Avverkning (slutavverkning)

avverka frötall

79 inlägg 35272 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240259
halvproffs skrev:Ska du spara frötallarna tills dom når älgsäker höjd då har du mycket sönderslagen ungskog. Ska helst tas vid ungefär halvmeters höjd och när dom inte är tjälade.


Jag högg kvarglömda frötallar en gång. Visst gick nåt träd sönder vid fällningen. Sedan körde jag ut dom med Oxen. Det gjorde att jag inte behövde hugga några stickvägar.

Så det finns lösningar om man missat första tåget.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240272 Nu dök det upp en fråga till, alltså det som gör att skogen klarar sig i dagsläget vid en fällning är att småtallarna får skydd i snön och kommer på så vis undan både körskador och att få en förfader i kronan ? men hur klarar de sig bättre på otjälad mark.. jag förstår inte riktigt, det faller inte riktigt på plats för mig, går det att förklara på ett annat sätt så jag förstår bättre ?

Hur som är ju frågan hur stor roll det spelar att vänta tre år som jag känner är en rimlig tid att ta ner dem ?

Kan hända att du har rätt ang grannen jag kan inte säkert säga. Det är alltid olustigt att få höra sådant man inte vill höra men naturligtvis även nödvändigt ibland.

Dock tänker jag bestämt ta tallarna själv men det är just detta med tiden och hur stora skadorna blir av att vänta 3 år eller 10, kanske sprida ut jobbet på 3 år ?

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Tosca  
#240274 Tjäle i backen men lenväder i luften är det bästa när du ska fälla för att skona plantorna har jag förstått.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240278 Jag har också frötallar kvar på en avdelning ungskogen som står där är 2-3 m hög, röjde den i fjol. Tallarna skulle varit i backen för länge sen, hade tänkt ta dem i höst men ser att tiden inte räcker. Ungskogen växer snabbt, nu blir jag tvungen att hugga upp vägar.

Att ta ner frötallar som stått lite för länge är ju ett angenämt problem.. det gör inget om det går några år till, hoppas bara att tallarna inte hinner bli för grova innan man tar ner dem.

Angående skador på tallplantorna under; Ja det blir skador, både fällskador och körskador. Fällskador är ju tråkiga men om beståndet inte sluter sig då får man se det såsom att man skapar en framtida glänta i tallskogen, det ska inte heller underskattas :)
I sommar röjde jag upp några körstråk i den självsådda föryngringen för att komma åt tallarna. Som vanligt smärtar det att ta bort fina träd men körstråken kommer man ha nytta av även i de kommande gallringarna så det höjer ju produktiviteten i framtiden.
Senast redigerad av OAS-forests sön 13 okt 2013, 07:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240293
husqvarna_med_sthil skrev:Kan hända att du har rätt ang grannen jag kan inte säkert säga. Det är alltid olustigt att få höra sådant man inte vill höra men naturligtvis även nödvändigt ibland.


Jo en del har lite svårt med takt o ton.

Blev idiotförklad av byfånen en gång när jag röjde ner stora granplantor i ett björkbestånd. Med motiveringen vad har skogsvårdsstyelsen nu tutat i mig.

Det var bara det att kvar stod det knähöga granplantor som väntar på sin andra röjning. :grin:

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

sveakatten  
#240311 Angående din grannes utal, han kanske ine gör så mycket själv i skogen och sen kommer du och vill sköta om din skog. (Kan sticka i ögonen.) Jag tog ner fröträd som stod i ett bestånd som var ca 10meter högt, ja det blev skador men vilket som är bäst älgskador eller fällskador det vet jag ej. Jag har också ett fall som jag skulle enlig skogsstyrelsen skulle tagit bort fröträna på , men väntar på att dom kommer upp över älgnivå. Jag tycker tallarna får smalare kvistar när fröträden står kvar, och tror att huvudsaken är att hugga dom när det är varmt så plantorna under är mjuka.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

halvproffs  
#240312
Vedmaskin skrev:
halvproffs skrev:Ska du spara frötallarna tills dom når älgsäker höjd då har du mycket sönderslagen ungskog. Ska helst tas vid ungefär halvmeters höjd och när dom inte är tjälade.


Jag högg kvarglömda frötallar en gång. Visst gick nåt träd sönder vid fällningen. Sedan körde jag ut dom med Oxen. Det gjorde att jag inte behövde hugga några stickvägar.

Så det finns lösningar om man missat första tåget.


I en normal eller bra föryngring med säg 1 meter mellan plantorna/ungträden och grenarna på frötallen är 4m¨långa så är det upp till 8m spännvidd som slår sönder småträden. Det är bara att gratulera Vedmaskin att han hade sån tur/skicklighet att det inte gick sönder mer eller var föryngringen väldigt gles?
Toscas råd stämmer bra.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240335 Ju mindre plantor desto mindre skador, fälla, kvista och köra upp med skördare, ska du slutavverka beståndet bredvid kanske flera av dem går att fälla ut i den beståndet och så kanske i princip inga plantor skadas där. Ju äldre ju värre skador. Fällning och upparbetning ska ske vid plusgrader, och innan de skjutit nya skott som lätt ramlar av och är mjuka, alltså är det bäst på hösten eller tidig vår.

Fröträd sparas alldeles för länge på sina håll enligt mitt tycke, vid 5 år efter slutavverkning ska en ny föryngring tagit sig om inte så bör man fundera på om det inte är bättre att ta bort dem och plantera istället.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

svampbob  
#240339 Jag fick en gång rådet då det gällde att fälla frötallarna att sikta dit det är som tätast. Vid en första tanke kändes det fel men med lite eftertanke så känns det som rätt taktik.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240341 Jag är tacksam för råden jag får, det är inte alltid så lätt att veta hur man ska bete sig eller göra. Ska jag sammanfatta som jag begripit så är det tjäle i marken men lenväder ute som är tiden som är bäst för fällning. Detta innebär tidig vår. Jag bör inte heller vänta till älgsäker höjd pga skadorna som uppstår på småtallarna vid fällningen av fröträden.

Det är ganska olika längd på småtallarna som står där nu och ojämnt placerade. De längsta är längre än mig men också de som är minst till antalet, sedan finns det ett gäng som är i brösthöjd samt småplantor lite här och var.

Granen som står där är merdelen högre än mig och fler till antalet än tallar. Till sist finns det sektioner med mycket björk.

Det är behov av röjning och jag hade tänkt att ta det i vårvinter men är ej spikat ännu.
Föryngringen är ojämn och det växer tätt lite här och var men glesare på andra ställen.

Jag känner att lite tidspress är det ändå på att få dessa furor i hamn. Dessutom finns det en utmaning i det här som jag tycker om :)

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240375 Röj efter att du tagit ner fröträden! På din beskrivning är det hög tid att skrida till verket och tar ner dem så snart du har möjlighet, det händer mer i detta beståndet under 1 år än det gör i det beståndet som behöver gallras. :)

Fäll träden och kvista dem själv så kan du ju få hjälp att få dem apterade genom skördaren och utskotade i samband med slutavverkningen. Då har du ju bidrag till en stor del av arbetet och kommer känna dig mycket nöjd med det gissar jag, sedan igång med gallringen. :)

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

sveakatten  
#240380 Menar du att en skördare skulle aptera bättre än en som står brevid trädet?
Jag trodde att det var där man kunde tjäna lite, men jag kan ha fel har hänt förr och kommer att hända igen :oops:

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240388
halvproffs skrev:
Vedmaskin skrev:
halvproffs skrev:Ska du spara frötallarna tills dom når älgsäker höjd då har du mycket sönderslagen ungskog. Ska helst tas vid ungefär halvmeters höjd och när dom inte är tjälade.


Jag högg kvarglömda frötallar en gång. Visst gick nåt träd sönder vid fällningen. Sedan körde jag ut dom med Oxen. Det gjorde att jag inte behövde hugga några stickvägar.

Så det finns lösningar om man missat första tåget.


I en normal eller bra föryngring med säg 1 meter mellan plantorna/ungträden och grenarna på frötallen är 4m¨långa så är det upp till 8m spännvidd som slår sönder småträden. Det är bara att gratulera Vedmaskin att han hade sån tur/skicklighet att det inte gick sönder mer eller var föryngringen väldigt gles?
Toscas råd stämmer bra.


Det var glest mellan frötallarna så området var planterat med tall i 2x2m förband. För det kom inte så jätte mycket självförynring. Sen lite älgskador på det.

Ibland kunde man utnyttja luckorna efter älgarna till att lägga kronorna i. Men ibland åkte det med några träd som stod ivägen.

Men som sagt så stod frötallarna glest. Så dom skadorna spreds ut. Hade det varigt tätt mellanfrötallarna så hade det inte varigt så näpet.

Men det är inget att rekommendera att vänta så länge med att ta ner dom.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

jannee  
#240394 Slutavverkning manuellt, om det är frötall eller vad det än månde vara är ekonomiskt olönsamt.
Tror att de skador du eventuellt gör på plantorna INTE blir mindre än dem en duktig maskinförare gör. Med datorns hjälp lyckas processföraren få ett betydlig högre utbyta av trädet än vad du förmår, ja om du inte klavar varenda meter + rullar stammen, för undvikande av eventuella böjar.
Han som senare kör ut virket kan också skota ut riset, där har du också några kronor.
Betydligt lönsammare att hålla på med plantering, hjälpplantering, och röjning.
Misstaget många gör vid träfällningen är att man försöker slå ned trädet där det finns MINST med plantor, detta är totalt fel, man ska göra precis TVÄRTOM.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240398
sveakatten skrev:Menar du att en skördare skulle aptera bättre än en som står brevid trädet?
Jag trodde att det var där man kunde tjäna lite, men jag kan ha fel har hänt förr och kommer att hända igen :oops:


Både ja och nej, rot-stocken är inte fel att syna ut och markera lämpligt kap. Dock räknar du datorn snabbare för optimalt utbyte.

Fördelen med skördaren är att allt samlas i högar och minskar behovet av att köra i beståndet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).