Trädfällning (arborist)

Sågar till trädfällning

40 inlägg 20323 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Homo abies  
#238289 Jo enligt vår "kortsvärdskultur" är 14 alldeles för långt för en maskin med liten effekt men om man är i en 1.a gallring och bara har ett fåtal lite grövre träd (ganska vanligt..) så är det effektivare att hänga dit ett lite längre svärd på 200:an och tappa 5 min på längre kaptid än att gå o släpa på en 1-2kilo tyngre såg hela dagen...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Blivande snickare  
#238536 Ser det ut så har du två sågar med dig till skogs :wink:

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Jensp  
#238553 Husqvarna 560 med 16 tum svärd är smidigt när man ska kvista en del och räcker till vid fällning.

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Homo abies  
#239634
Blivande snickare skrev:Ser det ut så har du två sågar med dig till skogs :wink:

-Minst! ;) Använder bara kvalitetsmaskiner men ingen är ofelbar, inte ens jag... -har ofta nytta av en extra maskin antingen mindre eller större, -har med tiden blivit mycket försiktig med att arbeta i onödan ... och det mest onödiga jag kan komma fram till är att ha tyngre såg än nödvändigt!

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

Huskyman  
#240100 Ibland nyper det fast rejält fast man försöker beräkna allt i förväg. Då är det skönt att ha en andra såg i beredskap..... :oops:

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Hema  
#240169 Jupp. Men nog svär man lite inombords de gånger man tänkt fel, då man sätter sågen.. :)
Senast redigerad av Hema lör 12 okt 2013, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

Huskyman  
#240265 Ha-ha, inte bara svär. Man tittar sig nervöst omkring så att ingen har sett att man har kört fast! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

anersimyra  
#240276 Snåljåpar, det är bara att ta fram bågfilen och kapa av svärd o kedja, man har ju reserv i bilen. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

JensSkoog  
#240281
anersimyra skrev:Snåljåpar, det är bara att ta fram bågfilen och kapa av svärd o kedja, man har ju reserv i bilen. :shock:

När jag drev med bara en såg, hade jag alltid extra svärd och kedja om jag nöp fast. Skruvade loss sågen och bytade - lite enkligare enn bågfil! Annars kan man ju skaffa sig en batteri-vinkelslipare!!! Fins det maskiner så skall dom användas!

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Blivande snickare  
#240283 För priset av en batterivinkelslip så får du en reservsåg istället! :lol:
Å då behöver du inte köpa nytt svärd alla gånger det kniper fast :lol:
Men batterivinkelslipen kan ju användas till annat åxå 8)

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Blivande snickare  
#292990 Fler folk som vill berätta vilka sågar som dom skulle välja? :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Jim_the_one  
#293033 Det hade blivit samma sågar som jag har idag. En 576XPG med 20 och 28"
550XPG triobrake. Sen blir det nog en ms201 om jag får provkört en i vinter och blir nöjd med vibrationerna. Har testat 339xp och ms200 men är inte nöjd med dessa.

Bara välja två sågar så hade det förmodligen blivit ms201 och 560XPG.

Får man nåt jobb att kapa ett större antal STORA träd så hade jag nog kunnat investera i en 3120XP eller en 390XPG.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

Peteflamingstar  
#293038 Är väldigt nöjd med min Hva 555 (exportvariant av 560). Senast idag fällde jag övergrova frodväxta granar åt en skördare med 555:an och 18-tums svärd, går hur bra som helst! Det är en kanonsåg helt enkelt. 339:an är bra till rätt uppgifter, det enda jag saknar är en bra såg i 50-kubiksklassen. Min gamla 353:a är lite för trött, vad säger ni om en 550? Större såg än 60-kubik får man sällan eller aldrig användning för här i Mellansverige så stora tunga monstersågar känns inte aktuella.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

traktorz  
#293041 353 (ekvivalent med min CS2152) är specad till 2.4kW. En 545 som är motsvarigheten bland dagens modeller är specad till 2.5kW.

Din 555 är specad till 3.1kW och en 550 till 2.8kW.

Undrar om en ny kolvring kunde pigga upp din gamla 353, annars är ju både 545 & 550 nya 50cc-modeller med friskluftsmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

Peteflamingstar  
#293044 Min 353:a är inte hårt körd så den känns inte speciellt sliten i motorn. Däremot är motorkaraktären helt annorlunda på 555:an jämfört med de gamla modellerna (t.ex. 357 som 560:n ersatte). De nya är mycket rappare i gången på nåt vis. En 50 kubikare är nästan ett kilo lättare än 555/560, det blir en del vikt under en dag. Kan man då ha en såg som är rapp i varvet blir det optimalt. 555/560 är så starka att de räcker för de allra flesta fäll/kapjobb, men till kvistning är de (i mitt tycke) för tunga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).