Öppna kategorin

Husqvarna 351G - montera kopplingskåpan?

5 inlägg 8075 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 351G - montera kopplingskåpan?

jeka  
#239817 Hej!

Jag försöker montera tillbaka kopplingskåpan på min Husqvarna 351G efter lite rengöring. Brukar gå fint i vanliga fall, men nu får jag inte på den. Det verkar som att det kärvar på kopplingstrumman, funderar på om det kan vara bromsbandet som är för tight och i så fall lär jag ju ha glömt att "släppa" på kedjebromsen (kastskyddet)...

Nu undrar jag, kan man lossa på bromsbandet i efterhand, med kopplingskåpan "i handen"?

Grymt tacksam om någon har tid att svara ikväll, vore skönt att få ihop sågen. Den ligger och gapar på köksbordet just nu...

/Jenny



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 351G - montera kopplingskåpan?

Tosca  
#239823 Prova att trycka emot kåpan och försök hitta läget med kastskyddet så borde du kunna dra tillbaka den om den löst ut.

Välkommen till Skogsforum förresten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G - montera kopplingskåpan?

traktorz  
#239833
jeka skrev:... och i så fall lär jag ju ha glömt att "släppa" på kedjebromsen (kastskyddet)...

Ja, högst sannolikt.

jeka skrev:Nu undrar jag, kan man lossa på bromsbandet i efterhand, med kopplingskåpan "i handen"?

-Visst går det, men det är besvärligt utan rätt verktyg, ty fjädern är riktigt sträv!

Enklare är att ta bort centrifugal-kopplingen och passa in kåpan mot kedjebromsen, då är det en barnlek att snabbt fixa till. Ta sen bort kåpan med kedjebroms-handtaget i outlöst läge.

Avatar Fallback

Husqvarna 351G - kopplingskåpa monterad!

jeka  
#239863 Hej igen,

Jag lyckades tillslut komma fram till samma sak och löste problemet på det sätt ni beskrev (även om jag redan hunnit logga ut innan era svar kom).

Nästa gång glömmer jag inte bromsen i...

Tack för att ni tog er tid att svara!


(Tosca - tack! Ska man vara med i nåt forum på nätet så verkar det bra att vara det här när man är ett blåbär i fråga om skogsarbete.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G - montera kopplingskåpan?

totte  
#239903
jeka skrev:Ska man vara med i nåt forum på nätet så verkar det bra att vara det här när man är ett blåbär i fråga om skogsarbete.


Ja, det var huvudet på spiken det! Välkommen till det rätta stället. Här behöver man inte skämmas för att vara nybörjare, finns så många kunniga, hjälpsamma och hyggliga personer som gärna svarar på frågor och nästan aldrig hör man något nedlåtande om den som inte vet, utan i stället beröm för att det är klokt att fråga när man inte vet. Folk här vet att alla måste börja nånstans.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).