Uppvärmning

Häggmans vedpanna

19 inlägg 22494 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Häggmans vedpanna

BosseA  
#26574 Hej!
Jag har i ett annat forum läst om en vedpanna som konstruerats av Martin Häggman. Tyvärr har ingen kunnat ge någon information om på vilket sätt denna panna skiljer sig från andra vedpannor, bortsett ifrån att den har en stor inbyggd tank.
Finns det någon här som känner till något om denna panna?
//Bosse



   TS
Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26578
BosseA skrev:Hej!
Jag har i ett annat forum läst om en vedpanna som konstruerats av Martin Häggman. Tyvärr har ingen kunnat ge någon information om på vilket sätt denna panna skiljer sig från andra vedpannor, bortsett ifrån att den har en stor inbyggd tank.
Finns det någon här som känner till något om denna panna?
//Bosse


hittade lite info här...
http://www.metsavastaa.net/files/metsav ... 9-2004.pdf

sidan 16.

men de var allt..

Användarvisningsbild

Re: Häggmans vedpanna

BosseA  
#26582
kisaved skrev:hittade lite info här...
sidan 16.
Jo tack den artikeln har jag också hittat och läst. En mera oseriös artikel får man leta efter. Som till exempel att använda en trästicka för primärluften :lol:
//Bosse

   TS
Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26583
BosseA skrev:
kisaved skrev:hittade lite info här...
sidan 16.
Jo tack den artikeln har jag också hittat och läst. En mera oseriös artikel får man leta efter. Som till exempel att använda en trästicka för primärluften :lol:
//Bosse


precis.. :D

kanske finns nån från finland på forumet som kan upplysa oss?

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

H3nkk4  
#81206 Jag bor i närheten av Jakobstad där Häggman bor. Jag har läst lite och hört lite om hans pannor men jag vet inte så mycket :roll: Det är väl bara att ringa åt honom :grin:

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

pr95  
Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Olav  
#119677 Jag bor själv i närheten av nämnda pannkonstruktör, dock känner jag inte honom personligen.
Men jag har en kompis som har hans panna.
Om jag förstått de hela rätt så måttbeställs ritningarna efter hur mycket yta man har att värma.
Och så får man svetsa själv, eller ha nån svestkunnig att svetsa.

Vad jag förstått så har väl nog de som har nämnda pannor varit nöjda.

Vill ni kan jag försöka ta reda på lite info....

Eller så ringer ni åt Martin själv... kan lägga ut tel.nr

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Cat554  
#119682 Få da inn en flispanna i stället!
OH

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#239660 Jag har tillverkat en panna enligt Martins ritningar hösten 2012 och har nu eldat en säsong. Jag värmer c400m^2 och är väldigt nöjd med pannan. Om nån har frågor angående pannan eller vill se bilder så hjälper jag gärna till.

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Elfving  
#239686
cdn skrev:Jag har tillverkat en panna enligt Martins ritningar hösten 2012 och har nu eldat en säsong. Jag värmer c400m^2 och är väldigt nöjd med pannan. Om nån har frågor angående pannan eller vill se bilder så hjälper jag gärna till.

Klart att vi vill se bilder!

I övrigt ger det pondus att kunna säga till vänner och bekanta att man tillverkat pannan själv :grin:

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#239693 Här kommer en bild från provtryckningen som gjordes med tryckluft. (bild1) Pilarna 1,2 o 3 visar platserna där sotluckorna sitter. Pil nr4 så visar var vedpåfyllningen är. På denna bild saknas askutrymmet så höjden steg ännu med 30cm. Som ni ser på bild3 så är konvektordelen 120 cm hög. Runt den här delen kom ett runt hölje som var 250cm högt och 125 i diameter. På bild 4 ser ni när pannan isolerad och på bild 5 så e den nästan färdig, endast rördragningen till värmeslingan fattas. Vattenmängden i pannan så blev efter mitt önskemål 2200 liter och via en kulvert så körs den mot en tank på 2000 liter. Det som det aldrig blev bild tagen på så är sekundärluft värmaren som ligger inne i tanken. Det är ett rör som rymmer c 50 liter som luften tas in i och på så sätt värms upp av runtom liggande vatten.

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Elfving  
#239800 Elegant!
Hur stort är vedmagasinet? 2200 liter pannvolym måste ta några inlägg att få värme i?
Jag har ingen aning men skulle oroa mig lite för kondens inuti pannan innan man fått upp temperaturen, det kanske inte blir ett problem?

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#239924 Vedmagasinet är c.150l men jag brukar fylla i ungefär 110liter när jag eldar. Kondensen inte varit nåt problem för man låter inte vattnet skiktas utan jag har en pump som är c. 0.6 liter/s så tempen mellan botten och toppen så är alltid inom 7-8 grader när du eldat en stund inom 5 grader. Beroende på vilken sorts ved man använder så med en ugn så värms hela vattenmängden upp c 13-15 grader (totala vattenmängden c.4300liter). Normala vinterdagar så brukar jag elda 1 ugn på morgonen o en på kvällen e de riktigt kallt så kan det behövas tre gånger.

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Elfving  
#239951 Gillar verkligen mängden konvektionsyta innan skorsten. I min kommersiella underförbränningspanna är det nästan ingenting i jämförelse...
Vilken rökgastemperatur får du? Det måste vara jättelågt med den där konstruktionen!

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#239958 Konvektionsytan ligger på c 7m^2 så den e stor. Har du en bra "normal" panna så är det bra om du kommer upp i 1m^2. Jag har aldrig mätt rökgastempen men jag satte dit skorstenshatten under eldning utan handskar så skulle tippa på <150 grader. När jag frågade Martin hur lång skorsten jag skulle ha så sa han att så kort som möjligt så den blev 2.80m då kom jag 1m ovanför taket som det krävs (diametern 210mm). Det är faktiskt jättelätt panna att sköta o elda med, sotningen klarar du på 5min och allt sot kommer ned i eldboet. Jag beställde små magneter från Kina som går på 12v som håller upp luckorna i 2h så jag brukar tända i på morgonen när jag åker till jobbet så sköter dom resten. Ingen annan elektronik finns på förutom pumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).