Små skogsmaskiner och övriga maskiner

fördelar och nackdelar på resp atv märke

49 inlägg 38069 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239302
ryared skrev:Precis, men jag kommer ha stelare fjädrar. Rindabs fram och jag tror dom hette öhlins bak.


Hade dessa "gulingar" på bak då jag gjorde testet. Det var en "piss i Mississippi" typ. Men nya grejor kanske fungerar bättre

Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239303
ryared skrev:Dina kättingar var dom billigare än kedjans ab. och varför tog du dom i stället. Är dom bättre tycker du eller var det en prisfråga?


Provade med de billigare från Nyvab. De sprack på första resan, plus att de rasade ner i mönstret. Nu sitter det Kedjans på runt om. Som en stenget i min backiga skog nu. Blev en ganska perfekt kombo med "bigfoot" däcken. Bra flyt på blöt mark och bra grepp där det är löst samtidigt grymt bra grepp på sten och rötter.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239305
Uvskogen skrev:
ryared skrev:Precis, men jag kommer ha stelare fjädrar. Rindabs fram och jag tror dom hette öhlins bak.


Hade dessa "gulingar" på bak då jag gjorde testet. Det var en "piss i Mississippi" typ. Men nya grejor kanske fungerar bättre


Gulingarna har jag där fram för jag tror det räcker. Hardu själv dom fram nu då medans det är stelt dä r bak? öhlins fjädrarna är lite stelare så dom sätter jag bak. Har också hört ryktesvägen att det finns ställbara fjädrar men min handlare stod frågande. Detta hade ju annars varit det bästa. ingen som vet något?
Själv då? Inte sugen på mud pro 1000. Dom har ju sänkt den nu med 20 000 kr med kampanj.
Hur går det med servon när du kör bara med drivningen och inte atvmotorn på. har du extra batteri?

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239310 Skulle också velat ha hydraulisk vinkling på plogen. Men gud villka priser 30 loppor. Har haft elvinkling förut men jag tänkte nu när jag skall ha ett blad som är 186 cm så ville jag ha lite kraftigare grejor. Men det får duga, men är det någon som har bättre pris någonstans så är det bar att lägga upp. Jag menar kranmans elekrohydrauliska rasmstyrning kostade 6 000 så det är ju lite skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

axwell  
#239312
ryared skrev:Skulle också velat ha hydraulisk vinkling på plogen. Men gud villka priser 30 loppor. Har haft elvinkling förut men jag tänkte nu när jag skall ha ett blad som är 186 cm så ville jag ha lite kraftigare grejor. Men det får duga, men är det någon som har bättre pris någonstans så är det bar att lägga upp. Jag menar kranmans elekrohydrauliska rasmstyrning kostade 6 000 så det är ju lite skillnad.


Är du inte nöjd med "elvinklingen", tror du att hydraulik skulle vara bättre?

Funderar så smått att ersätta min hydraulvinkling med en elvinsch, dvs en som går ut/in resp in/ut beroende på rotationsriktning. 8-10 mm skotlina borde hålla.

Anledningen är att hydrauliken inte orkar hålla emot när det blir lite kraftigare snövallar, större hydraulcylinder skulle kanske hjälpa men då krävs det chockventiler för att inte fördärva hela hydralsystemet.

Hur fungerar din elvinkling rent tekniskt?

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239314 Okej, då har jag missförstått. Jag trodde nog att hudrauliskt skulle vara starkare. Elvinklingen på det 152 cm bladet jag hade orkade hålla emot när jag väl ställt den i rätt läge.. Men när jag hade snö på så att säga så var det inte riktig den orkade "flytta snön.
Det står att den orkar det men det kan man ju diskutera. Det verkar som det kommit en ny också. Undrar vad det är för skillnad för dom kostar ju samma.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 7100,d.bGE

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 7100,d.bGE

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

skogsbonne  
#239332 vi har grizzly 700 framför en 4.2 h och vi har original fjädrarna inställda på max och det är inga problem med att den sjunker ihop olastad. Har man lass på så kan det hända att man lastar fel och då kan den bli lite tung på kulan men man får lägga stockarna lite olika så går de bra.
Har kört med en vanlig 700 med original däck men nu har vi flyttat över grejerna på en 700 Le Pro för den har större däck så det blir mer mark frigång, kommer nog byta tillbaks för dom stora däcken gör att den blir lite högre utväxlad.

Kör inte med kedjor för i skogen har man ju driften om man skulle fastna och när vi plogar behövs det inte över huvud taget och det funkar utmärkt att ploga isen också iaf med original däcken :)

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239333 O fan så det finns ställbara fjädrar då. Dock bara till kanske kawa då? Frågan är om sådana fjädrar passar på ac?

   TS
Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

svampbob  
#239343
ryared skrev:Precis, men jag kommer ha stelare fjädrar. Rindabs fram och jag tror dom hette öhlins bak.


Jag har Avestas 38 och flyttbar boggi och klarar mig helt utan problem med endast styvare fjädrar Öhlins gula fram och bak.

Jag funderade ett tag på att byta Grizzlyn mot en scrambler men polaris försäljaren avrådde :shock: då den saknade motorbroms och något mer som jag inte minns nu.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239347 Är öhlins gula och rindabs gula samma?

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Hema  
#239348
svampbob skrev:Jag funderade ett tag på att byta Grizzlyn mot en scrambler men polaris försäljaren avrådde :shock: då den saknade motorbroms och något mer som jag inte minns nu.


Om minnet kommer till dig, skulle du då kunna printa ned det här? :)

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

skogsbonne  
#239382 Finns ställbara fjädrar på flera märken iaf Yamaha och honda.

Scramblern är iaf ingen arbetsmaskin utan mer som en 4hjulsdriven quad

Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

anersimyra  
#239410 Jag har Rindabs gula runtom på min 800 potatis, fram klarar dom precis Avestas lilla aggregat, bak blev det till att steloperera. Muddäck till arbete tycker jag är värdelöst då dom är usla i djup snö, dom skyfflar ju bara undan snön. Ett tätmönstrat däck som bär uppe på snön är att föredra. Dessutom ger dom alldeles för mycket körskador, på riktigt isigt underlag duger bara kedjor. På ett "mudmönster" duger bara Kedjan AB:s TB kedja, dom kedjorna "kräver allt sin plånbok" :surp: till potatis m.f.l maskiner finns en tredjeparts servo att köpa från gooffroad, jag monterade en sådan på potatisen. Har man ingen fart har man ingen servoverkan, kan ju verka konstigt. Men vid minsta lilla fart drar servoverkan igång, den tappar dock kraft i närheten av ändlägena där man mest behöver den, särskilt vid backning. Men i det stora hela är jag nöjd. Den absolut största vinsten är att slagen i styret är helt borta, det klarar inte ens Suzukis Big Swede, och jo, jag har samma däckutrustning som Big Swede ( vilket jävla namn, det betyder: stor kålrot på engelska :lol: )

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239413 Skogsbonne, hur lång tid tar det att ställa om från löst till stenhårt. Och är det smidigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Hema  
#239415 Avestavagnen erbjuder väl fasta stag som tar någon minut max att låsa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).