Gallring

Gallring av blandskog

20 inlägg 17166 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring av blandskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239825 Håller på att gallra i två avdelningar.

Den ena avdelningen är blandskog av jämnstora träd av tall, gran och björk. Här har jag huggit fem dagar nu och jag tycker det ger sig själv vilka träd man ska spara. Satsar på fina barrträd samt någon enstaka björk.

Den andra avdelningen har ett övre skikt av björk och al samt ett undre bestånd av gran. Här har jag inte börjat hugga än, funderar kring hur jag ska göra. På sikt vill jag gynna granen men först göra en genomhuggning av det övre skiktet, antingen 1) hugga bort all al och lämna ett glest skikt av fina björkar. Eller 2) Spara ett övre skikt av både björk och al.

Vad säger ni; är al något att satsa på?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

Nolltax AB  
#239835 Inte för att jag vet, för det gör jag inte.
Men bara på kul.
Alen gillar vatten. Det gör björken också.
Ponera man hugger bort dom som gillar vatten. Höjs vattennivån då?
Och hur reagerar då dom träden som inte är överförtjusta i vatten?
Tanken poppade upp, facit har jag ej....

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

surjämten  
#239873 Hej!
Här kommer en hälsning från en som är dumt förtjust i björk. Låter som det är fuktig/blöt mark eftersom al, björk och gran finns. Om skogsägaren är i mogen ålder kan hen ju väga in att björken på exempelvis 20 år utvecklas betydligt mera än granarna. Vad gäller al på våra breddgrader brukar jag nyttja den som bra sommarved, då den ofta torkar på äldre dar.
Röjde ett blött bestånd förra regniga o blöta hösten. Där gynnade jag björkarna, och har inte ångrat mig trots en o annan kapad fin julgran.

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

husqvarna_med_sthil  
#239925 Jag står precis i samma situation i mitt projekt och jag har bestämt mig att spara på bägge men glesar isär än gran. Jag har funderingar på att försöka få ihop en sågning av altimmer i framtiden och ser chansen här men men .. väl många av dem ser krokiga ut samt svårigheterna jag läst om sågning av just dessa, intressant i vilket fall att du tar upp Alen !

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239939 Marken är fast med rörligt markvatten, växer utav tusan, synd bara att förra ägaren inte röjde i tid. Nu är beståndet säkert 15 m högt. Gick igenom det i fjolsommar med röjsågen, tog ner allt klenare löv än 7 cm. Nu gallring alltså, tror jag tar bort det mesta av alen, lämnar kanske någon fin alstam där det annars skulle bli lucka. Som tur är finns det mer björk än al så det finns tillräckligt med björkstammar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

machonisti  
#239947 Alen är lite knepig, när man glesar al brukar stamskott bildas och toppen dör. Brukar sägas att alen helst vill vara en buske men kan tvingas till träd genom hård konkurrens på solljus.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

halvproffs  
#239950 Får skilja på gråal och klibbal. Gråalen blir sällan något timmerträd som klibbalen blir. Klibbalen blir utsökt fin som pärlspontpanel mm.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

machonisti  
#239956 Ibland blir gråalen tillräckligt grov. På familjens marker finns ett område med ordentliga stammar. De enda klibbalarna jag fällt hittade jag på egen mark. De är nu omformade till 2" plankor.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239961 Här i Ångermanland tror jag bara vi har gråal, hur ser klibbalen ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

machonisti  
#239962 Klibbalen har faktiskt klibbiga blad och stammen är grov och skrovlig i barken med mörk nästan svart i färgen.

Tittar man slarvigt på stammen under skogsarbetet (glömmer att titta i kronan) kan man tro att man fäller en gran.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

JensSkoog  
#239978 Klibbalen har blir vackert och rött när man sågar den til plank. Många som kallar den nordens mahogny. Har erfart att om man gallrar, så får man mängder med stamris. Jag tycker om å elda med den oxå.
Annars tror jag att dom båda två björk och al tar upp hemskt mycket vatten, så om man hugger bort dom kann granen och tallen få problem der grunden är vattenmättad.

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

axwell  
#239993 Alen har fått oförtjänt låg status kanske pga det relativt låga värmeenergiinnehåll mot volymen.
Jag har i min skog inget annat trädslag som har lika hög tillväxt/ha, detta gäller även om man räknar i torrsubstans, gråalen bättre än klibbalen.

Eftersom alen framställer sin egen kväveförsörjning ur luften så fäller den de fortfarande näringsrika löven innan de vissnat, till stor "glädje" för andra trädslag, gratis kväve och kalium.

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

jonsered95  
#240044 Lätt sätt att se skillnad på klibbal o gråal är att klibbalen har "urnöpen spets" d.v.s. en grop istället för spets och gråalen har ett spetsigt spets.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240052
jonsered95 skrev:Lätt sätt att se skillnad på klibbal o gråal är att klibbalen har "urnöpen spets" d.v.s. en grop istället för spets och gråalen har ett spetsigt spets.
MVH Philip.

Spetsen på vad?

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

Baggböla  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).