Föryngring

Planteringstips Douglasgran

21 inlägg 21818 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringstips Douglasgran

Åslia  
#208903 Är det någon här på forumet som planterat Douglasgran ? Vad är era erfarenheter av föryngringen ? Vad jag läst mej till så tar frosten sin del och viltet resten ?
Idiot som man är ska jag ändå pröva något hektar.Grön, blå, grå, proveniens ,viltbehandling ? Jag bor i Skaraborg



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Douglasgran

Icegrip  
#209225 Här bör du kunna hitta information:

Skogforsk:
http://www.skogforsk.se/PageFiles/49443 ... _Hires.pdf

Exjobb om Douglasgran i södra Sverige:
http://stud.epsilon.slu.se/3741/1/Svensson_J_111229.pdf

Jag satte själv 50 plantor Douglas mest på test förra året i Västerbottens kustland. Har inga större förhoppningar, men jag tycker det är kul att testa lite nytt. Frökällan var plantagefrö från Finland.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

jannee  
#240378 Planterade 1000 douglasgranar.
Ett område bara douglas, ett område blandat douglas och vanlig gran + ett en del blandat tall, douglas och vanlig gran.
Allt är planterat på en södersluttning.
Första och största misstaget var att jag INTE hägnade in området.
Råddjur och älg älskar douglasen sedan kommer tallen.
I ärlighetens namn blev det mest skit av alltihop.
Planteringen gjordes för 22 år sedan och douglasgranen och den vanliga granen är jämnstora, där douglasgranen överlevt betestrycket. Tallen är i princip helt borta.
Diametern på granarna ligger strax under 20 cm, douglasgranen verkar dessutom vara mycket mer ljusberoende än vanlig gran.
Douglasgranen verkar ha lätt för att få röta, flera är rötskadade, kan kanske bero på beteskador i ungdomen

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240385
jannee skrev:Planteringen gjordes för 22 år sedan och douglasgranen och den vanliga granen är jämnstora, där douglasgranen överlevt betestrycket. Tallen är i princip helt borta.
Diametern på granarna ligger strax under 20 cm, douglasgranen verkar dessutom vara mycket mer ljusberoende än vanlig gran.

Låter som att vanlig gran (Picea abies) står sig bra mot den där Douglasgranen.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

anersimyra  
#240387
OAS-forests skrev:
jannee skrev:Planteringen gjordes för 22 år sedan och douglasgranen och den vanliga granen är jämnstora, där douglasgranen överlevt betestrycket. Tallen är i princip helt borta.
Diametern på granarna ligger strax under 20 cm, douglasgranen verkar dessutom vara mycket mer ljusberoende än vanlig gran.

Låter som att vanlig gran (Picea abies) står sig bra mot den där Douglasgranen.

Ja vad är det egentligen för en gynnare? Det är ingen gran (spruce) Det är inte en ( fir ) Det är en "låtsashemlock" ( pseudotsuga )... :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

anersimyra  
#240413 Men alla tillhör dom Tallsläktet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

johber  
#252016 Mina Douglasgranar dog av den långa kylan som var i våras! ca:12-14m höga och 22år :sad:

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

erik__j  
#255639 Min Douglas går bra men det är många med dubbel topp pga betning . Blir till att gå och klippa dem nu

Blev planterat 2011 de högsta är 1m nu medan lärken som blev planterad 2011 är 2m

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

Baggböla  
#255682 Ok, var i landet planterade du, jordbruksmark eller skogsmark? Och hur stort?

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

erik__j  
#256545 Västmanland på skogsmark. Har nu planterat på gammalåkermark med hybrid lärk. Ska bli kul oh se hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

Baggböla  
#256927 Ok, kul hoppas det går bra. Vad var det för typ av plantor och hur markberedes åkermarken?

Douglasgranen är ju potential men någon stor medveten satsning på provinienser kommer vi nog inte få se så länge vi har sådana höga viltstammar. Det tar ju en viss tid mellan försöksanläggning och utvärdering av resultaten.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Höglandserik  
#472212 Här i Småland stödplanterade vi douglas på ett område där tallen blivit helt nerbetad. Det var 5 år sedan nu och den är säkert 3 meter hög redan, den går som tåget!

Jag tror det gått bra av två anledningar. Dels att ståndorten är rätt, med sandig och väldränerad jord. Men även att douglasen inte planterades direkt på ett öppet hygge utan i hyggesvegetationen, främst björk och rönn. Dessa har bildat en liten lågskärm som skyddat mot frost och hindrat douglasen att börja växa för tidigt på säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472233 Planterade lite douglas strax norr om umeå ute mot havet förra året, en del har redan blivit frostskadade men vissa lever och växer bra, de största ca 70 cm! Inga viltskador än...

Avatar Fallback

Re: Planteringstips Douglasgran

jannee  
#472237 De få douglasgranar som överlevt massakern efter rådjur, krondjur eventuellt älg är efter knappt 30 år snäppet SÄMRE än sticklingarna jag planterade på ett liknande område.
M.a.o de växer bra och näst nästa generation får väl se vad det blev av utlänningarna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Björn T  
#542533 Hej. Planterade 500 Douglas granar och ca 30 st har överlevt. Mina är ca 20 år gamla och ska snart börja få kottar, ska bli roligt att se om andra generationen blir lika känslig. Douglas gran är inget jag rekommenderar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).