Skördare

Skifta hjul på Valmetskördare??

10 inlägg 4806 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skifta hjul på Valmetskördare??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240061 Hur gör ni när ni ska skifta hjul på bakaxeln på era Valmet/Komatsu skördare? Pendelaxeln är ju låst även med maskin avstängd, så det blir ju att man lyfter hela arselet vilket känns onödigt. Finns det ngt enkelt sätt att frilägga detta ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

Tosca  
#240064 Går det inte att stänga av pendellåset som på skotarna?

Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240065 Jag har bytt det en gång i skogen. Då körde jag hyttilten max. När hytten inte kommer längre åt sidan så lyfter den bakaxeln. Då springer man ut å ställer stabila träbitar eller vad man vill och går in och kör hyttilten tillbaka så den står stabilt. Sen skruvar man muttrar

Användarvisningsbild

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240075
Mudderland skrev:Jag har bytt det en gång i skogen. Då körde jag hyttilten max. När hytten inte kommer längre åt sidan så lyfter den bakaxeln. Då springer man ut å ställer stabila träbitar eller vad man vill och går in och kör hyttilten tillbaka så den står stabilt. Sen skruvar man muttrar


Låter ju kanon! Ska provas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240106 Mudderland: antar att det var en äldre modell? Vet att det gick att göra så innan men tror inte det går längre. Jag har provat själv utan att lyckas...

Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240107 Nej en 931 från 2010

Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240154 Åfan två tummar upp isf!

Användarvisningsbild

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240294 kanontips, är ju oftast bak det pyser ur....

Smidigt m rutomsvängande - att man kan lyfta hjulet av kärran o kroka på det på bakaxelns navreduktion alldeles själv med skördarn... Gör om det med en grön .. :)

Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240304 Mudderland: provade idag på en 911.4 men fick det inte att fungera. Va det bara att köra hyttilten Max åt sidan?

Avatar Fallback

Re: Skifta hjul på Valmetskördare??

Bergan  
#240320 Man må trykke kjørepedalen litt ned så bremsen frilegges å kjøre ene tiltsylinder i bånn og presse på litt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).