Föryngring

OK med saltstenar i tallplanteringen?

29 inlägg 16290 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

OK med saltstenar i tallplanteringen?

Lucke  
#240058 Jag är skogsägare sedan 2009 men har dessvärre ingen kunskap om jakt.
De "viltvårdare" som jagar på min mark har satt upp saltstenar på mina
tallplanteringar. Jag har ifrågasatt detta, då jag är rädd om plantorna som
ännu så länge bara är 10-50cm höga.
Svaret jag fått från dem är att det är så "man alltid gör".

Är det så?

Kan saltstenarna vara kvar utan att det ökar risken för betesskador på
plantorna eller skall jag "ta i lite mera" för att få dem att flytta
saltstenarna en bit bort från planteringarna (hur långt i så fall)?

Mvh Lucke



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Aberg  
#240063 Jag skulle då inte gå med på att ha en saltsten i min tallplantering, Måste väl finnas något bättre ställe att sätta den.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

stihl91  
#240069 Att sätta saltstenar i tallplanteringar är att be om betesskador.
Hur långt dem ska flyttas är svårt att säga, men det är ju bra om djuren har nära till foder skydd och vatten intill stenen.

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240077 En anledning till att man satt saltstenarna i planteringen kan vara att man räknar med att det är större sannolikhet att skjuta älgar där. Man har också bättre skjutmöjligheter i och med att inga träd skymmer sikten. Där jag en gång jagade i Norge sköts det flera älgar vid saltstenar. Jag tyckte jag att det var oetiskt och själv deltog jag inte i den metodiken.
Senast redigerad av lfq fre 11 okt 2013, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

JensSkoog  
#240079
Lucke skrev:Jag är skogsägare sedan 2009 men har dessvärre ingen kunskap om jakt.
Svaret jag fått från dem är att det är så "man alltid gör".

Är det så?


Mvh Lucke


Det där är arrogant och okunnigt. Om dom ska plassera saltstener på din mark, så ska du själv bestämme var dom ska vara. Om stenerna får stå, så kann du rekna med stora skador där! Blir sallatbar med kryddor!

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240083 Låter konstigt att de gör så, det där ska du bestämma. Vi brukar placera ut saltstenarna på myrarna där det finns vatten eller vid någon tjärn i uppvuxen skog. Aldrig jag skulle acceptera i en tallplantering.
(Dessutom det "lfq" berättar låter helt bedrövligt, snacka om "jägare" utan någon som helst känsla för jaktetik.)

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240088 Saltsten inom lagom skotthåll från älgpass har jag sett i "alla" tider där jag bor, det är nog inget unikt bland sk. köttjägare.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

halvproffs  
#240090 Har inte ens hört talas om att jaktlaget har satt saltstenen i en tallplantering. Däremot på lämpliga ställen nära vatten, gärna där det är mycket lövuppslag. Vi placerar även vid pass där det är lämpligt.
Många av oss är ju markägare så varför skulle vi placera saltsten i tallplantering.

Har själv aldrig sett älg vid saltstenar trots många besök av både älg och mig själv där. Kan inte ens påminna mig om att det skjutits älg vid saltstenar trots många år i jaktskogen.

Öppna hyggen undviker ju älgarna vid jakt. Har själv blivit imponerad av ensamma kalvar hur smarta dom är som inte går ut på öppna ytor utan går i tätaste buskagen precis som björnen.

Min erfarenhet är att vissa ställen blir betade oavsett avstånd till saltsten, förmodligen är det något ämne i marken som gör att det blir smakligare. Hade ett sånt tallbestånd som blev helt förstört och tog bort tallskeletten och sparade gråalen som efter något år var sönderbruten eller randbarkad.

IFQ; Förstår inte varför det skulle vara oetiskt. Så lätt är det inte att locka älg till ett hygge med en saltsten. Att man placerar ett pass vid hygge med småplant är ju att få så säkra skott som möjligt utan att kulan tar i någonting och att du kan få ett bra andraskott om något går fel precis som du själv skriver.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240093 Jag tycker nog att placera en saltsten framför ett pass är lite som att jag på åtel. Ingen jakt som passar mig, men ok, kanske inte oetiskt men inte för mig i varje fall.
Sen förstår jag att man i vissa fall måste jaga på åtel, som vildsvin. Men av det jag läst om det så handlar då om någonting som mest liknar skadedjursbekämpning, inte så mycket jakt.

Fast nu bidrar jag till att dra iväg den här tråden åt sidan, så....

Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

axwell  
#240099
Uvskogen skrev:Sen förstår jag att man i vissa fall måste jaga på åtel, som vildsvin. Men av det jag läst om det så handlar då om någonting som mest liknar skadedjursbekämpning, inte så mycket jakt.


Jag är inte någon jägare och lika bra är väl det, jag skulle nog inte platsa i den etiska jägarkåren.

Som markägare tycker jag att en död sork en bra sork och att en skjuten älg är en bra och god älg.
Varför skulle det vara något fel med saltstenar inom skotthåll från jakttornen?
Om chansen ökar för att kunna fälla skadedjuret så självklart.

Idag passerade jag tre jakttorn, samtliga hade saltstenar utplacerade.

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Lucke  
#240176 Tack för alla era svar!

Jag skickade även frågan till Svenska Jägareförbundet och här är deras svar:

Hej,

Finns det alternativ längre bort från känsliga bestånd är det helt klart bättte. Viltet betar alltid mycket längs sina stigar där de rör sig, och det kommer bli stigar till saltstenar. På en föryngringsyta för gran kan det istället vara positivt eftersom älgen betar lövet.

Avstånd beror på landskapet, men ngt hundratal m skulle jag föreslå.


Jag har tagit upp detta med jägaren men är inte så säker på att han kommer att acceptera detta och ta bort saltstenen frivilligt, då vi tidigare har haft livliga diskussioner om skitsaker som t.ex:

* Varför får man inte spika och dra i skruv i träden?

*Varför får man inte ställa ut en hembyggd och olaglig grisfälla bara för att markägaren inte vill riskera att behöva lägga tid på att sitta i tingsrätten??

*Varför får man inte åtla fram grisar till åkrarna bara för att bonden som arrenderar dem har sagt att han inte vill ha åkrarna sönderbökade och få plastpåsar och matrester i sitt hö?

Jag tycker att allt ovanstående är folkvett som inte behöver stå i något kontrakt. Jägaren tycker att ovanstående "förbud" totalt hindrar hans jakt och att jag satt upp dessa förbud (som han ändå gör sitt bästa för att ignorera) efter hand bara för att jävlas med honom för de står ju inte i ursprungskontraktet etc.

Efter ett inte alltför gemytligt telefonsamtal från jägaren i går eftermiddag så känner jag mig nu nöjd med att ha beslutat för mig själv att om saltstenarna är kvar nästa vecka, då är inte jägaren kvar på min mark nästa säsong...

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

stektlök  
#240180 * Varför får man inte spika och dra i skruv i träden?


Jag skrattar så jag DÖÖÖÖÖÖÖÖR

Jag tycker det är dags att "sträcka upp" den där jägaren ordentligt och sedan säga upp kontraktet alt. ta OTROLIGT högt pris för jakten å skriva hårda förhållniingsregler!

Typ han får jaga men då ska han stänglsa in tallplanteringen hehehehe

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

JensSkoog  
#240182 Äganderetten til skog är lite oklart i huvudet til non! Fick en gång fråga från en bymann jag kände om han kunde få låna en motorsåg av mig. Han hade sett nogra fina träd i skogen som han skulle ville ha til ved och portstolpar. Jag sporde om han talat med skogegaren, och fick til svar: "Skogegaren - är det inte bara å ta det man behöver!". Han fick inte låna min såg!

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240186
Lucke skrev:Tack för alla era svar!

Jag skickade även frågan till Svenska Jägareförbundet och här är deras svar:

Hej,

Finns det alternativ längre bort från känsliga bestånd är det helt klart bättte. Viltet betar alltid mycket längs sina stigar där de rör sig, och det kommer bli stigar till saltstenar. På en föryngringsyta för gran kan det istället vara positivt eftersom älgen betar lövet.

Avstånd beror på landskapet, men ngt hundratal m skulle jag föreslå.


Jag har tagit upp detta med jägaren men är inte så säker på att han kommer att acceptera detta och ta bort saltstenen frivilligt, då vi tidigare har haft livliga diskussioner om skitsaker som t.ex:

* Varför får man inte spika och dra i skruv i träden?

*Varför får man inte ställa ut en hembyggd och olaglig grisfälla bara för att markägaren inte vill riskera att behöva lägga tid på att sitta i tingsrätten??

*Varför får man inte åtla fram grisar till åkrarna bara för att bonden som arrenderar dem har sagt att han inte vill ha åkrarna sönderbökade och få plastpåsar och matrester i sitt hö?

Jag tycker att allt ovanstående är folkvett som inte behöver stå i något kontrakt. Jägaren tycker att ovanstående "förbud" totalt hindrar hans jakt och att jag satt upp dessa förbud (som han ändå gör sitt bästa för att ignorera) efter hand bara för att jävlas med honom för de står ju inte i ursprungskontraktet etc.

Efter ett inte alltför gemytligt telefonsamtal från jägaren i går eftermiddag så känner jag mig nu nöjd med att ha beslutat för mig själv att om saltstenarna är kvar nästa vecka, då är inte jägaren kvar på min mark nästa säsong...

Mvh Lucke



Jag anser att du gör helt rätt!
Vill inte jägaren/jägarna visa hänsyn i skogen mot fastighetsägaren/skogsägaren: s i detta fall tallplantering.
Säg upp jaktarrendet med omedelbar verkan!!

För jägarnas egen vinnings skull har dom inte rätt att fördärva en tallplantering.
Då har dom inget anledning att vara där. Istället kan dom köpa egen skog att förstöra och jaga i ......



:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: OK med saltstenar i tallplanteringen?

Kse  
#240203
Uvskogen skrev:Låter konstigt att de gör så, det där ska du bestämma. Vi brukar placera ut saltstenarna på myrarna där det finns vatten eller vid någon tjärn i uppvuxen skog. Aldrig jag skulle acceptera i en tallplantering.
(Dessutom det "lfq" berättar låter helt bedrövligt, snacka om "jägare" utan någon som helst känsla för jaktetik.)


Vet inte om jag håller med om att det skulle vara oetiskt att ha saltstenar vid jakttornet, isf är väl användandet av saltsetenar oetiskt vilket som då meningen med dom är att locka till sig viltet.
Även lockjakt borde ju ses som oetiskt då det är en än mer aktiv metod att locka älgarna till sig.
Jakt med hund borde då ses som totalt omoraliskt då man med våld försöker hålla älgen på plats så att man ska kunna skjuta den.
Ja nu spårade jag iväg lite. :oops:

Så länge man håller sig inom lagens gränser så är det såklart upp till var och en hur man bedriver sin jakt, men jag måste då säga at det är första gången jag hört att en saltsten vid tornet skulle vara oetiskt.

Men om vi ska återgå till ämnet så håller jag men om att det är helt fel att sätta en saltsten intill hygget, speciellt om det inte är på egen mark och markägaren dessutom motsätter sig detta.
Stå på dig Lucke, och är det så att jägarna motsätter sig så finns det säkert fler som är intresserade av att arrendera din mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).