Avverkning (slutavverkning)

Körskador i skogen

46 inlägg 37309 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238569 Lagstiftaren har också ett stort ansvar i och med de snåriga reglerna kring markavvattning. Tillståndsplikt gäller i hela Sverige och i södra Sverige är det dessutom förbud mot markavvattning. Tacka f-n för att det blir körskador i skogen med dessa regler. Myndigheterna ska inte gnälla på körskador, så länge dagens snåriga regler finns kvar.
/Niklas

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

kelas  
#238711 Jag sitter och grunnar lite på det där med vägar överallt.
Om man nu bygger vägar för att undvika körskador, vad påverkar miljön mera egentligen?
Visst en körskada på "fel" ställe är ju en katastrof, men om vi tänker oss för som normalt folk så visst blir det körskador men jag tror ändå inte påverkan blir lika stor som en permanent väg. Vid ett vägbygge så ändrar du ju på nästan all vattenavrinning också, finns säkert en hel del mera som påverkas väldigt...

Så om jag får välja på min egen mark så tar jag hellre lite körskador än en permanent väg som dessutom tar en hel del areal i anspråk. Man vill ju ha 25m vid väglinje vilket gör 1ha på 400m.
Tänker jag väldigt fel här?

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

JensSkoog  
#238715 25 meter vid väg! Det kann da inte va non ordinär skogsbilväg. Men Annars har du gott poäng - körskador kann man fixa, men vägen är där för alltid.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Blivande snickare  
#238716 Skogsbilväg, inte autostrada :grin:
25 meter är nog väldigt brett, prova stega upp det så får du se :surp:

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

kelas  
#238721
Blivande snickare skrev:Skogsbilväg, inte autostrada :grin:
25 meter är nog väldigt brett, prova stega upp det så får du se :surp:

Visst är det brett, men ska vägen byggas ordentligt så vill ju entreprenörerna ha utrymme både för väg och för att kunna ta materiel och diken, och jag har ju huggit några väglinjer och som regel har dom legat mellan 15-25m lite beroende på terräng, så visst var det lite i överkant med 25m. Men räknar vi lågt så försvinner ju 1ha per km minst, och det blir ju fort areal som blir obrukbar då.. och om vi är riktigt elaka så är ju varje meter väg en "körskada" också! :wink:

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Skogsmange  
#238801 Jo det är ju bättre att ligga å dra virket kilometervis med skotaren än att bygga en väg som man har nytta av i alla tider...

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

torpöbo  
#238803
kelas skrev:
Blivande snickare skrev:Skogsbilväg, inte autostrada :grin:
25 meter är nog väldigt brett, prova stega upp det så får du se :surp:

Visst är det brett, men ska vägen byggas ordentligt så vill ju entreprenörerna ha utrymme både för väg och för att kunna ta materiel och diken, och jag har ju huggit några väglinjer och som regel har dom legat mellan 15-25m lite beroende på terräng, så visst var det lite i överkant med 25m. Men räknar vi lågt så försvinner ju 1ha per km minst, och det blir ju fort areal som blir obrukbar då.. och om vi är riktigt elaka så är ju varje meter väg en "körskada" också! :wink:


Ett bra sätt kan vara att göra vägar när skogen är nedtagen om man har bestånd som står innanför den nedtagna skogen som man enklare vill komma åt.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238814 Bättre att bygga väg än att skatta bort det,även bättre att bygga väg än att köpa ett nytt traktor ekipage som man inte har bruk för när skogen är nertagen för att slippa skatt.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

zingen  
#239033 Södra har infört markskoningsgaranti minst 25 cm djupa spår samt minst 50 meter långt skall det vara för att denna skall falla ut enligt södra. Men förstår jag södra rätt kommer de att försöka komma ifrån detta till varje pris och låta tingsrätterna avgöra om garantin skall falla ut. Så gott folk tro inte för mycket på vad skogsbolagen lovar utan se till att få allt nerskrivet i avtal om bolagen skall utföra avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239036 Gissningar och antaganden? Vart nämner Södra att man måste gå rättsligt tillväga för att garantin ska falla ut? Eller hittar du på nu? Skärpning!

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287132 Min avverkning börjar närma sig och efter att ha gått runt området med "körskadeögona" på så inser jag att det kommer bli körskador. Kommer att resonera med mellanskog om att de ska vidta försiktighetsåtgärder men de måste över ett blötområde om 30 meter hur jag än vrider på körvägarna.

Där kommer det gå igenom. Så jag undrar, vad är bäst att göra för att laga dem i ett myrkliknade område? Lägga i grus eller "jord".
Det är där jag idag har min "atv/liten traktor" väg så det ska bli väg igen. Spontant tänker jag grus, men det kanske ställer till något i backen så vattenföringen hindras eller så?

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287133 De får väl dra fram mattor och risa/kavelbro?

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287139 Jo jag har tänkt begära det, men av vad jag sett och läst så törs jag inte lita på att det räcker. Kanske missar något ställe där man inte med vanliga maskiner ser att det går igenom och så går det igenom ändå.
Jag vill vara beredd på hur jag gör då för att återställa det till farbar väg eller bara "promenadmark".

Jag vet att det rent biologiskt inte blir som förut, men jag vill inte ha fula körspårsdiken i skogen av flera skäl.

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Torbjörn Johnsen  
#489968 Bumpar den här tråden då ämnet tyvärr verkar vara aktuellt. I alla fall i Götaland. Se även tråden Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgarantin?

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489973 Körde en slutavverkning tidigare i höstas på låg mark, allt ris i körstråken band runt om på skotarna och allt klarade sig bra då men om de varit nu hade de varit totaltkört

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).