Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 221402 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23771 Inköpare av verktyg Ground Support Euqipment (GSE) och resevdelar till flygplan.
Skogsvårdare och hojåkare på fritiden

Elmia
Avatar Fallback
bandersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23803 Hej! Jag går på Helgesbo Naturbruksgymnasium med inriktning skog.
på helgerna å loven brukar köra skotare. kör en gremo 950r nu, har även kört Rottne f9 och timberjack 810b. Hjälper också till hemma på gården.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23980 Hejsan och tack för ett kul forum,det är alltid kul att diskutera med andra "skogstroll".Själv jobbar jag som entr. och försöker hålla igång allt skrot som har samlats under åren.Nu har vi en 1470D/754,1710ALS och en liten Valmet 830 som vi fördriver tiden med och på sommaren har vi 2 gamla 1840-n som vi försöker nöta opp i markberedningsjobb (det verkar som om dom nöter upp oss i stället...)Fritiden går åt till att skaffa hem mat till frugans hästar,har stora planer på att börja jogga men får se hur det blir

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24359 Jobbar med bilvård..typ lackförsegling,polering och restaurering av bil-lacker..Har så gjort i nästan 25 år..är utbildad bilmekaniker.
Försöker förvalta 27 hektar skog på föräldragården på min fritid, så att nästkommande generation har något att glädjas över..eller oroas.. :)
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24410 Jag jobbar som projektledare på ett konsultföretag i produktutvecklingsbranchen.
Mestadels mot bilindustrin.
Är uppväxt på en gård i sörmland, varav mitt intresse för skog och maskiner.
Är vad jag helst skulle jobba med, men har tyvärr målat in mig i teknikhörnet. :roll:
På fritiden driver jag en mindre firma, där jag pysslar med lite allt möjligt.
Kör en del snö, säljer ved, hugger, röjer, skruvar mm mm.
Planer på att skaffa en grävare finns också.
Allt för att tillfredsställa bondetarmen. :D

Avatar Fallback
Steen  
#25240 Elefant förare.
Senast redigerad av Steen lör 04 feb 2012, 08:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26744 Röjer och hugger så att flisorna flyger mest hela tiden! =)

Användarvisningsbild
totte  
#27849 67-71: Trädgårdsarbetare, byggnadsutsättare
71-75: Lumpen och mentalvårdare :shock:
75-77: Skogsbruksgymnasium, Värnamo (född smålänning)
77-79: Skogsförman, skogsv.styr Jönk. län
79-81: Traktordumperförare, Blekinge
81-82: skogsteknikerutbildning, Bispgården.
83-84: Grundutbildning ADB, Umeå universitet
84-02: Lärare ADB (omdöpt t Informatik 94) Umeå univ.
02- : Systemutvecklare Västerbottens museum

Så har jag hunnit med en månad på Riksskogstaxen, lastare på ett åkeri nån vecka, vik vaktmästare på sjukhem, diversearbetare var ordet.

Vad hände 79: Alla kompisar jag hade bodde i Blekinge så jag flyttade dit och sökte vad jobb som fanns och det blev dumperförare. Saknar fortfarande min gamla Volvodumper ibland.

Jaha ja, vad hände då 81, jo jag träffade min fru som skulle studera och det blev Umeå och jag sökte skogsteknikerutbildning i Bispgården.

Och vad hände 82: Jag var färdig skogstekniker och ville inte flytta från Umeå av div skäl och där fanns förstås inga jobb i branschen, och på Bispgården hade jag första gången fått pyssla med datorer och det var jättekul, så jag sökte in på universitetet för att få veta mer. Och där fastnade jag i 18 år tills jag tröttnade och nu sitter jag och påtar med museidatabaser till pensionen (hoppas jag). Och hugger ved och renoverar huset som vi köpte 89 och går med hundarna och allt det där andra.

Avatar Fallback
Hansson  
#27858 Jag jobbar som licens svetsare.Har gjort så i 15 år.
Gör grejer till järnvägen så kraven är höga.
Har ca 20hektar skog som jag går och påtar i

Användarvisningsbild

Man måste vara om sig och kring sig för att sko sig

Stridsbergs Allt i Ett  
#28127 Jag utbildade mig i Hörby Skogsbruksskola på slutet av 60-talet. Har sedan arbetat med manuell huggning för Södra, Domänverket och Sydved.
Drömmen om den egna skogen blev bara en...dröm. Hade dock chansen att köpa loss en skogsgård på 90 ha med produktiv skog i Södra Unnaryd i mitten på 70-talet. Men med rent ackord och en inkomst på 3000 i månaden tyckte min gumma att det var för riskigt! Hur många miljoner hade den inte varit värd idag? :)

LYSSNA aldrig på era sambos/fruar eller flickvänner! (Om de inte tycker som du själv) :)

Driver idag en liten firma där jag sysslar med trädfällning, röjning, gräsklippning och lite andra hushållsnära tjänster - därav "Stridsbergs Allt i Ett"

Har även kört Valmet skotare och Timberjackskotare. Dock aldrig skördare...



Sedan får jag in och en annan krona på min egen portal: http://www.sverigesurfen.com. Har också startat upp en ny nischad sajt om upplevelser; http://www.hittaupplevelser.se med tillhörande blogg; http://hittaupplevelse-blogg.se .

Som sagt: Man måste vara om sig och kring sig...

Tack för mig
Carl
Senast redigerad av Stridsbergs Allt i Ett mån 19 apr 2010, 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Man måste vara om sig och kring sig för att sko sig

Skogshuggarn  
#28142
Stridsbergs Allt i Ett skrev:Drömmen om den egna skogen blev bara en...dröm.

Carl


Det är aldrig försent att skaffa sig lite skog, även om priserna fn är i svettigaste laget,,,,

Användarvisningsbild

Tack Skogshuggarn

Stridsbergs Allt i Ett  
#28166 Tack för det svaret Skogshuggarn. Får väl hålla drömmen levande då...:)
//Carl

Avatar Fallback
Louise Pettersson  
#28274 Bibliotekarie samt alltiallo vid ett kommunalt lärcentrum i Olofström som försöker ordna skogskurser. Min närmsta personliga anknytning till skog är att min ny pojkväns gamla föräldrar har lite skog i Småland. Vilket har gjort att han retats med intressanta erbjudanden på fritidsaktiviteter... 8)

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28394 Jobbar som skogsvårdsentreprenör och nu äre jäkligt mycket jobb!
Inte direkt några 8 timmarsdagar här inte, snarare det dubbla

Jobbat i skogen i ca 10 år (dock är många av dessa "år" sommarlov och helger)

Mor & Far har en del skog, samt att farsan och kusinen också jobbar i skogen båda två som virkesköpare...

men men jag trivs ute i skogen / på hygget så länge man slipper 0-10 grader och spöregn....

Avatar Fallback
Månstorpan  
#29471 ja när man inte e på sitt kära skogs jobb så e man hemma på gården, 660 ha + lite djur... lr på de andra maskin jobbet man har i skogen vill säga..... tycker om att ha å göra :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).