Avverkning (slutavverkning)

avverka frötall

79 inlägg 35283 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

T Landström  
#240402 Som jag skrev tidigare...att syna ut special sortiment innan är nog inte fel...särskilt om du tänkt köra ut själv...
Senaste gångerna vi har avverkat frötall har vi köpt körningen och då har dom sorterat ut fina rotstockar...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240420
jannee skrev:Slutavverkning manuellt, om det är frötall eller vad det än månde vara är ekonomiskt olönsamt.
Tror att de skador du eventuellt gör på plantorna INTE blir mindre än dem en duktig maskinförare gör. Med datorns hjälp lyckas processföraren få ett betydlig högre utbyta av trädet än vad du förmår, ja om du inte klavar varenda meter + rullar stammen, för undvikande av eventuella böjar.
Han som senare kör ut virket kan också skota ut riset, där har du också några kronor.
Betydligt lönsammare att hålla på med plantering, hjälpplantering, och röjning.
Misstaget många gör vid träfällningen är att man försöker slå ned trädet där det finns MINST med plantor, detta är totalt fel, man ska göra precis TVÄRTOM.


Jag är naturligtvis med på noterna att en slutavverkning inte blir lika lönsam eller ens möjlig manuellt vid större ytor men vid mindre avverkningar tex frötallar och gallringar måste maskinkostnaden bli högre ..alltså nettot lägre. Om du har lust och tid är jag tacksam om du kan förklara. Sedan har vi körskadorna från både skördaren och skotaren.

att man ska sikta där det är som tätast är lite svårt att greppa också, jag har flera teorier men lättast om du berättar.

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Tosca  
#240421 Planerar man körstråken på barmark brukar det gå att fälla så man får större delen av kronorna "i vägen".
Kommer du att köra med traktor och vajerkran brukar det gå att spara en brytmån eller mer när du apterar, så går det dra fram stammen till körvägen i ett sammanhang och kapa av det sista framme vid traktorn.
Det sparar benen när man slipper springa hela vägen med vajern, och det är mindre risk att det blir många släpspår när man vinschar.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240426 Nackdelen med skördare och frötall är väl när aggregat börjar dra stammen genom valsarna och kronan på tallen gör en autostrada utan dess like genom småtallarna som står kvar efter det att kronan har dansat i backen.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240428 Som jag skrev så är stammen kvistad.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

åberg  
#240450
husqvarna_med_sthil skrev:att man ska sikta där det är som tätast är lite svårt att greppa också, jag har flera teorier men lättast om du berättar.

Tror att resonemanget är som följer: Kronan trasar inte sönder alla träd den landar på så om det finns många småträd är det större chans att få kvar stammar med vettigt förband efter städning. Finns det få att stammar till att börja med där frötallen faller är det större risk att det blir lucka.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240469
Sludent skrev:Som jag skrev så är stammen kvistad.

Missade det.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240476
åberg skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:att man ska sikta där det är som tätast är lite svårt att greppa också, jag har flera teorier men lättast om du berättar.

Tror att resonemanget är som följer: Kronan trasar inte sönder alla träd den landar på så om det finns många småträd är det större chans att få kvar stammar med vettigt förband efter städning. Finns det få att stammar till att börja med där frötallen faller är det större risk att det blir lucka.


Ja det verkar ju vettigt och riktigt och skingrade dimman, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240479 Det finns en inställning hos mig som sakta växt fram genom åren. Som lite väl 20 hade jag en årsinkomst på strax över fyrahundra tusen. Jag gjorde ingenting själv, köpte tjänster till lite allt möjligt, skippade matlagning åt restaurang osv. Jag jobbade mycket, sov mycket borta och levde upp till uttrycket slit och släng. Sedan hände det något när jag passerade 30. Vad finns det för nytta med resurser i form av skog, jakt och det jag har omkring mig hemma ? Varför ska jag tjäna ihop miljon efter miljon till min arbetsgivare men inte ta vara på det som finns hemma utan att dessa tjänster ska lejas bort för pengar jag tjänar på ett jobb som blev allt mera allehanda men också krävande i form av att jag behövde försaka hemmet och min kärlek som jag precis flyttat ihop med.
Jag skrev på uppsägningen och registrerade företaget och vips var jag i en annan värld, med betydligt sämre inkomst men gladare. Frågan kom ofta ett tag där innan om varför lever man egentligen ? Detta har jag tagit reda på och svaret är underbart, det finns ingen uppgift, det finns inga måsten. Resultaten har stor betydelse men resan dit är vad som räknas när man summerar sitt liv inför döden. Man ska trivas, vara nära sin familj, leva nära naturen och ha sin fasta punkt är vad som gäller i mitt fall.

När jag träffar en virkesköpare ser jag det storekonomiska företaget bakom. Man bör dra nytta av varandra när bägge tjänar på det men med mitt resonemang är det ibland/ofta mera värt med ett önskat innehåll i livet än att köpa en tjänst när man har tiden att göra själv, och dessutom få betalt för det. Arbetet får en helt annan betydelse och i mitt fall skapar det stolthet och glädje, något som verkligen är värt något för mig.

Kunskaperna finns att ta till sig och forumet är mycket värt i detta :smile:

Vad gäller tallarna kommer jag ta dem nästa vårvinter. Då jag har möjlighet att skaffa bättre utrustning framåt sommaren i form av en huggarvagn med kran så finns det ingen anledning att vänta längre. Det enda jag vinner på att vänta är att jag kan gallra eller så istället men efter att få tagit del av alla kloka tips i tråden så står nog saken ganska klar att inte vänta för länge. Ska också se hur de ska avyttras och möjligheterna där. Jag längtar som ett tok tills det är dags att sätta sågen i första furan. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Blivande snickare  
#240481 ^:)^ Fint skrivet, visar hur bra det kan vara att dra i handbromsen ibland! :wink:

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

axwell  
#240490
husqvarna_med_sthil skrev:e: avverka frötall

Inlägg av husqvarna_med_sthil » 12 minuter sedan.


Fan så bra sammanfattat, du är snart uppe i "totteklass" när det gäller hitta de rätta orden.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240493 Jag har skrivit mycket, ett intresse det också men i det här fallet ville jag snarare visa på och beskriva hur jag ser saker från mitt hörn, det är inte rätt eller fel. Till saken hör att jag saknar erfarenhet och kompetens men gör vad jag kan för att öka de delarna. Har gått motorsågskurser och lite körning i skogen har det blivit men inte så mycket mera. Jag var mycket med min morfar i skogen när jag växte upp och har några lärdomar från det likväl.

Bra forum med trevlig ton ! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

bodaedet  
#240497 F-n va bra skrivet, helt rätt inställning.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

JensSkoog  
#240515 Toppers husqvarna_med_sthil! Da jag gick och funderade på om jag skulle ta ut pension på 64 och skita i de tre åren som var kvar var det många som yttrade att jag borde vänta, jag tappade ju så mycket pengar på å gå tidligt, men en kille sa: "Jens, den tiden du har nu, får du inte en gong til!". Da var saken klar för mig, och jag har inte ångrat en sekund. Jag står på och jobbar jävnt men bara med sakor jag gillar! Livet är härligt!

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

peo528  
#240534 Riktigt bra skrivit. Kan bara hålla med i allt du säger. ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).