Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108673 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240331
T Landström skrev:
bjorn_k87 skrev:Hade ju inte varit fel om det fanns någon kortare kurs för oss som redan har gått en 100 poängskurs i "Avverkning med motorsåg" på Gymnasiet så att man bara fick upprepa lite olika fällnings och kvistningsmetoder och få reda på vilka nya regler som gäller.


Tror du kan boka bara en "uppkörning"
Det kan man, problemet är att har man i sin utbildning inte använt samma metodik som används inom "körkortsutbildningen", ja då är det ingen som klarar uppkörningen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#240340
anersimyra skrev:
T Landström skrev:
bjorn_k87 skrev:Hade ju inte varit fel om det fanns någon kortare kurs för oss som redan har gått en 100 poängskurs i "Avverkning med motorsåg" på Gymnasiet så att man bara fick upprepa lite olika fällnings och kvistningsmetoder och få reda på vilka nya regler som gäller.


Tror du kan boka bara en "uppkörning"
Det kan man, problemet är att har man i sin utbildning inte använt samma metodik som används inom "körkortsutbildningen", ja då är det ingen som klarar uppkörningen.


Går att köpa böckerna och läsa på lite... ;)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#240344 Skogsstyrelsen har en bok som används som kurslitteratur i deras egna körkortsutbildningar, tror den heter bara "Motorsågning". Köp den så ska det räcka. Bokade en "uppkörning" för några år sedan med en utbildare med enskild firma i ämnet. Det tog en förmiddag att skriva de två proven (för AB) och fälla ett träd. Kostade inte så farligt heller, runt 2-3000 om jag inte missminner mig.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240386 Värt att kolla upp lite närmare om detta!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#240463 Tror du hittar alla godkända utbildare på Säker Skogs hemsida, sen är det bara att ringa nån! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240472
Peteflamingstar skrev:Tror du hittar alla godkända utbildare på Säker Skogs hemsida, sen är det bara att ringa nån! :wink:


Av säkerskog utbildade och godkända eller all generellt?

Utbildningarna genomförs av Skogsstyrelsens instruktörer, vilka samtliga är godkända och certifierade enligt motorsågskörkortets normer.


http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... gskampanj/
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... gskorkort/

För att hålla kurs krävs ingen kompetens eller kunskap så vitt jag förstår.
Provledaren ska vara godkänd av skogsstyrelsen.

Säker Skog är en ekonomisk förening, inte myndighet.

http://www.sakerskog.se/default.asp?oew ... 1550&path=

http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#240492 Men utbildningen är väl enligt Säkrare Skog...

Att alla utbildare följer samma standard...sedan spelar det ingen roll vem som utbildar...
Va väl där Säkrare Skog fick in sin fot ;)

Sedan är det ju billigare att hitta en studiecirkel än gå Skogsstyrelsens kurser...
Jag betalde 4000:- för min kurs... Tror jag va på 5st sammankomster...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240513 Jag vet några som betalade 600:- för AB i fjol.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240525 ja du Mange! jag skulle ha betalat 2500 för mitt AB körkort 2009 men tack vare att resten av deltagarna minst sagt var av "dagcenter" kaliber så blev jag "kursetta"!! :lol: så jag slapp betala!....men alla blev godkända trots att dom inte visste vad som var bak eller fram på sågen! kursen tog ca 4 timmar! otroligt seriöst! dagcenternollorna var då likställda med en som huggit /klättrat och sektionsfällt träd i närmare 25 år!

ja må ju säga att "motorsågskörkortet" i vilken valör det än må vara är en riktig kvalitetssäkrare på att man verkligen vet vad man pysslar med när man fäller träd mm!..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

nu är det säkert några som inte håller med om vad jag just sagt!? eller kan komma med några vettiga motargument!..jamen då är det bara att skicka ett pm till admin och klaga på att ni inte tycker som jag gör! eller gråta lite.... å vips så tar han bort mitt inlägg!...eller kanske hela tråden!? :roll: som en klassisk kommunistisk "tysta meningsmotståndaren" om du eller ni inte kan ge svar på tal!

frågan är bara vad är nästa ämne är som ska "gråtas" eller "klagas"bort? eller? :roll: köra med 1.3mm kedja eller 1.5mm kedja! jag hävdar att 1.5 är betydligt bättre än 1.3 när det gäller smörjningen! ni som inte håller med.....skicka ett pm till behöriga å klaga eller gråt ut!.... mm mm mm mm mm mm mm

ni "röda" lyckades ju få bort "politiktråden" för det passade inte er! å det förstår jag! :lol: finns inte ett samhälle som lyckats i rött!! :smile: som tur är! nämn ett snälla? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#240526 Skrattande gubbar piggar alltid upp på kvällskvisten, ju fler desto bättre.
Grattis tll att du blev kursetta förresten!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240528 ja JörgenO! inte svårt att brilljera bland idioter!.......ojojoj så kanske man inte får säga! men nu rörde det sig om svenska killar......så då är det nog ok ändå!! "rödligan" lär knappast opponera sig mot det! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240531 Huggarn...

Tror inte jag hittade nåt i ditt inlägg dör o gråta över denna gång heller...
1,5mm drivlänk är med få undantag det enda som funkar här.

Att det kan premieras vem som blir etta i ett kunskapstest där man kan eller inte förvånar mig något. Att det kostar en massa för enskild finner jag absurt och för mig otänkbart.
Borde finnas lämpligare sätt att bedriva det. Jag har inte tagit det o betvivlar nog jag har kunskapen o klara det utan o läsa på.
Bättre vore o tävla i tomburks stapling efter aktivitetens slut.
Att detta ska vara ett bevis på hur duktig yrkesman man är finner jag högst otroligt. För mig är detta en "lägsta kunskaps nivå" ribba som hjälper till o få fart på kunskaps törsten hos de som är duktiga eller vill bli det. Ingen är inte duktig från start utan får lära sig. Detta är en bra start tycker jag.

Läste lite vad de lärde ut i motorsågs kurserna på 40 och 50 talet. Det var väldans intressant.
De fick inget kort, men diplom att de genomfört "utbildningen".

Förstod dock inte det där om "politik" tråd och de röda, nån sån såg har jag inte sett. O så fanns det en hel tråd om den? Hur går den? Hur ser den ut? Funkar den bra?

Håller vi oss inom ramarna för vad som är nöjsam läsning får vi nog skriva vad vi tycker.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240533
Huggarn skrev:ja du Mange! jag skulle ha betalat 2500 för mitt AB körkort 2009 men tack vare att resten av deltagarna minst sagt var av "dagcenter" kaliber så blev jag "kursetta"!! :lol: så jag slapp betala!....men alla blev godkända trots att dom inte visste vad som var bak eller fram på sågen! kursen tog ca 4 timmar! otroligt seriöst! dagcenternollorna var då likställda med en som huggit /klättrat och sektionsfällt träd i närmare 25 år!

ja må ju säga att "motorsågskörkortet" i vilken valör det än må vara är en riktig kvalitetssäkrare på att man verkligen vet vad man pysslar med när man fäller träd mm!..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

nu är det säkert några som inte håller med om vad jag just sagt!? eller kan komma med några vettiga motargument!..jamen då är det bara att skicka ett pm till admin och klaga på att ni inte tycker som jag gör! eller gråta lite.... å vips så tar han bort mitt inlägg!...eller kanske hela tråden!? :roll: som en klassisk kommunistisk "tysta meningsmotståndaren" om du eller ni inte kan ge svar på tal!

frågan är bara vad är nästa ämne är som ska "gråtas" eller "klagas"bort? eller? :roll: köra med 1.3mm kedja eller 1.5mm kedja! jag hävdar att 1.5 är betydligt bättre än 1.3 när det gäller smörjningen! ni som inte håller med.....skicka ett pm till behöriga å klaga eller gråt ut!.... mm mm mm mm mm mm mm

ni "röda" lyckades ju få bort "politiktråden" för det passade inte er! å det förstår jag! :lol: finns inte ett samhälle som lyckats i rött!! :smile: som tur är! nämn ett snälla? :roll:
Det torde varit en bedrövligt inkompetent huggare som efter 25 år i yrket, fick " stryk på fingrarna " av ett gäng " dagcenternollor " eftersom dessa endast behövde 4 timmar för att nå samma kompetens. :surp: :surp: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240536
Mange skrev:Huggarn...

Tror inte jag hittade nåt i ditt inlägg dör o gråta över denna gång heller...
1,5mm drivlänk är med få undantag det enda som funkar här.

Att det kan premieras vem som blir etta i ett kunskapstest där man kan eller inte förvånar mig något. Att det kostar en massa för enskild finner jag absurt och för mig otänkbart.
Borde finnas lämpligare sätt att bedriva det. Jag har inte tagit det o betvivlar nog jag har kunskapen o klara det utan o läsa på.
Bättre vore o tävla i tomburks stapling efter aktivitetens slut.
Att detta ska vara ett bevis på hur duktig yrkesman man är finner jag högst otroligt. För mig är detta en "lägsta kunskaps nivå" ribba som hjälper till o få fart på kunskaps törsten hos de som är duktiga eller vill bli det. Ingen är inte duktig från start utan får lära sig. Detta är en bra start tycker jag.

Läste lite vad de lärde ut i motorsågs kurserna på 40 och 50 talet. Det var väldans intressant.
De fick inget kort, men diplom att de genomfört "utbildningen".

Förstod dock inte det där om "politik" tråd och de röda, nån sån såg har jag inte sett. O så fanns det en hel tråd om den? Hur går den? Hur ser den ut? Funkar den bra?

Håller vi oss inom ramarna för vad som är nöjsam läsning får vi nog skriva vad vi tycker.

Jag har hört ryktas om en dylik såg Mange. :smile: Jag tror modellen heter Gulag spetzial, finns bara i färgen Lenin Deep ruby, vintertillbehöret Marx Max finns att separat köa för. Le veranstiden beräknas till omkring 8-10 år. Reservdelar lagerhålles icke, dessa tillverkas efter order av minst 50,000 enheter. Vikt ca 70 kilo utan skärutrustning är vad jag hört ryktas... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#240551 Jag är jätteglad att jag tagit motorsågskörkort, A och B.
Syftet med kortet, som jag förstår det, är säkerhet, säkerhet och ännu mera säkerhet.
Jag upplever att jag när jag är ute i skogen så har jag förståelse för mycket av det som kan gå snett och åtgärder för att förebygga dem samt vikten att ha skydd och utrustning i ordning. kort sagt, jag tror motorsågskörkortet ökat chansen för mig att ha alla kroppsdelar i behåll efter en dag i skogen.

Visst har jag också fått lära mig att fälla träd och få det att landa ungefär där jag vill.

Men jag hyser inga illussioner om att jag är redo för en karriär som avlönad skogshuggare bara för att jag har körkort, därtill behövs utbildning och kompetens i allt annat som hör yrket till förutom grundläggande säkerhetstänk.
Till sist... en glad gubbe :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).