Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 821, en helt ny Alstor

37 inlägg 34161 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Brytjärn  
#232877 Som jag förstod de hela så har skördarens ram 4 stödben som man kör ner.
Sen kör man undan maskinen typ som en lastbil med lastväxlare/släp...

900kg ska tydligen vara inklusive processorn, ram och motorn.

Prislappen lär vara mellan 250-300k

Har en bild på enheten någonstans, ska se om jag kan ladda upp den senare ikväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

värmSkog  
#232891
Brytjärn skrev:Som jag förstod de hela så har skördarens ram 4 stödben som man kör ner.
Sen kör man undan maskinen typ som en lastbil med lastväxlare/släp...


Ja det stämmer, var och tittade på den idag. Den är dock inte helt färdig än dom skruva bara ihop det värsta innan elmia så dom hade något att visa upp

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Homo abies  
#239738 Villhavarning klass 2. !!

Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

herjman  
#239785 Är dom inte orimligt dyra med tanke på kapaciteten samt avsaknaden av hydrostat?

Dom är däremot facinerande att se i terräng!

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

skogshasse  
#239832
herjman skrev:Är dom inte orimligt dyra med tanke på kapaciteten samt avsaknaden av hydrostat?

Dom är däremot facinerande att se i terräng!

hej på dej nya vimek 610 har fått ett rejält lyft
större motor så det räcker till och kanske blir över
samt att dom har ersatt variatorn med hydraulisk drift
så min fråga är vad tycker du är en rimlig prislapp på en sådan maskin

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Homo abies  
#239881 Alstor kostar en del pengar och skall användas där den passar bäst, var maskin kräver sin egen planering för att nå sitt optimala utnyttjande. Det är ju inte så att en normal människa kör slutavverkning på fastmark långt ifrån väg med en minimaskin (nu tog jag i..) Känslig mark, korta avstånd och små/inga stickvägar är förutsättningar som passar. Maskinkapacitet är ju ett komplext begrepp, Vi förleds oftast att mäta den i -ton eller m3 lastkapacitet och ett antal kronor/enhet. Därefter jämför vi det med ett annat värde på en annan maskin i ett helt annat avverkningssystem med dess speciella förutsättningar...

Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

herjman  
#239907 Visst är det så, var maskin har sitt användningsområde och jag är den första att förespråka små maskiner så långt det går och Alstorn är som sagt imponerande både i terräng och med en rejäl kran som klarar timmerstockar!

Men skillnaden mot tex Bison 8000 är väll bortåt 100´:- ? Då har Bison hydrostat men sämre drivning och klenare kran.

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

skogshasse  
#239981
herjman skrev:Visst är det så, var maskin har sitt användningsområde och jag är den första att förespråka små maskiner så långt det går och Alstorn är som sagt imponerande både i terräng och med en rejäl kran som klarar timmerstockar!

Men skillnaden mot tex Bison 8000 är väll bortåt 100´:- ? Då har Bison hydrostat men sämre drivning och klenare kran.

vad tänker du på när du skriver sämre drivning att den har klenare kran det håller jag med om även vimeks 362 kran som sitter på gamla 606an och på minimastern är sämre än alstors farma 3,5 kran

Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

herjman  
#239987 Att bison har sämre drivning än alstorn? Nu är jag varken mekaniker eller skogsmaskinförare men jag trodde att det var ett oomstridligt faktum att rulldrift är sämre?

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Homo abies  
#240003
herjman skrev:Att bison har sämre drivning än alstorn? Nu är jag varken mekaniker eller skogsmaskinförare men jag trodde att det var ett oomstridligt faktum att rulldrift är sämre?

Ja skall man vara petig så, man får ju antingen köra med band eller helt barfota bak. I snörika trakter eller på mjukmark kanske ingen betydelse men häromkring räcker ett par kedjor väldigt långt. RD ställer mycket stora krav på hydraulkomponenterna så att rullarna inte smyger upp (om dom är lyftbara(?) och inte låses på annat sätt)
och över maskinens livstid ett betydligt tyngre däckskonto bak. :geek:

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

skogshasse  
#240017 hej på er då förstår jag vad ni menar och jag håller med om att äkta boggilådor med drift invändigt är bättre än robsonrullar för på alstorn kan man välja mellan bara däck eller kedjor eller band men om man nu vill ha det så får man öppna plånboken och betala för den tekniken för den är mycket dyrare att bygga med än vad rd kostar

Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Fredrik Reuter  
#322667 Hej,
Det verkar som Anastasia försökt översätta med ex Google Translate. Vad det verkar från profilen kommer personen från Ryssland och då kan det vara svårt.
Får en känsla att av att det inte ligger något ont bakom så vi får testa vidare och se vad det blir av det. Inte lätt dock att tyda texten.
Kan det vara så att Anastasia letar delar till en Alstor tro?

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Blivande snickare  
#322698
Anastasia skrev:bra dag, kan du berätta vilket företag bör växel på broar (som red)

Hi, something went wrong in tranlation, please try again in english if you want to. That will make your chanses bigger to get an answer.
I'm sure we can work out what you want to know together!
Welcome to our forum, Anastasia! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Fredrik Reuter  
#322707 Föredömligt Snickarn! :-BD

Avatar Fallback

Re: Alstor 821, en helt ny Alstor.

Blivande snickare  
#322715 Tackar, man gör så gott man kan :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).