Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50495 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

T Landström  
#239776 Det skrev jag aldrig...eller hur?

Om man börjar med det övre snittet och lägger det undre för lågt så kommer du inte heller att se när dom möts... ;)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

herjman  
#239780 Sågar man övre snittet först är det ju väldigt lätt att bara sätta an sågen mot nederkant på övre riktskär så kommer ju skären mötas så länge man vet hur man slipar kedjan och böjjer på knäna

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

T Landström  
#239781 Och sågar man undre först har man ju 2 punkter att syfta mot...om man kan syfta... ;)

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

anersimyra  
#239798 Vilket skär man börjar med har ju ingen som helst betydelse, huvudsaken att det blir rätt. Anledningen till att "gamgubbar" börjar med det undre kan ju vara att man gjorde samma som i staterna ?

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

svampbob  
#239801 Är det inte så att man inte tittar efter var skären är utan går på känslan eller ska vi istället kalla det för muskelminnet?

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

anersimyra  
#239814
svampbob skrev:Är det inte så att man inte tittar efter var skären är utan går på känslan eller ska vi istället kalla det för muskelminnet?
så är det ju, samma som att köra bil eller för den del kvista... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#239821 Nästa huggarjobb blir med första skåret snett ovanfrån, och senn horisontalskäret! Ser många gode grunner til det, even om jag har gjort omvänd i alla år - och vanligen truffit! Har bara aldri tänkt på det! Men den dan jag är för gammal til å lära not nytt, så packar jag saman!

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Nolltax AB  
#239831
T Landström skrev:Det skrev jag aldrig...eller hur?

Om man börjar med det övre snittet och lägger det undre för lågt så kommer du inte heller att se när dom möts... ;)

Det är givetvis sant.
Skillnaden är att man ser det och kan rätta till misstaget....

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Homo abies  
#239848 Klart Viktigast är att man får till jämnt möte mellan över o underskär och
en avpassad öppningsvinkel ~75gr
På vilket sätt man siktar kan ju vara individuellt bara resultatet är godtagbart

Om någon lär från början eller har uppenbara problem med annan metod är det lättast Och effektivast att börja med överskäret, förutsatt att det går att se in i sågsömmen samtidigt som underskäret sågas

detta är en upprepning av vad många redan skrivit men så är det ;)

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

herjman  
#239909 Det blir ju betydligt lättare attt sikta om man gör överskäret först, sågen sitter ju då fixerad om man släpper den för att kontrollera riktningen.
Gör man tvärtom räcker det ju att man justerar lite innåt i ena änden för att möta övre skäret så går trädet lite mer åt det hållet.

Ska man bara "välta träd" kanske det kvittar men pratar vi precitionsfällning vill jag med bestämdhet hävda att det blir lättare om man börjar med överskäret.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

tallen100  
#239911 Allt är ju en vanesak, En som alltid börjat med underskär tror jag inte skulle börja med överskär vid en precissionsfällning och göra det bättre...

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

herjman  
#239912 Dessutom är det ju lättare att få till rätt öppningsvinkel om man börjar med överskäret.

Ok, var´och en får göra som de vill! :smile:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#239952 Med risk att röra om i grytan ånyo tycker jag det kan vara bra att träna på att göra rikt- och fällskäret även från vänster sida av trädet.
Det kan ju uppkomma situationer när man tjänar på att klara av detta, både i säkerhet och ekonomiskt.
Som snål markägare vill man ju göra en låg stubbe även när det finns en stor sten på högersidan, och hur som känns det inte alltid säkert att stå på stenen och fälla.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Fredrik N  
#239964 Träna är aldrig fel. Bara man inte glömmer säkerheten.
Det gäller att veta sin egen begränsning och avbryta, ta några steg tillbaka, stänga av sågen och fundera lite.
Mer bråttom än så har man inte.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#239966 Jo precis, och tränar gör man ju bäst på de där enklare träden, då är man förhoppningsvis säkrare när man kommer till de som står dumt till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).