Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Wire till Järnhästens motorvinsch

16 inlägg 9631 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Wire till Järnhästens motorvinsch

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23542 Om man vinschar hem löst och sedan drar tungt kryper wiren ner på trummans lösa wirelager och kan låsa sig väldigt hårt. Ännu värre låsningar kan det vara om det blivit en ögla som låses av tidigare varv på trumman.

På Starkranen till exempel, är trumman helt synligt och man kan med ena handen bromsa wiren och se till att det inte uppstår några knutar eftersom det är ett enhandsreglage för att vinscha hem.

På Järnhästen är det annorlunda. Dels roterar trumman i det fördolda och dels använder jag båda händerna för att vinscha hem – med ena handen kopplar jag in vinschen och med andra handen gasar jag. Det är mycket snabbare och enklare att koppla in vinschen med ena handen i stället för att vid varje tillfälle låsa inkopplingen med gummisnodden för att få ena handen lös till att bromsa wiren med.

Nu kommer min önskan; jag skulle vilja ha något som sitter på wiren som släpper igenom wiren på vägen ut men bromsar wiren vid hemtagning så att wiren alltid är lagom spänd och blir fint upprullad på trumman. Är det någon som känner till om det finns någon sådan grej?


Senast redigerad av Greybird fre 21 mar 2008, 09:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23745 Vet inte hur järnhästens vinsch ser ut, men rottne hade en ställskruv med en fjäder som tryckte bromsbandet mot trumman. Något sådant kanske kan konstrueras.

Avatar Fallback
Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23754 Järnhästen har en plåt med fjäder som bromsar trumman och det fungerar bra när jag drar ut wiren men det är inte en trumbroms jag söker. Jag vill ha något som sitter före trumman, något som kan ersätta min hand och bromsa wiren när jag vinschar in utan belastning

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#23756 Låter som du skulle vilja ha nån sorts klämma att lägga wiren i... kanske gummiklädd. Hmm...

Avatar Fallback
Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23768 Låter som en bra idé, något som går att montera på wiren inom markerat område på bilden.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23907 Jaha, då får man tänka lite. Något som klämmer år blir snabbt utslitet antar jag.

Kanske lite komplicerat, men kan man inte ha ett hjul/trumma som man lägger viren runt, hjulet sätts på en liten hydralpump (kan nog gå att hitta på skroten gör inget om den är sliten), sedan gör man bara en slinga mellan sug och trycksidan med en strypventil på mitten.

Kan fungera?

Avatar Fallback
Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23922 Jag är tacksam för alla förslag och att frågan engagerar många. Det måste nog var något enklare för det finns ingen hydralik på min Järnhäst och att det sliter gör nog inget för min handske blir också utsliten av att hålla i wiren.

Jag trodde att det fanns en enkel lösning för hur gör alla Ni andra? Ni måste väl någon gång också vinsch hem wiren utan belastning. Jag kan väl inte vara den ende kvarvarande som arbetar med vinsch och wire? Hur gör andra järnhästägare som heller inte kan se och hålla koll på trumman?

Hur fungerar mekanismen i ett dragblock? Där går det ju lätt att dra ut men något som spärrar stenhårt när man tar hem. Något som man skulle kunna justera att bromsa lagom hårt i stället?

   TS
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23954 Känner ingen problemet från både min järnhäst och andra vinschar. Löser det genom att antingen hålla i wiren när den dras in eller helt enkelt undviker att dra in tom! Man lär sig med tiden lite om hur man lägger upp arbetet...
Men det finns kanske en lösning därute!

Avatar Fallback
M_M  
#23955 Testa att göra en klämma med gummiinlägg, eller kanske koppar om det finns tillgängligt.

Avatar Fallback
Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23966 En gummiklämma tilltalar mig. Hur gör jag en klämma? Den ska ju ha någon form av självöppning när den går mot ändläget ut och sluta sig vid ändläget in. Två gummiplattor som är hopskruvade med 2 bultar där bultarna sitter närmare plattkanten på utsidan än på insidan?

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#23968 Två plattjärn med inlägg av gummi som står upp från bommen och omsluter wiren? De kanske kan vara fjäderbelastade eller ihopdragna lagomt mycket med skruv och mutter?
Jag vet inte, har knappt sett en Järnhäst i verkligheten...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23970 Den där hydrauliska bromsen som Ernst föreslog låter smart. Behövs ju inget hydraulsystem för den om jag fårstått rätt. Kan man sen göra den så att den hakar ur när man drar ut o låser igen när du vinchar in är det ju perfekt. Eller så får man låsa den med ett handgrepp bara när man ska vincha lös vajer.

Magnus M

Avatar Fallback
M_M  
#23972 Tycker nog att Ernsts lösning låter bäst jag med... Känns jäkligt rappligt med en klämma ändå.

Avatar Fallback
Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23973 Det ena utesluter inte det andra. En klämma ligger i nivå vad jag kan göra men Ernsts lösning förstod jag inte…

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23974 Vinscha in tomt. Hmm, går det inte att lägga vajern mellan två rör (röda) av lagom dimension. Sätter man dem på en platta (grå) som går att vrida, kan man justera spänningen på något listigt sätt. Tycker jag verkar enklast? Man får pröva till friktionen är lagom. När man winschar tungt, så 'hakar' man av wiren från rören. Beror lite på hur wirestyrningen ser ut utanför bildkanten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).