Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50458 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#239970 Gör en del "skithogging" där jag måste hugga från ena och andra sidan, och det er intet annat enn en träningssak. Glad jag alltid kan ta den tid jag behöver när det är svåra fall.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

herjman  
#239988
Tosca skrev:Med risk att röra om i grytan ånyo tycker jag det kan vara bra att träna på att göra rikt- och fällskäret även från vänster sida av trädet.
Det kan ju uppkomma situationer när man tjänar på att klara av detta, både i säkerhet och ekonomiskt.
Som snål markägare vill man ju göra en låg stubbe även när det finns en stor sten på högersidan, och hur som känns det inte alltid säkert att stå på stenen och fälla.



Håller med, så ser verkligheten ut ibland, bara man är medveten om att det är "farligare" att såga med skjutande kedja.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Homo abies  
#239998
Tosca skrev:Med risk att röra om i grytan ånyo tycker jag det kan vara bra att träna på att göra rikt- och fällskäret även från vänster sida av trädet.
Det kan ju uppkomma situationer när man tjänar på att klara av detta, både i säkerhet och ekonomiskt.
Som snål markägare vill man ju göra en låg stubbe även när det finns en stor sten på högersidan, och hur som känns det inte alltid säkert att stå på stenen och fälla.

Det som till 98% bör avgöra från vilken sida man gör hela eller åtminstone avslutar fällsågningen är: 1. trädets lutning 2. markhinder Om man känner sig tveksam inför att såga från "vänster sida" -träna på högstubbe eller gamla stubbar ! ofta finns det lite kvar att gnaga på. Tycker man att det känns farligt att göra undre riktskär med skjutande kedja; -Använd rekommenderad teknik och -TRÄNA!! Trädets lutning kan klart bli en mycket större risk. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#240132 Har huggit i dag och provade å göra övre snittet först, och det fungerade utmärkt! Har i alla år gjort horisontalsnittet först - lärde på sågkurs på sjuttiorna, och inte haft problem med det, men ser att det går snabbare å få rätt när man gör snedsnittet först. Kommer å använda det från nu av, kombinerad med säkra hörnet. Jag brukar få träden dit jag vill, men i dag gick det extra bra!

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#240135
JensSkoog skrev:Har huggit i dag och provade å göra övre snittet först, och det fungerade utmärkt! Har i alla år gjort horisontalsnittet först - lärde på sågkurs på sjuttiorna, och inte haft problem med det, men ser att det går snabbare å få rätt när man gör snedsnittet först. Kommer å använda det från nu av, kombinerad med säkra hörnet. Jag brukar få träden dit jag vill, men i dag gick det extra bra!

Där ser ni "det är inte för sent att lära en gammal hund sitta". :lol:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Storken  
#240164 Gamla hundar är nog inga problem, det är värre med gamla envisa gubbar! :lol:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Blivande snickare  
#240175 Unga envisa gubbar är nog ännu värre! :lol:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Homo abies  
#240854
JensSkoog skrev:Har huggit i dag och provade å göra övre snittet först, och det fungerade utmärkt! Har i alla år gjort horisontalsnittet först - lärde på sågkurs på sjuttiorna, och inte haft problem med det, men ser att det går snabbare å få rätt när man gör snedsnittet först. Kommer å använda det från nu av, kombinerad med säkra hörnet. Jag brukar få träden dit jag vill, men i dag gick det extra bra!

Kul att höra! Öppet sinne och nyfikenhet är bra för överlevnaden!
Ofta är det så att den bästa tekniken är krånglig att lära sig, men Håll Ut! och när det lossnar kan man njuta av ett enklare (säkrare) arbete. :smile: :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

röjar kalle  
#270102 underskär före riktskär är nog en smaksak vad man tycker är bäst det jag fick lära mig när jag började min skogshuggarbana sent sextiotal var att man lättare kunde hålla ner stubbhöjden om man börjar med underskäret först nackdelen om du inte är observant när du gör riktskäret och ser till att skären möts exact och har sågat in underskäret i trädet när du sen gör fällskäret är det risk om du inte är observant att du sågar igenom brytmånen träd faller okontrollerbart åt fel håll det är därför man lär ut att göra riktskäret först då ät risken mindre att man sågar in i trädet personligen tycker jag det är lättare att sikta om man gör riktskäret först


med vänlig hälsning röjar kalle

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Phantom  
#270122 Det är inte omöjligt att lära om med hur riktskär sågas.
För ett par veckor sedan hade jag en amerikan på kurs som jobbat med trädfällning sedan tidigt 70-tal, och där börjades det med undre riktskär samt siktade med rumpan :/ (det har jag aldrig förstått mig på...då träden hamnade för långt ifrån siktpinnen)
Tog 1½ dag så sågade han övre riktskär först och siktade inte längre med rumpan :)
Han var oerhört nöjd att någon tog sig tid att förklara för och nackdelar,samt så tyckte han att det gick mycket lättare att se hur skären möttes och han hade bättre kontroll på var träden hamnade. Efter det så låg han 50cm som mest ifrån siktpinnen, från att tidigare varit minst 2 meter ifrån :)
Han var nöjd och glad och tog till sig det "nya", och en annan blev ju också nöjd med den utmaningen.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270123 Va, en amerikan som kan lära sig något :shock:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Homo abies  
#270396 En del amerikaner gör allt med rumpan ;) kul med ett erkännande..

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Phantom  
#270480 Tydligen finns dom amerikaner som kan och vill lära sig något nytt.
Det bästa är ju någon som vill lära sig och tar till sig nya metoder...och inte är rädd för att prova!
Ja riktigt kul med ett erkännande :)

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Waldteufel  
#278766 I början av min fällarkarriär var jag rätt villrådig och provade mig fram en längre tid men fastnade till slut för att starta fällningen med snedskäret. Det känns helt enkelt bättre och slutresultatet blir för det mesta till belåtenhet. Har deltagit i flera sågkurser genom åren och det har förekommit olika synpunkter på detta av instruktörerna så. ..

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Skogstomte  
#278821 Var några år sedan jag började med grunt riktskär och stor öppning samt säkra hörnet. Jag får numera träden dit jag vill med mindre ansträngning. Kör överskäret först för att jag tycker det är lättast. Förr körde jag farsans metod med djupt riktskär med ganska liten öppning och finjusterade genom att såga i brytmånen i fallet (!) Är glad att man klarade sig utan skador.

Började för övrigt använda motorsåg vid 15 år, då bara med hörselskydd och huggarstövlar. Var nära att skjuta ett öga med en frusen knagg men den missade med ett par cm och det gjorde ont som f-n, köpte då en hjälm med visir. Jävla skit sa farsan, man ser ju inget... Körde något år senare av byxor och långkallingar med eftersnurren på kedjan, men det blev bara några ytliga skrap i låret. Köpte då sågskyddsbyxor. Farsan tyckte det var onödigt, bara jobbigt att bära på och blir så jävla varmt... Har numera även lagt mig till med vanan att trycka i kedjebromsen så fort jag inte sågar.

Ganska små avvikelser så hade man varit enögd, kanske invalid eller till och med jordad och färdig. Med denna lilla flykt från ämnet vill jag bara säga: var rädda om er! Det är jag numera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).