Öppna kategorin

Vem äger skogen??

19 inlägg 15342 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vem äger skogen??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240015
herjman skrev:Problemet är väll att allmänheten behöver använda varselväst!
Jag vidhåller att det på många håll sups för mkt isb med älgjakt, alkohol och vapen hör inte ihop, det finns rättsfall där folk rykt ihop i jaktstugan och sedan löst det med vapen, man är heller ingen vidare skytt på bakfyllan.

Sen vet jag genom jagande släktingar att det finns ett försvaligt antal jägare som dels är gamla som gatan med skavanker det kan medföra men även att många är usla skyttar.



Börjar väl bli lite väl utanför frågeställarens ämne nu kanske men tycker nog att du generaliserar väl mycket nu.
För egen del så är erfarenheterna dessa:
1) Vi har regelbundna skjutprov före älgjakt. Ingen som inte klarar dessa prov kommer med på älgjakt. Alla resultat kan kontrolleras och bevis om gneomfört prov bärs med av varje jägare under jakt.
2) Jag har aldrig sett, eller hört talas om, någon som helst alkohol i samband med älgjakten hos oss. Vi har en absolut nolltolerans för det och skulle någon uppträda berusad så skickas de omedelbart hem.
3) Vi har en väldigt öppen dialog i vårt jaktlag och när någon börjar bli för gammal för jakt så löser vi det utan dramatik. Oftast så följer dessa jaktkamrater med ut på pass med en yngre kamrat och kan på så vis uppleva det positiva i flera år till.

Du har säkert fog för det du påstår om dina släktingar och att det superi du upplevt bland dina vänner och bekanta. Men ser du sådant igen tycker jag du ska polisanmäla det. Leder ju ingen vart att du skriver om det här, finns ingen här som kan göra något åt de problem som dina bekanta och släktingar har, eller hur?
Avslutningsvis för mig i den här tråden så måste jag säga att jag verkligen beklagar "herjman" att du har fått uppleva älgjakten på ett sådant bedrövligt sätt. Den bitterhet som ditt inlägg speglar gör mig ledsen.
Hoppas du någon gång får möjlighet att uppleva älgjakt som jag och tiotusentals andra kvinnor och män gör under någon vecka varje sensommar/höst. En härlig vecka med kamratskap, spänning och underbara stunder i naturen i en tid när den kanske doftar och känns som allra mest.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vem äger skogen??

Blivande snickare  
#240027 Gamla gubbar som söp under jakten var nog betydligt vanligare förr i tiden, alltså minst 40 år sen :mrgreen:
Ursäkta om nån känner sig gammal nu 8)

Avatar Fallback

Re: Vem äger skogen??

axwell  
#240041
elis skrev:Inlägg av elis » Idag, 12:53
Inte mycket kvar av ursprungsfrågan nu, tror förresten att fridas är vegan e dyl som söker efter enkla vägar att finna pass att sabba.

Nej just det, frågan försvann och bra var väl det om du skulle ha rätt i dina farhågor.

Annars var det synd.

För ett par år sedan brändes jakttornet ned hos en skogsgranne natten före älgjakten, det som återstod kunde släckas med termoskaffet.

Denna höst var det dags igen; en annan skogsgranne inom 400 meter fick sitt rejäla och nybyggda torn utplånat genom brand.

"Pojkstreck" trodde den senast drabbade, det tror inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Vem äger skogen??

herjman  
#240070 Kritisera jakt på ett skogsforum -- som att kasta sten i ett glashus. Borde vetat bättre och att drar mig tillbaka :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).