Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hemmabygge - Lunningsvagn

11 inlägg 17530 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemmabygge - Lunningsvagn

Bucketman  
#23989 Tänkte slänga ut ett par bilder på en lunningsvagn ja "snickrade" ihop till ATV:n.

Är väll inget specieltt med den. Gjorde en bom som man använder som hävarm för att få upp stocken i höjd. Sen slår man en kättingsnara runt om som fästes i skåror för anpassad kättinglängd. Har inte byggt efter någon ritning, bara ur den ide ja fick i huvudet.

Provade den idag och vart grymt förvånad över hur bra den funkade. :D
Drog fram några riktiga bjässar. Enda nackdelen var att den blev aningen bredare än fyrhjulingen, men kändes inte som något problem i skogen.

Hehehe... är nog kanske den enda som har lättmetalfälgar på en lunningsvagn. Använde nämligen orginalbakhjulen från fyrhjulingen.

Här kommer ett bar bilder iaf:



   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#23991 O här är en till:

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#24048 Fin! Har också funderat på nåt liknande.
Ps, jag har 14"alu från bil på min andra vagn som jag har elverket på 8)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24064 Hur använder du den, drar du stockar eller hela trädstammar?

Avatar Fallback
Bucketman  
#24077 Ha ha ha :lol: ... låter nice Robin!

Nä har inte dragit ut hela stammar, men nära på. Krävs ju en hel del utrymme för det. Gjorde vagnen för att kunna dra ut något enstaka vindfälle där man inte kommer åt med traktorn.

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24086 Den såg bra ut Bucketman.. :) Vart har du fått tag i hjulaxlarna..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24089 snyggaste fälgarna jag sett på en lummings vagn iaf :lol: 8)

Avatar Fallback
Bucketman  
#24093 Tack allihopa!

Ulf: Hjulaxlarna beställda ja från Jula. Även kulhandsken. Ska nog snart beställa där igen. Nytt projekt på gång. Nu blir det en mindre allt i allo vagn. Får väll se när man sätter igång med den. :D

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24122 Ahaa..Jula..gubbdagis Nr.1..Finns som tur är i Linköping..Har varit där några gånger..och alltid kommit ut där i från med mer grejer än vad jag hade tänkt mig i från början.. :D
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Bucketman  
#24179 He he he... ja de kan lätt bli lite för mycket leksaker när man varit där. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge - Lunningsvagn

Braneby  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54324 Tjena!
Vacker vagn! Du kan inte tänka dig att lägga ut lite ritningar, mått och materialkostnad för ditt bygge?
m.v.h,
Tomas B

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).