Avverkning (slutavverkning)

avverka frötall

79 inlägg 35279 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240150
Tosca skrev:Frötall är ju den huggning som man kan tjäna mest på göra själv om jag förstått det hela rätt, både i fler oskadade plantor och genom hög volymproduktion sett till arbetsinsatsen.
Du behöver ju inte hugga alla frötallar samtidigt, det räcker ju att du får ihop till bil och släp.


Men är det "lätt" att göra apteringen rätt själv då? Om man ska sälja det vidare alltså.
Tycker mig har läst under åren här på forumet att man kan missa rätt mycket pengar på dålig aptering och med så fina stammar som frötallar är det väl extra viktigt. Eller?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240151
Tosca skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Detta kanske är fel men det känns rätt i mitt fall.

Att aldrig göra precis som alla andra är just det som skapar mångfald och variation i skogen.
Så jag tycker du gör helt rätt som går din egen väg.

Frötall är ju den huggning som man kan tjäna mest på göra själv om jag förstått det hela rätt, både i fler oskadade plantor och genom hög volymproduktion sett till arbetsinsatsen.
Du behöver ju inte hugga alla frötallar samtidigt, det räcker ju att du får ihop till bil och släp.


Det är så jag har räknat också men jag vågade inte riktigt skriva det. De står öppet och plant.
Ja apteringen ska man nog ta göra sig en extra sväng i info för att veta att man är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

T Landström  
#240152 Är det fin tall kan det vara läge att ta dit någon som synar ut eventuella special sortiment...
Försöker vi alltid göra...

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240158 Fällning och aptering av frötallar är ju kul och det går fort att hugga om man ser till m3 per timme. Den stora utmaningen är väl skotning och lastning om det är grov skog det handlar om.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Tosca  
#240168 Ska man se det krasst så har man ju skördarkostnaden att aptera bort sig på, och har man otur så har skördaren lite för litet aggregat så den gör kapsprickor och rotspjälk som också kan dra ned nettot.


Men allvarligt talat kan det vara värt att göra ett studiebesök hos sågen timret ska levereras till, att sitta bakom inmätaren någon timme lär man sig mycket på.
Ser stammarna fina ut, ingen kvist eller kvistbulor på första stocken duger de oftast till stamblock.
Kolla av prislistor hos de inköpare som finns i ditt område, de flesta brukar vara intresserade av leveransvirke och du kan nog få goda råd där också.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240210 Ja man fick sig en känga idag om hur fel jag hade gjort som sparat dom, det var liksom inget att prata om, bara fel. Jag är kärringen mot strömmen tydligen men samtidigt så är det bara döda fiskar som simmar åt det hållet.

Var dit igen idag bara för en kopp kaffe och en stilla fundering. Säga vad man vill men enklare avverkning av de mängderna går nog inte att finna. Plant, långa raka stammar med kvist bara mot toppen och enkel resa in med traktor och vagn. Innan de ska fällas ska jag se till att ha grejor att lasta med, en planering sedan tidigare och när den gått i verket närmaste 3 åren så kan jag känna mig fri att ta dem utan att behöva vara orolig för tunga lyft. Alt är att trixa och lyfta eller leja grannen att köra ut dem men fasen, det är inte lika roligt så det är en nödlösning att ta till om saker styper efter fällning, känns tryggt att ha alternativa lösningar oavsett.

Mina investeringsplaner ser dock ut att gå back iaf de första 10 åren men det kan jag leva med bara jag får planera och hålla på själv. Bygga upp och skapa möjligheter är mycket roligare än att montera ner och begränsa. Det är dessutom en hobby så om det hjälper mig att bättra på maskinparken men jag tjänar noll och intet första tio åren så var det detsamma.

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240211 .. med hobby menar jag förstås att min huvudsakliga inkomst kommer från annat håll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

JensSkoog  
#240212 husqvarna_med_stihl, du har värkligen STIL! Jag gillar ditt tänkande omkring det här. Ta tiden och gör det på ditt eget sätt, och ha det trävligt! Så kommer ekonomin i andra rekken. Själv är jag inte skogegare, men "bestyrare" för en skog som tilhör en organisation. Tjäner inget på det annat enn verktyg och den ved jag producerar under gallring och tynning, men jag har min stora gledja i å se att jag jobbar för fremtiden och dom som ska vandra i den skogen efter mig.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240235
husqvarna_med_sthil skrev:Ja man fick sig en känga idag om hur fel jag hade gjort som sparat dom, det var liksom inget att prata om, bara fel.

Vem gav dig en känga? om det är virkesköpare så är det inget att bry sig om, de som finns på skogsbolagen ser mest till sina egna intressen. Att kunna vara självverksam är ett av glädjeämnena som följer med skogsägandet. Jag försöker utföra mindre poster som leveransvirke varje år, de senaste åren har det blivit ca 3 lastbilstravar som jag hugger med motorsåg och kör fram själv. Säger sig själv att det inte blir några stora pengar men glädjen av att se resultatet är också en del av betalningen.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Nolltax AB  
#240239 Frötallar står på tillväxt. Ingen panik med avverkning.
Blir rotstocken för fet för skogsbolaget så behåll den å såga till eget virke i grannsågen...

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

T Landström  
#240240 Står dom för länge så gör det ju mer skada när man tar ner dom...

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240243 Nej det var en annan skogsägare i närheten som av någon anledning blev som jag uppfattade det illa berörd. Han frågade hur vi skulle göra och när jag delgav mina planer så blev tonen kort.. "så gör man inte" helt fel" "du måste tänka på skogen" "göra själv går inte ".

Vad gäller virkesköparen tyckte han vi skulle avverka betydligt mera än vad vi bestämt och det var tur att jag var med när han försökte att få mera huggning. Att han sedan ringde när jag inte var med och lyckades få min mor att beställa en gallring dit jag och pappa hade bestämt att vi skulle nästa vinter och som jag nu skulle ta själv. Hon visste inte riktigt var beställningen var gjord och när jag visade henne och beskrev var blev hon minst sagt stressad. Nu har hon bestämt att jag sköter skogen totalt härefter, om jag vill. Att pengarna används på ett vettigt sätt, tex investeringar i maskiner osv. Slutavverkningarna ska hon dock ha själv har jag bestämt att njuta av livet sista tiden trots den sorg som tog bort glädjen av en pension som skulle levas tillsammans med min far.

För en virkesköpare är det affärer, för oss är det en generationer lång skötsel som förhoppningsvis får lämnas över i gott skick till mina barn.

Just att det gör mera skada när det är dags om skogen har fått komma upp mera har jag funderat på, det stämmer ju och i nuläget skulle man komma undan bra när täcket ligger men även om några år. Detta behöver jag fundera på, skulle på något sätt vara skönt att se vad man har innan man tar ner dem, när de nått älgsäker höjd.

edit: måste tillägga att virkesköparen är mycket trevlig och det var inga som helst problem när jag ringde upp honom ang det här, jag skulle inte tveka att anlita honom eller det bolag han jobbar åt vid ytterligare avverkningar längre fram i tiden. Detta är vad jag vet/känner nu sedan får man väl se hur det kommer fungera med hur vi har bestämt osv men tror inte det blir några problem. Sedan är han ju en säljare/köpare och han jobb är att skaffa huggning till sin arbetsgivare så jag har inte det minsta känsla av agg eller dyl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240247 Din granne verkar ha förklarat sin syn på skogsskötsel på ett bryskt sätt. Dock ska du tänka på att det kan finnas grund till detta, han kanske talar av egen erfarenhet men är dålig på att förklara. Att sköta skogen som självverksam är förmodligen inte möjligt i längden om du har annat jobb, familj och hus som ska skötas. Man hinner inte med helt enkelt, skogen växer fortare än vad man hinner röja och gallra.. men vi har ju rätt att bestämma detta själva sedan röjningsplikten togs bort.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Nolltax AB  
#240248 Plocka frötallarna i lugn å ro. Gallra måste du ju ändå göra sen.. Om inte älgen käkat upp hela alltet...
Plockar du ett gäng frötallar per år å lämnar kronorna så är dom smaskens för älgen jämfört med surbarret i nyplantorna....

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

halvproffs  
#240252 Ska du spara frötallarna tills dom når älgsäker höjd då har du mycket sönderslagen ungskog. Ska helst tas vid ungefär halvmeters höjd och när dom inte är tjälade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).