Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117007 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

svampbob  
#233600 Ikväll havererade sågen. Först hakade gasen upp sig vid fullgas knappen fastnade i intryck läge. Fick ut knappen och tänkte jag skulle aptera den sista tallen klart men efter en liten stund så var jag istället helt utan gas. Förmodar att länkaget har gått av alternativt hoppat lös. Ställde sågen på flaket och tar itu med det i morgon. Fler som har drabbats av detta haveri?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

anersimyra  
#233638
k-racing skrev:har ett 550xpg som jag tycker kan tveka/ bluddra lite vid gaspådrag. någon som varit med om detta?
Jo, men ytterst lite, så lite att det inte har någon praktisk betydelse. Annars är sågen den i särklass bästa såg jag någonsin kvistat med, den praktiskt taget "kvistar själv" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

svampbob  
#239921 Kan 550 bli gubbkörd? Förra veckan rasade min fars 346 och han har då istället använt min 550. När jag i helgen själv körde sågen så tyckte jag att den till en början kändes lite bluddrig. Kan förgasaren ställa in sig i 80-åringsläge om det inte gasas tillräckligt? :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Nonkan  
#239986
svampbob skrev:Kan 550 bli gubbkörd? Förra veckan rasade min fars 346 och han har då istället använt min 550. När jag i helgen själv körde sågen så tyckte jag att den till en början kändes lite bluddrig. Kan förgasaren ställa in sig i 80-åringsläge om det inte gasas tillräckligt? :grin:


Inte förgasaren i sig, men det är ganska vanligt att det bygger upp sot i ljuddämparen på nyare maskiner om de inte får varva ur ordentligt. Det har varit en del på röjsågar med elektroniska förgasare i alla fall, de maskinerna mår bäst om de får jobba ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239991
svampbob skrev:Kan 550 bli gubbkörd? Förra veckan rasade min fars 346 och han har då istället använt min 550. När jag i helgen själv körde sågen så tyckte jag att den till en början kändes lite bluddrig. Kan förgasaren ställa in sig i 80-åringsläge om det inte gasas tillräckligt? :grin:


Har inget med vädret att göra månntro? Den ska ju justera inställningarna efter bland annat vädret. Min bluddrade lite i början nu i helgen när jag körde efter väderomslag från kallt till varmt och fuktigt. Efter någon minut så gick den som vanlig igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

anersimyra  
#240033
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Kan 550 bli gubbkörd? Förra veckan rasade min fars 346 och han har då istället använt min 550. När jag i helgen själv körde sågen så tyckte jag att den till en början kändes lite bluddrig. Kan förgasaren ställa in sig i 80-åringsläge om det inte gasas tillräckligt? :grin:


Har inget med vädret att göra månntro? Den ska ju justera inställningarna efter bland annat vädret. Min bluddrade lite i början nu i helgen när jag körde efter väderomslag från kallt till varmt och fuktigt. Efter någon minut så gick den som vanlig igen.
Lika med min, jag hade kört den under en riktigt varm vecka, den stod sen i två veckor. När jag sen körde igång den i betydligt svalare väder så bluddrade den irriterande under någon timma vid gaspådrag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240188
anersimyra skrev:
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Kan 550 bli gubbkörd? Förra veckan rasade min fars 346 och han har då istället använt min 550. När jag i helgen själv körde sågen så tyckte jag att den till en början kändes lite bluddrig. Kan förgasaren ställa in sig i 80-åringsläge om det inte gasas tillräckligt? :grin:


Har inget med vädret att göra månntro? Den ska ju justera inställningarna efter bland annat vädret. Min bluddrade lite i början nu i helgen när jag körde efter väderomslag från kallt till varmt och fuktigt. Efter någon minut så gick den som vanlig igen.
Lika med min, jag hade kört den under en riktigt varm vecka, den stod sen i två veckor. När jag sen körde igång den i betydligt svalare väder så bluddrade den irriterande under någon timma vid gaspådrag.

1 timme för att justera sig släng skiten i sjön .
Jag köpte en stihl 460 med mototronic och den går bättre än Hva den ställer in sig direkt och den varvar som fan.Husqvarna ser jag som ett stort misslyckande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#240190 460 finns väll inte ens med M-tronic? :o

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

T Landström  
#240192 Är inte det en röjsåg?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#240194 Kanske det är ja. Det fanns en såg för nått årsen som hette 460 men den lär då inte ha M-tronic. Skulle kunna tänka mig att Knaggen har köpt en ms 261 med M-tronic

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Hammaren  
#240198 Jag har en Stihl 460 röjsåg som är två år, och den fungerar på samma sätt som Hva 550
inga inställningar, bara tuta och köra, den funkar kanon, detsamma gör min Hva 550.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

johan eriksson  
#240199 Finns en MS461, den tror jag har M-tronic.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240201
johan eriksson skrev:Finns en MS461, den tror jag har M-tronic.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... -C-EM.aspx

det skall vara röjsågen men den fungerar som alla tvåtaktare

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#240208 Då är jag med. Trodde först att du pratade om motorsåg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247183 Va typ av kjede bruker folk på 550 xp/xpg saga. Går det i 95 VPX som ho kjem med, eller skiftest det over til 21 BPX. Har Jonsered varianten selv 2253 og kjører 21 BPX, men er ikkje 100 % sikker på at den er best. Uansett no skal eg ut å kappe opp ein del eik ved, det blir med 21 BPX, på ei jonsered 2260 med 18 toms og ei sthil 361 med 13 toms begge med som sagt 21 bpx, på desse to sagene er eg sikker på at 21 bpx er den beste kjeda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).