Trädfällning (arborist)

Spräckt träd

37 inlägg 16612 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Andreas86  
#239280 sitt så att du tittar 90 grader från trædets lutning och håll ett stabilt tag om sågen så bør det inte vara några problem med ett træd på 17 cm i diameter.

inte det sækraste sættet men sækert nog enligt mig

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

axwell  
#239373 Ingenting för säkra hörnet, det skulle bli det "osäkra hörnet".

Ett ytterst litet riktskär eller inget alls, gör instick och såga sedan med max fart rakt bakåt utan uppehåll.
Se till att aldrig uppehålla dig själv bakom trädet, flyktväg hellre 60 än 45 grader.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

anersimyra  
#239433 Kanske bra om du låter någon med större erfarenhet fälla den, vi kanske inte vore lika "styva i korken" om en annan bild visar en smal, drygt 20 meter hög gran böjd som en pilbåge.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

valmet862  
#239476 har du en traktor kan du ju använda den...

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Brickan  
#239492 Den kom snällt ner utan missöden. Den var spräckt rakt igenom i tre helt fristående "ben" med ytterligare någon mindre spricka. Man kunde titta igenom granen hela vägen, ett par meter upp. Jag gjorde ett litet riktskär i ett ben som råkade peka åt rätt häll och sågade sedan enligt Axwell. Den stod och vinglade lite på sista benet, men föll till slut åt rätt håll.

Min fråga kan tyckas okunnig och det är den också. Det är därför jag frågar. Better safe than sorry. Den grundar sig på att jag är nybörjare. Då är det per definition så att man inte har erfarenhet och detta såg vanskligt ut. Tror nog det var rätt vanskligt också. Kan lätt se att när fällskäret är klart och den står på gångjärnet så går granen av av längre upp och viker sig ett par meter upp, som en fällkniv och faller rätt ner på mig. Men det gjorde den inte även om det knakade betänkligt en bit upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

axwell  
#239511 Bravo !

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

anersimyra  
#239514 Bra jobbat, det är inte ovanligt att dom "enkla" träden ställer till problem. Eller man ställer p.g.a nonchalans till det för sig själv. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239519 Mycket bra att du inte tog non chans, och mycket bra att du sökte råd här på forumet. Allt ska läras och är man osäker så är det smart å söka råd. Altfor många tror att det bara är å dra i gong med motorsågen utan tanke om hur farligt det kan vara.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

machonisti  
#239523
anersimyra skrev:Bra jobbat, det är inte ovanligt att dom "enkla" träden ställer till problem. Eller man ställer p.g.a nonchalans till det för sig själv. :surp:

Alla är vi olika men jag vågar inte längre börja ett skogspass med knepiga eller stora träd. För mig fungerar det bäst att börja med de absolut klenaste träden.

I yngre år kunde jag planera fällning av ett träd till nästa dag. Rusade exalterad rakt på storstammen med motorsågen i högsta hugg å så gick det naturligtvis åt he--ete.

Ibland inträffar det ännu att jag blir uppvarvad av nåt knepigt träd. Då tar en halvtimmes enkelt skogsarbete udden av upphetsningen och fällningen kan ske mer fokuserat med betydligt lägre risktagning.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239537 Brukar också undvika att ta de svåra träden i början av dagen. Börjar dagen med uppvärmningsarbete, har två sågar med mig en proffssåg och en lätt hobbysåg, brukar köra en tank med den lätta sågen. Sedan då man är varm går man över på proffssågen och kan ge sig på de svårare träden.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

anersimyra  
#239539
OAS-forests skrev:Brukar också undvika att ta de svåra träden i början av dagen. Börjar dagen med uppvärmningsarbete, har två sågar med mig en proffssåg och en lätt hobbysåg, brukar köra en tank med den lätta sågen. Sedan då man är varm går man över på proffssågen och kan ge sig på de svårare träden.

Ett klokt förfarande, att inte värma upp rejält sliter hårt på kroppen. En idrottare skulle aldrig drömma om att köra järnet utan uppvärmning.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

T Landström  
#239546 Eller så ställer man hjulingen hemma och går ut till arbetsplatsen... Då är man uppvärmd när man kommer fram... ;)

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239550 Jag samstämmer med machonisti, anersimyra och OAS-forests i det å gi sig på lite lättare saker i början. Har inte tänkt över det, men jag vet att jag alltid kör lite med MS200'an innan jag griper 361'an och hugger för allvar. Har det kun med åldern å göra, tro, eller är det visdomen som har hunnit fram til mig oxå!

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

tallen100  
#239554
JensSkoog skrev: Har det kun med åldern å göra, tro, eller är det visdomen som har hunnit fram til mig oxå!

Visdomen kommer nog med åldern... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Homo abies  
#240856 Gick ju bra det där men jag hade gjort urtag på trycksidan för att undanröja risken att spjälkningen skulle nypa sågen inne i stammen vid ev instick och alt att såga bakifrån NEJ! spjälkning är allt för okul. -bara min åsikt. :geek: 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).