Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67126 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Torrtallen  
#240166 Här är en variant på 2hjulstraktor.
En äldre modell av Jonsereds Hjulhäst med ett lass torrgran.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#242876
Torrtallen skrev:Här är en variant på 2hjulstraktor.
En äldre modell av Jonsereds Hjulhäst med ett lass torrgran.

Snyggt! Skulle gärna sett nogra bilder från front och sida ochså. Du har non kilo på lasset där!

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen? AEBI

JensSkoog  
#242878
AEBI A.jpg
Har köpt mig en AEBI - den bara lå der på blocket ock ropade på mig till et pris som jag kunde orka med, så nu har jag både Agria och AEBI. AEBIen er ju forstås en mycket kraftigare sak, med kardangvagn. Men jag har ett problem. Jag finner inte nogot om den på nettet. Kollat alla tänkliga och otänkliga stan, men ingen specifikationer eller handböcker. Nogon som har tips?
41_1082949694_xl.jpg

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

tallen100  
#242906
Torrtallen skrev:Här är en variant på 2hjulstraktor.
En äldre modell av Jonsereds Hjulhäst med ett lass torrgran.


Inte orginal vagn va? Eller satt det boggi på dom lite nyare? Idag gör det ju det nu är det väl till och med drivning på vagnen...

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#243312 Nu var det dags för en rapport. Fick tag på piggkedjor genom en snäll forummedlem :grin: . De var inte till dessa hjul, så det tog ett tag innan jag fick dom att passa och sitta kvar, men nu tror jag det funkar. Det blev stor skillnad men dock inte bara positivt. Den drar bra, men nu får jag passa mig. Förut om det var något som tog i, så slirade det ju, medan det numera tar tag och då vrider den gärna sig åt sidan och t.o.m vippat någon gång. Men effektivare blev det, fast man får vara lite försiktigare. En liten 160cc hondamotor kan vara förvånande stark.

HPIM3374.JPG


M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#243336 Blir nog bra när du vant dig vid det bättre greppet och fått in tekniken.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

ord bind  
#243342 ge mig en fast pungt och oändlig utväxling så ska jag rubba jorden.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244062 Tvåhjulstraktorer kan vara ordentligt farliga, det har jag fått erfara
några gånger.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#244063
ATK skrev:Tvåhjulstraktorer kan vara ordentligt farliga, det har jag fått erfara
några gånger.

Allt som snurrar och går kann vara farligt! :ugeek: Men jag kann samstämme i att tvåhjulstraktorn har sina sidor som man måste känna til. Körde min svagers Honda många år tilbaka, och tog en hård sväng när jag körde utför en backe. Det blev vält och en sur svager - Hondaen var ny och såg inte så ny ut efter välten. Själv mådde jag bra, och jag lärde en viktig sak: Brå sväng är inte smart, isär inte när man kör utförbacke! :lol:

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#244070
ATK skrev:Tvåhjulstraktorer kan vara ordentligt farliga, det har jag fått erfara
några gånger.


Berätta gärna vad du råkat ut för.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244098 Jo, det är det som "kungis" sa om att det slänger och kastar åt sidan om hjulen får bra grepp
och det kanske är en sten eller stubbe vid ena hjulet. Jag körde med en liten Irus med hemma-
byggd kärra, 15" V4:a hjul både på kärran och traktordel, piggkedjor på traktorn. Hade en lit-
en plattform på kärrdraget att stå på, när man hade fullt lass kunde man sitta på veden. När
det var ojämnt och man svängde lite var det hellurigt.
Hade även en Agria diesel förut, tung och stark som en björn när man körde den var det inte
svårt att hålla värmen. En gång hade den stått i garaget ett tag så när jag skulle backa ut
kärva kopplingen, koppla inte ur direkt. Jag råkade ha fått i högväxlen också, den höll på att
trycka upp mig i en gran.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#244101 Tack för det! Bra med erfarenheter. Skall man köra tvåhjulare bör man veta lite vad man gör. Den jag har, har jag gjort en dödmansgreppsbygel på. Släpper jag handtaget med växel i stannar motorn direkt. Och så svetsade jag på tvärbygel på handtagen för att slippa bli spetsad på ett rör om det går fel när man backar. Det blev f ö krav på det under senare år som dom fortfarande var tillåtna i parkarbete.

Tvåhjulstraktorer blev förbjudna i yrkesmässigt bruk nån gång på 70 - 80-talet. Det var då alla Belosar försvann från parkförvalningar. Men rätt använda med kännedom om riskerna är det ingen större fara. Gissar att många olyckor berodde på ovana säsongsanställda i gräsklippning och liknande.

Det där med skarpa svängar, då lägger man i lågväxel och stiger av och går, att vrida mer än 35 - 40 grader sittande på är inte rekommendabelt.

Jag är i alla fall helt frälst på min, kan inte ha ett bättre gårdsfordon. Enda gången jag haft nåt tillbud är när jag gående vid sidan har vänt i väldigt skarp vinkel och tappat geppet och då har den stannat direkt tack vare dödmansgreppet.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Blivande snickare  
#244113 Jag brukar alla höstar hjälpa morfar me å köra ihop löven med hans yanmar 2 hjulare. Alltid lika skoj å köra :grin:
Men i år blev det kört med gräsklipparn för 2 hjularn hade fått nåt motorfel, skuren verkade det som :(

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

decepticon  
#275352 her har dere en finne som har en fin sak


her har han montert belter



og en tysker som har lagd seg belter


Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#275446 Inte illa, men jag får ont i knäna bara av att se honom sitta på knä på lasset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).