Motorsåg och handhållet

SHINDAIWA

17 inlägg 10064 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SHINDAIWA

JensSkoog  
#239742 Känner nogon til den här sågen? Shindaiwa. Mener jag har skruvat lite på den tidligare, men inte mycket. Ser ut til å vare en robust såg, men ljuddämparen hade lossnat och en rörmokare hade pressat inn en skruve med fel gänger, och man får elstöt om fingren kommer borti stiften. Ska prova å få det til å hänga i hop. Favoritsågen til en gammal gubbe, som har hatt den siden Birger Brosa gick på älgjakt, så jag får se om jag får den i passelig skick.
SHINDAIWA (4).JPG
SHINDAIWA (2).JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

traktorz  
#239749 Flytta denna tråd till Kategori: Motorsåg och handhållet

Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

Nolltax AB  
#239750 Flytta till handhållet?
Vem vill hålla i den där?
Ser tändstiftet ända härifrån, snacka om öppen kategori....

Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

tallen100  
#239771 Aldrig sett en sån såg, den måste vara gammal...

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

JensSkoog  
#239822 Jag gjorde fäl när jag postat i öppna - men hur skickar jag den över til motorsåg och handhollit!

   TS
Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

Nolltax AB  
#239826 Finns väl ingen anledning flytta? Definiera Öppna kategorin.....

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

totte  
#239837 Rätt ovanlig i vår del av världen, Shindaiwa gjorde en rad modeller, rätt god kvalitet vad jag hört sägas men knappast proffssågar. Den här skall vara på 44 cc, det är ungefär allt jag vet om den. Ser ut att vara 70-tal.

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

totte  
#239838
JensSkoog skrev:Jag gjorde fäl när jag postat i öppna - men hur skickar jag den över til motorsåg och handhollit!


Kan du inte, men det kan jag. Håll i hatten Nolltax, nu åker vi.

Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

Nolltax AB  
#239840 Häpp!

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

JensSkoog  
#239846 Tackar Totte! Visste nog att skulle non vite no om sågen, så va det du! Annars känner man att sågen har nogra kvalitäter - ligger gott i händerna och känns solid. Inte utan grund att farbroren så gärne vill ha den lagat för dom tre - fyra träd han hugger i året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239850 Ett par av dessa äldre var inte helt ovanliga på sina ställen. Lite som idag. Där det finns säljare, finns sågar med. De som importerade då gav upp likt många andra...

Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239894
skanna0002.jpg

Här är en av mina favoriter till lämpligt arbete fungerar den utmärkt har haft en i 5år utan problem.

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

lodjuret  
#239982 Väcker minnen.
Lärde mig såga med en shindaiwa under 5-8 år i början av -90.
Den gick ok för mina kunskaper och behov. Tror den låg runt 40 cc med 13" svärd. Vet inte var den tog vägen, var i garaget men inte nästa gång jag skulle använda den :(

Var då tvungen att gå över till en Huskvarna 140s (ingen aning hur den hamnade i garaget men någon måste ha fått för sig att byta då det skedde i samma veva...... om inte minnet sviker, så slutade den att tillverkas -78, tyvärr fungerar den inte nu men har den kvar ändå. Man vet ju aldrig om man får för sig att fixa den.

Användarvisningsbild

Re: SHINDAIWA

JensSkoog  
#240649 Nu är sågen lagat! Fick gängat upp och ordnat ny skruve til ljuddämparen. Krympeströmpe(?) på stiftledning, slipning av kedja och filning av svärd, och inte minst, tvätt! Faktiskt en rätt trävlig liten såg!

   TS
Avatar Fallback

Re: SHINDAIWA

axwell  
#240654
JensSkoog skrev:. Krympeströmpe(?) på stiftledning,


Jodå, i stort sett samma ord "Krympslang" :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).