Socialt (mer om oss)

Virke, egenskaper och användning

76 inlägg 47176 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238273 Svårt å lima en med så mycket olja i veden. Av den grund har jag bara gjort mindre saker av den. Om du gör små dramglas av den, så vil aquaviten få lite gin-smak :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#238274 Använd inte vanligt trälim, då kommer den garanterat att separera i kanterna när man diskar den. Något ordentligt vattenfast är att rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
#238275 Kuber med årsring upp. Blanda med andra trädslag.
Snyggt å säkert hårt nog.
Finns en firma som gör dylika bräden men gör man för eget bruk så får dom väl tycka vad dom vill om det...

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
#238277 Matolja är vegetabilisk. Lika som i nötter.
Oljan i nötter sägs härskna med syre.
Inte för att jag vet men mätta en skärbräda med det??
Jag skulle nog leta fram nått annat..... Om det nu finns..?

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238287 Har brukat matolja på tre många gonger - måste förnyas da man tvättar bort lite varja gong man diskar - men om saker står lengse orörda, så blir doften härsk. Finns andra oljor som inte är hälsoskadliga.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#238299 Paraffinolja är lämplig. Helt smak- och luktfri, härsknar inte.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Brickan  
#238317
Nolltax AB skrev:Kuber med årsring upp. Blanda med andra trädslag.
Snyggt å säkert hårt nog.
Finns en firma som gör dylika bräden men gör man för eget bruk så får dom väl tycka vad dom vill om det...
Hittade denna på hemslöjden i Rättvik - av Bengt Andersson i Tällberg.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#238321
totte skrev:Paraffinolja är lämplig. Helt smak- och luktfri, härsknar inte.

Paraffinolja eller bivax, alternativt en blandning av de två. Ja paraffin verkar va ett solklart tips :)

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#238335
Brickan skrev:
Nolltax AB skrev:Kuber med årsring upp. Blanda med andra trädslag.
Snyggt å säkert hårt nog.
Finns en firma som gör dylika bräden men gör man för eget bruk så får dom väl tycka vad dom vill om det...
Hittade denna på hemslöjden i Rättvik - av Bengt Andersson i Tällberg.

Fågelbär, det var ett nytt trädslag för min del. Aldrig hört innan.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238339
Hema skrev:
Brickan skrev:
Nolltax AB skrev:Kuber med årsring upp. Blanda med andra trädslag.
Snyggt å säkert hårt nog.
Finns en firma som gör dylika bräden men gör man för eget bruk så får dom väl tycka vad dom vill om det...
Hittade denna på hemslöjden i Rättvik - av Bengt Andersson i Tällberg.

Fågelbär, det var ett nytt trädslag för min del. Aldrig hört innan.

Prunus avium L. - Sötkörsbär.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238346
Hema skrev:
totte skrev:Paraffinolja är lämplig. Helt smak- och luktfri, härsknar inte.

Paraffinolja eller bivax, alternativt en blandning av de två. Ja paraffin verkar va ett solklart tips :)

Gir mycket snyggt resultat, isär om man gnir den inn så hårdt att man utvecklar värme - da går det djupare inn i materialet.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

T Landström  
#238347 Jag som jobbar med trä dagligen blir mörkrädd när man får stämplatvirke till jobbet...
Att dom släpper igenom så mycket skit kan jag inte begripa...
Idag har jag spikat ihop linor till takkassetter där virket va så mjukt att det kändes som man spikade i balsaträ...
Glest mellan årsringarna och mycket kvist...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238354 Här kallar man det sams - första och andra sortering tilsamman - men jag kallar det sjuonde sorteringen til tider. Var och köpte til min son tidligare i dag och fick stå och sortera bort ungefär 30% som jag inte ville ha.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

Camwood  
#238451
T Landström skrev:Jag som jobbar med trä dagligen blir mörkrädd när man får stämplatvirke till jobbet...
Att dom släpper igenom så mycket skit kan jag inte begripa...
Idag har jag spikat ihop linor till takkassetter där virket va så mjukt att det kändes som man spikade i balsaträ...
Glest mellan årsringarna och mycket kvist...

Är det stämplat så är det ! menar du att bolagen som har certifikat för hållfastsortering fuskar :?: Annmäl på t-virkes.se om du har belägg för det. Vilken hållfastighetsklass jobbade du med ? Jag har sorterat och stämplat t-virke i 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

T Landström  
#238452
Camwood skrev:
T Landström skrev:Jag som jobbar med trä dagligen blir mörkrädd när man får stämplatvirke till jobbet...
Att dom släpper igenom så mycket skit kan jag inte begripa...
Idag har jag spikat ihop linor till takkassetter där virket va så mjukt att det kändes som man spikade i balsaträ...
Glest mellan årsringarna och mycket kvist...

Är det stämplat så är det ! menar du att bolagen som har certifikat för hållfastsortering fuskar :?: Annmäl på t-virkes.se om du har belägg för det. Vilken hållfastighetsklass jobbade du med ? Jag har sorterat och stämplat t-virke i 15 år.


Jag menar inget...men jag antar att det kan förekomma en del fusk även inom den branschen...
Men när virket inte orkar hålla emot spikarna man slår i för att få virket att ligga kant i kant så börjar man fundera...
Just nu är det C24 i dim 45x245

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).