Motorsåg och handhållet

Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

46 inlägg 31603 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Gäddviken  
#238092 Tack Totte! :o
Själv trodde jag att han snackade i nattmössan , jag fick lära mig en gång att sågar med växel gick åt ett håll och gräsröjare utan växel gick åt andra hållet då dom inte bytte riktning i växeln.
Är detta undantaget som bekräftar regeln?
Ju mer man kann desto mer förstår man hur lite man vet :oops:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238095 De kan faktiskt vara olika beroende på modell och tillverkare.
De är politiskt oberoende och anpassningsbara.

Mer tillverkning och vana/arbetssätt som bestämmer vad som är rätt o fel.

Det brukar vara enklast o tillverka så motorns svänghjul/fläkt sitter bak o koppling fram.

Om den hugger gräs på ena eller andra hållet tror jag inte har betydelse så länge den snurrar och har skydd för den riktning det snurrar...
Gräset bryr sig nog inte.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

anersimyra  
#238103
Gäddviken skrev:Tack Totte! :o
Själv trodde jag att han snackade i nattmössan , jag fick lära mig en gång att sågar med växel gick åt ett håll och gräsröjare utan växel gick åt andra hållet då dom inte bytte riktning i växeln.
Är detta undantaget som bekräftar regeln?
Ju mer man kann desto mer förstår man hur lite man vet :oops:
Jag har aldrig sett en såg eller grästrimmer som roterar med högervarv. Jag har heller aldrig hört talas om att trimmerhuvuden för vänster respektive högervarv skulle finnas på marknaden, inte ens "svårfars" eltrimmrar går annat än vänstervarv. Kanske dom där trimmrarna med böjda riggrör och en fjäderaxel roterar med högervarv ?

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#238398
harleyman64 skrev:Hej! jag söker med näbbar och klor efter en väl fungerande vinkelväxel till min röjsåg Husqvarna 250 RX.Köpte en såg på Tradera men det visade sig att det satt på en vinkelväxel till 245 RX så sågen roterar åt fel håll :surp: :sad: . Säljaren vägrar ta tillbaka sågen och jag orkar inte bråka och tjafsa mer med den oseriösa säljaren :surp: :sad: .Jag kan även byta vinkel växeln från 245:an till 250 Rx om någon har och kan tänka sig byta.Den är i mycket bra skick och slitdelarna är utbytta.Hjälp mig tack.Mvh harleyman64

Min mailadress är bikerman64@hotmail.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#238480
Jocke91 skrev:Vilka mått bör vinkelväxeln som du söker ha?
Kom att tänka på att jag har 2st liggandes vet dock ej vad dom är till men skulle gissa på någon Jonsered. Kanske kan passa med lite tur?

Återkommer med måtten vore bra om någon av dem passade? Hur mycket vill du ha i såfall om den passar? ? Mvh PeÅ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#238482 Återkommer med måtten vore underbart om någon av dom passade? Hur mycket vill du ha för den i så fall? ? Mvh PeÅ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Jocke91  
#238513
harleyman64 skrev:Återkommer med måtten vore underbart om någon av dom passade? Hur mycket vill du ha för den i så fall? ? Mvh PeÅ

Gratis vid avhämtning eller fraktkostnaden så att säga.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#238532 Det var väldigt generöst Jocke :)I vilket skick är vinkelväxeln i??På vilken model avl jonsered har dom suttit på?Ska till sommarstugan nästa helg kollar måtten då.ÅterkommerMvh PeÅ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Jocke91  
#238543 Tror det är till någon äldre Jonsered. Ska kolla lite närmare på dom så återkommer jag med mer info.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Jocke91  
#238559 Jag har kollat lite närmare på dom nu och dom ser ut att vara från Jonsered röjsågen som bygger på 52/52E motorn. Dvs att innerdiametern i växeln är 40mm så skulle gissa på att dom är för stora och gamla. Men kolla gärna hur grovt riggröret på din såg är så vet vi säkert om det kan passa eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

totte  
#238562 Dessutom har de med all sannolikhet underliggande klingdrev, betyder att de drabbas av samma problem som 245-växeln, det går baklänges. Det är nog bara 250-växel som passar på 250, tyvärr, möjligen någon parallell-modell av Jonsered, vet inte om det fanns nån sån.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

anersimyra  
#238564
totte skrev:Dessutom har de med all sannolikhet underliggande klingdrev, betyder att de drabbas av samma problem som 245-växeln, det går baklänges. Det är nog bara 250-växel som passar på 250, tyvärr, möjligen någon parallell-modell av Jonsered, vet inte om det fanns nån sån.

Jodå, Jonsered hade exakt samma såg, fast i rött såklart. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

totte  
#238596 Vet du vad den hette, kan ju vara ett tips till Harleyman att hålla utkik efter.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

anersimyra  
#238609
totte skrev:Vet du vad den hette, kan ju vara ett tips till Harleyman att hålla utkik efter.
tyvärr inte "på rak arm" Jag ska försöka kolla under dagen. Min HVA 250 har både orangea och röda delar då jag köper reservdelar hos min lokala Jonseredshandlare. Men Harleyman !! Ta du och slå en signal till Bill Lindfors på Westside Motor 08 6454004, han har en hel del prylar till äldre sågar i lager, jag köpte själv ett nytt klingskydd till min gamla 250 häromdagen. Annars kan du ringa Bo Zenk Nyköpings Hyrmaskiner AB. 0155 369030, koppla dig till verkstaden och fråga efter Henrik, jag köpte själv en fabriksny förgasare till en 162 SG därifrån för lite sedan.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#238625 Tack för tipset :)
och tack alla andra snälla här på skogsforum :) Mvh harleyman

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).