Avverkning (slutavverkning)

avverka frötall

79 inlägg 35286 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240108 Nu är frågan om jag har fattat ett riktigt beslut. Skogsköpare för avverkningsuppdrag dök upp. Några hektar som var bestämt tidigare skulle tas och kontraktet skrevs på. Otroligt trevlig kille förövrigt. På hygget intill (också vårat) är det lämnat ca 80 frötallar och min mamma tänkte att jag passar på och tar dem också när jag ändå håller på samtidigt blev det även bestämt att en gallring skulle utföras i andra änden på skiftet. Min mamma har aldrig hållit på med skogsbruk i någon form och efter att pappa gick bort nu i sommar så är det bara jag kvar som har intresset. Jag och min far hade beslutat om att gallra i den änden, han och jag alltså och nu hade jag planer på att göra det själv.

Jag ringde skogsköparen med mors stöd och ställde in deras uppdrag med gallring samt frötallarna som får stå kvar men rätta avverkningen kvarstår. Tallarna tänker jag ev avverka själv i framtiden motormanuellt och köra fram med traktorn, har jag tagit mig vatten över huvudet tro?

Lite dåligt samvete har jag att rycka jobbet ur händerna på dem sådär, verkar verkligen vara ett seriöst bolag och bra att ha att göra med men gallringarna vill jag göra själv samt furan. Man känner sig obetydligt och liten mot dessa jättar. Kan inte släppa tanken på om jag gjort rätt eller fel... de andra i byn lejer bort sina huggningar oavsett om det är röj,gallr eller avverkning men jag vill hålla på själv och det nästan känns som om jag vore en rest av ett skitigt däck lämnat i en annan tid.. fan vilket svammel, känner någon mer igen sig ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240112 Mitt råd är att ta med frötallarna i samband med slutavverkningen, de bör du inte vänta med, fäll och kvista dem så kör de upp dem med maskinen så får ni minst skador på plantorna.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

sveakatten  
#240114 Jag tycker du gör helt rätt, tycker du det är roligt i skogen så ser jag inget hinder att du fixar det själv.
Då får du kvar det du vill och kan hålla ner skadorna så mycket du vill.
(jag gör allt själv i skogen)

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240116 Själva planeringen, hur det ska göras och försiktigheten med plantor och träd är det som jag känner starkt för. Morfar var mycket noga hur han såg på träden, valde till sågning för sågverket hemma och tanken på att släppa allt till en entreprenör var inte en sekund på tal. Min far var inte så men ställde hela tiden upp på mitt intresse för skogen och gav mig möjligheten att hålla på samt tyckte det var roligt att vara med själv också. Det är effektivt att avverka med maskiner och inte tu tal om att möjligheterna har ökat men till viss del vill jag vara självverksam. Såga lite själv, köpa en hyvel osv.
Nu har jag familj själv och jag vill förstås ha en tanke bakom det som görs och blir aktuellt för mina barn att nyttja när de blir vuxna.

Ansvaret är nu på mig att fatta besluten om skogen men jag vill att min mamma ska få fulla delen av slutavverkningarna och för att det ska vara rimligt så går det inte att vara självverksam där men allt annat vill jag göra själv såsom frötallar, vindfällen, gallringar,plantsättning men även timmer som ska hem för sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka frötall

sveakatten  
#240119 Tycker det låter mycket vettigt, tror du hade en bra Morfar. Det verkar vara väldigt många som tycker det är alldeles för jobbigt att vara i skogen själv, och lämnar bort allt. Jag hoppas det går bra för dig, men har du en kling såg så var försiktig, jag har 2st kompisar som sågat av sig tummen och fingrar.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Fredrik N  
#240120 Att gallra den skogen som du och din far skulle göra, är bra för själen, tro mig jag vet.
Visst, du har ett ansvar. Framför allt mot dig själv.
Känns det bra, är det rätt. Och det går att ändra sig.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#240121 Gallring med motorsåg. Svettigt som bara den, lönsamhet nära noll men herregud vilken känsla. Det är det närmaste en karl av idag kan komma ett riktigt "Kara arbet".

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240127
Fredrik N skrev:Känns det bra, är det rätt. Och det går att ändra sig.


Just så!
Eget arbete i skogen ska vara för att man vill, inte på grund av något "måste" eller "borde".

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

JensSkoog  
#240136
machonisti skrev:Gallring med motorsåg. Svettigt som bara den, lönsamhet nära noll men herregud vilken känsla. Det är det närmaste en karl av idag kan komma ett riktigt "Kara arbet".

Tror du måste vara den tvillingsbroderen som jag inte visste att jag hadde!

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#240137
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:Gallring med motorsåg. Svettigt som bara den, lönsamhet nära noll men herregud vilken känsla. Det är det närmaste en karl av idag kan komma ett riktigt "Kara arbet".

Tror du måste vara den tvillingsbroderen som jag inte visste att jag hadde!

Kanske! men är även du kaxig å stor i käften, men egentligen lite rädd å snäll?

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

JensSkoog  
#240139
machonisti skrev:
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:Gallring med motorsåg. Svettigt som bara den, lönsamhet nära noll men herregud vilken känsla. Det är det närmaste en karl av idag kan komma ett riktigt "Kara arbet".

Tror du måste vara den tvillingsbroderen som jag inte visste att jag hadde!

Kanske! men är även du kaxig å stor i käften, men egentligen lite rädd å snäll?

Ja, det kann faktiskt stämma - käften min har en tråkig tändens til att dra i väg av sig själv, men hjärtat är ganska mjukt bakom orden och bullrandet!

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

husqvarna_med_sthil  
#240143 Jag har aldrig haft så här stora projekt förut och jag är lite orolig att jag inte kan lösa dem på ett vettigt sätt eller att jag inte räcker till men samtidigt så är det inte bråttom heller utan det får ta den tid det tar i den hastighet som är rolig och skapar ett sug som gör att väckaren är ett efterlängtat ljud när man får ta säck och motorsåg för att sticka till skogs för huggning precis innan solen går upp.

Jag var osäker rejält tidigare ikväll om jag begick ett misstag när jag inte släppte tallarna när ändå maskinen var där men nu, efter ett tags tänkande och input så inser jag att det är helt rätt. Jag ska ta dem själv, men jag vill göra det när tallen klivit upp lite tydligare ovan älgens långsnok så jag vet vad jag har innan fröträden tas bort. Detta kanske är fel men det känns rätt i mitt fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#240144
JensSkoog skrev:Ja, det kann faktiskt stämma - käften min har en tråkig tändens til att dra i väg av sig själv, men hjärtat är ganska mjukt bakom orden och bullrandet!

Å lite skägg, visst.

Användarvisningsbild

Re: avverka frötall

machonisti  
#240145
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har aldrig haft så här stora projekt förut och jag är lite orolig att jag inte kan lösa dem på ett vettigt sätt eller att jag inte räcker till men samtidigt så är det inte bråttom heller utan det får ta den tid det tar i den hastighet som är rolig och skapar ett sug som gör att väckaren är ett efterlängtat ljud när man får ta säck och motorsåg för att sticka till skogs för huggning precis innan solen går upp.

Jag var osäker rejält tidigare ikväll om jag begick ett misstag när jag inte släppte tallarna när ändå maskinen var där men nu, efter ett tags tänkande och input så inser jag att det är helt rätt. Jag ska ta dem själv, men jag vill göra det när tallen klivit upp lite tydligare ovan älgens långsnok så jag vet vad jag har innan fröträden tas bort. Detta kanske är fel men det känns rätt i mitt fall.


Ingen brådska! ta ett träd i taget, försök att göra det så enkelt som möjligt!

Sen i slutändan (bara du inte tagit onödiga risker) känns det förmodligen rätt.

Avatar Fallback

Re: avverka frötall

Tosca  
#240147
husqvarna_med_sthil skrev:Detta kanske är fel men det känns rätt i mitt fall.

Att aldrig göra precis som alla andra är just det som skapar mångfald och variation i skogen.
Så jag tycker du gör helt rätt som går din egen väg.

Frötall är ju den huggning som man kan tjäna mest på göra själv om jag förstått det hela rätt, både i fler oskadade plantor och genom hög volymproduktion sett till arbetsinsatsen.
Du behöver ju inte hugga alla frötallar samtidigt, det räcker ju att du får ihop till bil och släp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).