Föryngring

OK med saltstenar i tallplanteringen?

29 inlägg 16284 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

elis  
#240206 Sätter ut saltsten till viltet, allt vilt, gör man för viltets bästa. I alla fall om man är någorlunda vettigt funtad, sedan finns det ju alltid varianter. Här är en bra artikel om varför, hur och var: http://svenskjakt.se/viltvard/viltvards ... enen-lagt/

Arevo
Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Kse  
#240213
elis skrev:Sätter ut saltsten till viltet, allt vilt, gör man för viltets bästa. I alla fall om man är någorlunda vettigt funtad, sedan finns det ju alltid varianter. Här är en bra artikel om varför, hur och var: http://svenskjakt.se/viltvard/viltvards ... enen-lagt/


Förstår jag dig rätt då om du menar att jag inte är riktigt funtad eller?

Visst kommer saltet och mineralerna älgen till nytta, och vi vill ha välmående älgar med stora horn i våra marker, älgar som vi sen skjuter och äter upp.
Men jag sticker inte under stolen med att vi placerar saltstenarna på vårt eget jaktområde och tom. vid jaktorn. Hade jag tyckt att det var oetiskt iom. att det kan locka till sig älg hade jag placerat stenarna på grannlagets mark.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

elis  
#240217 Jag menar att man är någorlunda skapligt funtad jägare om man sköter sin viltstam, allt vilt som sagt. Tyckte jag skrev det också.
I artikeln framgår var det är lämpligt att placera stenarna, bra för den som skapade tråden att känna till tänkte jag. Ganska självklart placerar man stenarna på sitt eget vvo, de andra områdena sköter ju de som jagar där om.
Har inga synpunkter på hur du är funtad, men det är klart har du en ring med saltsten runt dina torn så lär du väl vara en variant :-))

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Kse  
#240221 Ja visst är det viktigt att ta hand om allt vilt, det följer hand i hand med jakten hos dom allra flesta.
Har själv funderat på smaksatta saltstenar, då får man ju inte bara färdigsaltad älg utan man har även kryddningen klar. :wink:

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Nolltax AB  
#240224 Tanken skenade... -Vad sås går med älg å fastnar på saltsten?

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Tosca  
#240226 Rosmarin eller enbär skulle nog kunna höja smaken.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

torpöbo  
#240229
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Sen förstår jag att man i vissa fall måste jaga på åtel, som vildsvin. Men av det jag läst om det så handlar då om någonting som mest liknar skadedjursbekämpning, inte så mycket jakt.


Jag är inte någon jägare och lika bra är väl det, jag skulle nog inte platsa i den etiska jägarkåren.

Som markägare tycker jag att en död sork en bra sork och att en skjuten älg är en bra och god älg.
Varför skulle det vara något fel med saltstenar inom skotthåll från jakttornen?
Om chansen ökar för att kunna fälla skadedjuret så självklart.

Idag passerade jag tre jakttorn, samtliga hade saltstenar utplacerade.



Ungefär som när bonden säger att en dö gris är en bra gris :)

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

halvproffs  
#240232 Vi placerar ut 1 salt sten på var 100 ha ungefär och har ca 50 pass och det är ju lätt att ta med sig en saltsten när man ändå skall se efter passet.

S. Jägarförbundet måste ha ändrat riktlinjerna för stenarna. Förr skulle man sätta dom så högt upp som möjligt med ett plastlock över så stenen räckte länge. Småviltet skulle då slicka på stammen och älgen direkt på sten. Hmmm; det var nog 30 år sen :shock:

Dom här senaste vintrarna har ju varit stenhårda :wink: så vi har även kört ut ensilage som har varit mycket eftertraktat av div. djur. Vi har som mål att sätta upp minst 3 fågelholkar per pass/jägare också bla.

Skulle ju vara trevligt om andra grupper också hjälpte till istället för att såga ner jakttorn och släppa ut minkar till en säker svältdöd.
.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Kse  
#240237 Vi har oxå fågelholkar i passen men det kan blir lite väl närgångna fåglar ibland, fläskollarna(Nötskrika) är så pass tama att man kan mata dom ur handen på flera pass. Ovetande jägare får sig en rejäl chock när en fläskole kommer attackerande mot lunchmackan.
Nu bor ju dom iof inte i holkarna. :grin:

Vi sätter saltstenarna högt upp, sätter man saltstenarna för lågt här så slickar renarna upp dom på nolltid, nu får dom nöja sig med att slicka på stammen. Kommer det en flock på 30 renar och alla ska smaka så går det fort åt.
Däremot så brukar vi inte alltid sätta nått lock ovanpå.
Saltet verkar dock sitta i länge då man ibland ser djur stå och slicka på stammar som inte haft nån saltsten på flera år.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240250
Kse skrev:Saltet verkar dock sitta i länge då man ibland ser djur stå och slicka på stammar som inte haft nån saltsten på flera år.


Nu har två av mina saltstensstolpar trillat. Dom var uppemot 20 år gamla. Stammen var impregnerad av saltet. Det var rötterna som gav sig.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

stihl91  
#240275 Att ha en saltsten vid passet är inte oetiskt. Inte ett par spannar med äpplen heller. Däremot 15ton äpplen nära grannmarken eller att jaga från bil är oetiskt.

Sköter sig inte jägarna så är det bara att sparka ut dem. Jägare finns det gott om.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

cdn  
#240517 Ni har långlivade stolpar, när jag satt upp brukar dom hålla i max 2år och på den tiden brukar det gå åt 7-8 stenar. I vårt jaktlag brukar vi sätta ut på lämpligt ställe på egen mark då blir det sällan bekymmer med andra markägare.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240717 För att förtydliga min åsikt om oetisk jakt vid saltstenar så var det i mitt fall inte vid jakttorn utan inom skjutavstånd från skogsväg. vilket kan förklara min inställning. Saltstenar inom skjutavstånd från jakttorn har jag i princip inget emot men sådana pass finns inte i mitt jaktområde.
Senast redigerad av lfq tor 17 okt 2013, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

torpöbo  
#240788 Vad säger att en jagad älg ska bli sugen på salt mitt under jakten? Om inte så är väl alla sätt för att få älgen i pass bra sätt bara de är humana och minimerar risken för att skjuta dåliga skott eller skjuta fel djur. Har aldrig varit med om att en älg föredrar att gå till ett pass som har saltsten vid sig jämfört med ett som inte har saltsten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).