Skogsnyheter

Stor skillnad med stängsel

18 inlägg 7967 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor skillnad med stängsel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236372 Ännu en skogsägare som vågat jämföra stängslad och icke stängslad föryngring http://www.lantbruk.com/skog/ostlunds-t ... lgskadorna
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

JensSkoog  
#236380 Fy fasan vad jobb å hägna två hektar, men resultatet borde ju innebära att man hägnar mer, och at man skjuter mycket mer älg.

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236381 ... samt rådjur och hjort!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

JensSkoog  
#236384 Har inte hjort i min område, men älg och rådjur är det rent för månge av. Men jag har sista tiden sett spor efter gaupe - LO på svensk? (Felix Lynx), och då går rådjurbestanden snabbt ned skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

totte  
#236389 Lo stämmer. Finns ett gammalt svenskt ord för lo, "göpa", tydligt samma grund i gammalnordiska som gaupe.

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236458
JensSkoog skrev:Har inte hjort i min område, men älg och rådjur är det rent för månge av. Men jag har sista tiden sett spor efter gaupe - LO på svensk? (Felix Lynx), och då går rådjurbestanden snabbt ned skulle jag tro.

Det är väl Lynx Lynx på latin :?:

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

JensSkoog  
#236481
th skrev:
JensSkoog skrev:Har inte hjort i min område, men älg och rådjur är det rent för månge av. Men jag har sista tiden sett spor efter gaupe - LO på svensk? (Felix Lynx), och då går rådjurbestanden snabbt ned skulle jag tro.

Det är väl Lynx Lynx på latin :?:

Du har självsagt rett. Felix eller Felidae er kattfamiljen, som den hör med i. Trodde jag lärde Felix Lynx i skolan 45 år tilbaks, men gammla gubbar har ju lite svårt med minnet!

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236491 Hjälper stängsel mot rådjur? Vilken sorts är bäst då? (tänker på min kommande äppelplantering på åkern, det dräller av rådjur där)

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

JensSkoog  
#236494
Uvskogen skrev:Hjälper stängsel mot rådjur? Vilken sorts är bäst då? (tänker på min kommande äppelplantering på åkern, det dräller av rådjur där)

Har stått i fönstret där jag vuxte upp och sett rådjur spadsera mot hegnet och göra ett spring inn utan besvär, och det hägnet var ungefär 180 cm högt. Men så var jordgubbsåkern där inne, och det gillar dom hemskt!

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

anersimyra  
#236498
totte skrev:Lo stämmer. Finns ett gammalt svenskt ord för lo, "göpa", tydligt samma grund i gammalnordiska som gaupe.

Jodå, det heter göpa ( pluralis ) på värmländska...:)

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

JensSkoog  
#239853 Såg denne på netet i dag. Undrar om det är noget som händer ofta? Djur kan ju gå sig fast i det mesta, men enligt dom som skrivit, kann det se ut som det är ett stort problem. http://www.op.no/nyheter/article6906692.ece

Avatar Fallback

Re: Stor skillnad med stängsel

axwell  
#239858
Uvskogen skrev:Hjälper stängsel mot rådjur? Vilken sorts är bäst då? (tänker på min kommande äppelplantering på åkern, det dräller av rådjur där)

Läste i Skogsland om problemet med osäkra stängsel, älgar och rådjur tar sig in med våld, dyrt att underhålla trasiga stängsel.

Någon hade fått en snilleblixt och lånat in grannen får i hägnet, sen hade älgen upphört med att bryta sig in. Förklaringen skulle vara att ullfettet luktade på ett speciellt sätt.

Fårull på tallplantor är ju inget nytt :!:

Användarvisningsbild

Re: Stor skillnad med stängsel

herjman  
#239910 Grisen tar sig ju in ändå och när dom tar sig in böjs ju stängslen upp ordentligt och då kan ju hjort och rådjur krypa in?

Avatar Fallback

Re: Stor skillnad med stängsel

Blivande snickare  
#240029
JensSkoog skrev:Såg denne på netet i dag. Undrar om det är noget som händer ofta? Djur kan ju gå sig fast i det mesta, men enligt dom som skrivit, kann det se ut som det är ett stort problem. http://www.op.no/nyheter/article6906692.ece

x_x
Kan inte fatta varför allehanda kräk vill in i inhägnader när dom är utanför och ut när dom är innanför stängslet 😈

Avatar Fallback

Re: Stor skillnad med stängsel

tallen100  
#240030
Blivande snickare skrev:[ x_x
Kan inte fatta varför allehanda kräk vill in i inhägnader när dom är utanför och ut när dom är innanför stängslet 😈


Ja dom är nog som folk, blir aldrig riktigt nöjda :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).