Motorsåg och handhållet

Tillväxtborr

39 inlägg 26633 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxtborr

anersimyra  
#240499 Jag använder en tillväxtborr när jag kollar misstänkt röta på vissa träd jag ska fälla, men jag minns inte när man ska föra in stickan, ska jag ha stickan monterad i borren ? Jag minns att vi gick igenom tekniken på skogsskolan, men det är snart 40 år sedan så minnet "sviktar" :surp:
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

towes  
#240501 Jag har alltid utdragaren på plats i borren från början.
Allt eftersom man vrider hamnar ju provet på plats i utdragaren och dras relativt enkelt ut när borren nått tillräckligt långt.

Tekniken att pricka märgen däremot är svårare. Den som har tips om "garanterad träff" där är värd ett litet nobelpris i skogsbruk om jag får råda. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240502 Brukar också använda tillväxtborr, har en av Haglöfs modell där borr och sked (sticka) förvaras i höljet (handtaget) då den inte används.

Gör så här; tag ur borren och sked ur höljet, montera ihop borren med höljet så att du kan fatta höljet med båda händerna, tryck borren mot stammen och vrid borren så att spetsen skär in i träet och fortsätt borra så djupt det går, skeden trycks in då borren är i sitt djupaste läge, vrid borren 1/2 varv utåt, dra försiktigt ut skeden och borrkärnan

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#240506
OAS-forests skrev:Brukar också använda tillväxtborr, har en av Haglöfs modell där borr och sked (sticka) förvaras i höljet (handtaget) då den inte används.

Gör så här; tag ur borren och sked ur höljet, montera ihop borren med höljet så att du kan fatta höljet med båda händerna, tryck borren mot stammen och vrid borren så att spetsen skär in i träet och fortsätt borra så djupt det går, skeden trycks in då borren är i sitt djupaste läge, vrid borren 1/2 varv utåt, dra försiktigt ut skeden och borrkärnan
Det där förfarandet känner jag igen från skolan :smile: problemet är bara att få in Stickan i borren, jag borrade i dag en Al, Stickan gick inte att få en millimer in i borren. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

Chainsaw Charlie  
#240522 När det är röta i träden så blir det problem för då korvar liksom borrkärnan ihop sig och packas inne i borren. Då är det svårt att både trycka in stickan och få ut borrkärnan igen.

Annars brukar det inte vara något problem att borra i al.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#240537
Chainsaw Charlie skrev:När det är röta i träden så blir det problem för då korvar liksom borrkärnan ihop sig och packas inne i borren. Då är det svårt att både trycka in stickan och få ut borrkärnan igen.

Annars brukar det inte vara något problem att borra i al.
nejdå att borra var inget problem, men att få in utdragaren var " lögn i helvete " trots att Alen inte var rötad, dock misstänker jag att den var död och således torr, då den var relativt " hårdborrad ".
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

Skogsforskare  
#240539 Utdragaren ska inte sitta i borren när du borrar.
Borra, skjut in utdragaren ovanpå borrkärnan (alltså "upp-och-ner"), vrid in borren ytterligare ett varv så skärs själva borrkärnan av längst in, vrid ut borren ett halvt varv så stickan hamnar under borrkärnan och drag försiktigt ut. Skruva ur själva borren innan den suger fast.
Lövträd kan vara besvärliga med tekniken är alltid densamma. Borra, skjut in stickan, vrid ett extra varv, backa ett halvt varv, dra ut stickan.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#240541 Tackar skogsforsk, det ska genast provas. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Peteflamingstar  
#240608 Att du upplever det besvärligt att skjuta in stickan kan vara för att "hullingarna" längst fram är lite stukade, eller helt enkelt "slöa". Då är det svårt att få in den... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#240638
Peteflamingstar skrev:Att du upplever det besvärligt att skjuta in stickan kan vara för att "hullingarna" längst fram är lite stukade, eller helt enkelt "slöa". Då är det svårt att få in den... :smile:

Ja Stickan ska såklart vara både styv och skarp för att gå in i hålet.. :lol: men min är såpass lite använd så det ska den lätt klara av.. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Peteflamingstar  
#240644 Ja det är såklart en vanesak detta med hål... :wink:
Prova med lite smörja så ska du se att det glider lätt!

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

alias  
#240747
towes skrev:Jag har alltid utdragaren på plats i borren från början.
Allt eftersom man vrider hamnar ju provet på plats i utdragaren och dras relativt enkelt ut när borren nått tillräckligt långt.

Tekniken att pricka märgen däremot är svårare. Den som har tips om "garanterad träff" där är värd ett litet nobelpris i skogsbruk om jag får råda. :smile:


Hej Towes!

Gjorde en liten analys av detta problem när jag jobbade som planläggare för några år sedan.

Så länge träden har vuxit rakt är det i regel inget problem att träffa märgen med tillväxtborren om man bara siktar ordentligt mitt i stammen (oavsett från vilket håll man angriper stammen).

Har du däremot ett träd som lutar åt något håll, har långböj eller kraftigt kronöverhäng så finns troligen problemet med att stammen försökt kompensera de påverkande krafterna med att bygga ut stammen mer på trycksidan. Jag brukar därför angripa stammen konsekvent från stammens "dragsida". Detta för att jag då troligen hittar märgen om jag siktar i mitten av stammen, samtidigt som jag troligen har kortare väg till märgen på denna sida - samt slipper problemet med att borren kärvar p.g.a. tryckkraft ovanifrån.

Bara mina funderingar kring problemet - hoppas de kan vara till någon hjälp.

Är jag otydlig i mina formuleringar får du be om förtydliganden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

aalg  
#296003 Hejsan
Lånar tråden lite, då jag har lite frågor om tillväxtborrar. Jag är sugen på att skaffa mig en tillväxtborr och höjdmätare för att kunna få lite bättre koll på vad det är för skog som står på olika avdelningar. Vore roligt att jämföra mot skogsbruksplanen och se hur det stämmer.
Nu till frågan, vad köper man för borr?
Kollade lite på skogmas hemsida och googlade runt lite på nätet och konstaterar att det finns ju borrar med olika antal skär och längd.
Vad ska man köpa?
Även om någon har ett tips på en lämplig höjdmätare.
Får ju inte bli alltför dyrt då det inte är mer än ca 200m3sk i tillväxt varje år.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296021 Beror ju lite på hur grova träd du har, men borren bör ju åtminstone nå in till centrum av trädet. Själv skaffade jag en 400 mm borr på Skogma http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=159

Inte fel att skaffa borrstöd http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=159 och slipsats http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=159 Den sista kom väl till pass efter några borrningar i fruset virke...

Höjdmätare finns det ju en drös utav, lite beroende på hur mycket du vill spendera. Suuntos är ju enkel och relativ smidig, så länge du ser toppen på 15-20 meters håll http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=173
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

aalg  
#296022 Tack för svaren Niklas, tittade på en sådan här höjdmätare
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=174
men vet inte om det bara är dyrt, eller är den värd de extra slantarna? Tyckte att det lät bra när jag läste om den men begriper ju inte vad jag behöver eller ej. Tycker att priset ligger vid den övre gränsen före vad jag hade tänkt lägga ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).