i markerna som orsakar detta? :???:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granar med röda barr

Blivande snickare  
#240578 Granarna byter ju barren ungefär vart tredje år så det kan ju vara det :smile:

Avatar Fallback

Re: Granar med röda barr

väghultarn  
#253090 det finns en man i norra skåne (lönnsboda) som i 40 år har hävdat att de röda barren beror på luftföroreningar och att granen håller på att dö inom en snar framtid av stress.sök på stessade granar gisslaboda så hittar man hans artiklar.det finns också en bok i det ämnet som heter skogen,människan,miljön som samma man har skrivit...han har intresanta tankar men själv tror jag att de röda barren på grenarna beror på någon svampsjukdom av nått slag.

Användarvisningsbild

Re: Granar med röda barr

JensSkoog  
#253095 Kan vara olika sakor, och bästa rådet om man vil veta vad det är, är å ta några prov och schicka till dom som jobbar med slikt. Har själv sendt sakor til universitetet i Oslo och fått svar, och det borde ochså gå i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Granar med röda barr

ÅsaNisse  
#253162 En kille på skogsstyrelsen tittade förbi och sa att det är förmodligen torka. Hade inte en droppe vatten i dikena på hela hösten. Alla träd med röda barr stod i solbelysta och höga lägen.
Nu när det blivit vinter ( I almanackan) så ser träden helt friska ut. De röda barren är borta och nu har vi hur mycket vatten som helst i dikena.
Gäller att vara uppmärksam på dessa träden till nästa borresäsong för de har ju varit lite stressade nu och kan vara utsatta för angrepp till våren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granar med röda barr

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253363 Hade några smågranar ca 7-8 cm i bh som var röda i somras och nu är dom torra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).