Trädfällning (arborist)

Gratis ved på rot (bilder)

64 inlägg 42039 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240251 Börjar bli mer än lovligt löjligt detta med arbetsgivaransvar låter det som.
Ponera att man snitslar de träd som ska bort och skriver en skylt vid tomtgränsen
där det framgår att träden med snitsel på är gratis att ta därifrån.
Man kommer sen hem och upptäcker att sagda träd är borta.
Hur löser man det?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240256 Ha ha ha, ja det vore ju praktiskt. Dessvärre fungerar det inte med det upplägget av många olika anledningar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240257 Om det inte vore slöseri med skattemedel så skulle jag gärna få det prövat i domstol.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Nolltax AB  
#240261 Man väljer ut tio trän å hänger på en skylt på dessa utvalda träden.
"Detta träd är ett dött träd". Åsså drar man till grannkommunen å käkar lunch.
Kommen åter å konstaterar tio så kallade döda trän är borta.
Vore onekligen intressant mala genom rättsväsendet.....

Svensk lagbok är tung, otymplig å trubbigt instrument....

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

bodaedet  
#240262 Om man säljer träden på rot för en femma. Är man arbetsgivare då. Kommunen gjorde så här för några år sedan, någon ville ta ved på kommunens skog. Han fick det men det kom faktura på en krona. Det var pga försäkringar å dyl.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240264 Vår arbetsmarknad är tack och lov reglerad i lagar och av avtal mellan arbetsmarknadens parter. Någon som tar betalt genom att få virket, skall vara registrerad företagare och ta upp värdet av virket i sin verksamhet. Den som inte är registrerad företagare kan inte ha ett annat förhållande än anställd gentemot uppdragsgivaren. Du kan som företagare jämställas med tillverkare av utrustning som du lånar ut till annan som drabbas av skador vid fel på utrustningen. Att " bjuda ut " sina träd, gräsklippning, städning eller vad man nu vill, är att ingå ett avtal om arbete, är då inte utföraren registrerad företagare, ja då är denna att betrakta som anställd av dig, man har då fullt arbetsgivareansvar, regler och lagar omkring detta är glasklara.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

bodaedet  
#240266 Jo misstänkte det. En femma +moms får det ju bli då till en fskattare.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240268
bodaedet skrev:Om man säljer träden på rot för en femma. Är man arbetsgivare då. Kommunen gjorde så här för några år sedan, någon ville ta ved på kommunens skog. Han fick det men det kom faktura på en krona. Det var pga försäkringar å dyl.

Det kan bli en annan femma :lol: klart är i vart fall om du låter någon låna dina maskiner i din verkstad, då betraktas du mig veterligen som arbetsgivare vad gäller ansvarsbiten. Säljer man sina tomtträd på rot så faller ju ansvaret på köparen, själv hade jag inte släppt en oregistrerad/ oförsäkrad trädköpare över tomtgränsen. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240269
bodaedet skrev:Jo misstänkte det. En femma +moms får det ju bli då till en fskattare.

Köparen behöver ju inte vara godkänd för F skatt. Hur köparen lägger upp fällningen är hans/hennes ansvar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

skogshasse  
#240288 man kan skriva ett kvitto på 1 krona per träd då är dom sålda och det ligger då på köparens ansvar om det händer något för det är inte olagligt att göra en dålig affär som säljare

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

axwell  
#240301 Men var det nu med en relativt ny regel om privatpersoners rätt att sälja ved för ett visst belopp utan att det behöver tas upp till beskattning?

Kommer inte ihåg detaljerna men det bör kunna tillämpas här, eller?

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240303 40000:-/år eller nåt sånt var det ju.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

stegmaster  
#240309 Om vi har dessa "konstiga reglar" her i Norge med, vet jag faktisk inget om(inte vil jag veta heller egentlig :o ), och tur er det då jag huggit träd på grannen dom senaste 20 åren (tur för grannen altså :mrgreen: ). :smile:
Om jag då skänkar en kompis en motorsåg i julklapp som firar julen hemma hos mig, er jag då skyldig i alt denna kompis ställer til med denna såg i sin levetid, eller blir han själv med ansvaret då han resar från mitt hem i mellandagerna, eller ska man sälja sina julklapper för en symbolsk summa för at vara på säkra sidan??? :surp: :wink:
Eller kanske man lyckas komma undan med at skylla på tomten. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240310 Haha! Skyll på Tomten såklart.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Rolfnilsson400  
#240319 Tänk på att skatteregler inte har särskilt mycket med reglerna där du anses vara arbetsgivare. Så länge allt går bra är det bara skatteregler som påverkar dig.
Går något snett blir det en utredning som kontrollerar vem som har ansvaret ( och ska betala vårdkostnader, rehabilitering och eventuell ersättning i framtiden om den som skadats inte kan jobba i framtiden ). Som skogsägare driver du ekonomisk verksamhet, om du ger bort något som i annat fall du hade behövt betala för, blir du arbetsgivare.
Det säkraste du kan göra är att upprätta ett kontrakt där du säljer för en rimlig summa. Kontraktet skrivs innan något görs i skogen, när uppdraget är slut kan ni riva kontraktet om allt gick bra. Detta upplägg KAN fungera men inte ens på detta vis kan du vara helt säker på att inte bli betraktad som arbetsgivare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).