Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

18 inlägg 12354 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

snowmanx  
#237883 Hepp!
Är det någon som har byggt om sin vinsch och monterat fjärrkontroll. Jag har en Patu vagn från 80-talet där det sitter en hydraulisk vinsch.

Funktionen på denna eminenta pryl är så att man drar i ett snöre så spänns kilrepen till vinschtrumman(hydraulmotorn går konstant). Bekymret med detta behöver jag väl knappast förklara men då jag står vid vagnen och vinschar in en stock så fastnar givetvis stocken, å skulle jag vara vid stocken så kan jag inte reglera vinschen.

Jag har funderat på en elektrisk 3-vägsventil och en bromshydraltub med återverkande fjäder. På så sett så kan jag styra oljan till tuben med tryck(tuben går ut och påverkar spänningen av kilrepen och med retur så trycker tubens inbyggda fjäder oljan till retur och remspänningen frigörs.

Hydrauliken kopplas så att retur är default läget för tuben och när fjärrkontrollen påverkas så stängs returen och tryck sidan matar kolvstången så den trycks ut.

Det här är bara mina förvirrade tankar men det finns kanske någon som redan byggt ett liknande system som kan räta ut mina frågetecken och funderingar :P



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237904 Det finns satser till att bygga om rem-vinschar för 6-8000 sek om jag inte missminner mig,men vete tusan om det inte är bättre att direkt lägga in dom kronorna på en ny radiostyrd vinsch.Kolla på Weimer radiosats du efterlyser kostar 4800 sek+moms.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

snowmanx  
#238135 Ja ta me tusan, de var ju så jag tänkte :grin:
För den summan så löns det ju föga att pillra och bygga själv utan bättre att köpa ett färdigt kit.

Tack för tipset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Anders Hj  
#601341 Är det någon som har bilder på hur ni monterat radiosatsen på en Patu-kran med mekanisk vinsch (snöra att dra i)?
Vill gärna ha bra tips.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

snowmanx  
#603444 Jag började men gav upp på min MB Trac. För höga tryck i returen gjorde att kranen fick fullständigt spel så tanken är att bygga en frontmonterad winch istället. Jag köpte weimers färdiga paket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

JohannesG  
#603477
snowmanx skrev:Jag började men gav upp på min MB Trac. För höga tryck i returen gjorde att kranen fick fullständigt spel så tanken är att bygga en frontmonterad winch istället. Jag köpte weimers färdiga paket

För högt tryck i returen? Du använde den fria returen va?
Låter som du snarast bör byta returfiltret. Går det för långt kan den trycka loss returslangen som går till tanken. Fråga inte hur jag vet det. :wink:

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

snowmanx  
#603513 Nix körde inte på fria returen så det var nog det som gjordes alla ticks på kranen. Nu blir det en byggnation av en frontmonterad kran typ denna
https://agneerikssonab.squarespace.com/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

molnia  
#603585 http://www.weimer.se/Shop/List/Radiostyrningar-övr/128/1

Som bengt.a skrivit ,Kompletering radiostyrning typ patu och fmv vinsch kostar från 5800-6500kr. Exl. Moms.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

JohannesG  
#603620
snowmanx skrev:Nix körde inte på fria returen så det var nog det som gjordes alla ticks på kranen.

Skall ändå inte vara så högt mottryck i ett dubbelverkande att det blir strul med kranen.
Har du aldrig bytt filtret är det en god idé att göra det ändå.
Annan felorsak till tryck på retursidan kan ju vara om snabbkopplingen inte öppnar riktigt. Eller om något rör blivit veck på om någon glömt en slang, kört iväg, dragit loss uttaget, och sedan böjt tillbaka röret.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603675 Som skrivet ovan har Weimer kompletta ombyggnadssatser. Jag skulle dock inte satt den i serie med ventilpaketet utan med växelventil, något som redan fanns på min vagn när den köptes till gården.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Sagabo  
#604317 Så här valde jag att montera cylindern till vinschen. Inte idealiskt kanske men jag tänker svetsa ett skydd. Har bara inte blivit av än 😬 Det är en sats med radiostyrning ventil och cylinder från Weimer.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Anders Hj  
#604799 Tack för bilden! Det är något liknande som jag har tänkte mig göra. Är dock lite orolig att stockar ska ta i cylindern när jag lastar/lastar av. Kollade hur när jag är lyftcylindern när jag körde igår, så jag förstår om du behöver svetsa ett skydd.

Är det fler som har lösningar som ni tycker fungerar bra? Ladda gärna upp fler bilder.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604802 Nu kanske jag tänker fel men om du monterar Weimers ventil så är det väl bättre att låsa remmen i spännt läge o reglera hydraulmotorn med ventilen eller?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604806 Såg att det fanns färdig sats för Patu nu, men ändå, du tappar funktionen med frilagd trumma. Det har inte jag på min lilla Weimer 700 o det tycker jag funkar bra ändå. Så bråttom har jag inte så jag måste småspringa ut med vajern.
Du slipper ju den extra kolven

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning till hydraulvinsch på Patu

Anders Hj  
#604813 Jo, Magnus, du har helt rätt. Nu har jag redan köpt paketet från Wiemer i tron att de hade en riktigt bra lösning. Tycker inte att deras lösning är så bra så därför klurar jag på hur jag kan göra den själv på bättre sätt så att kolven alltid följer med vinschen, oavsett position. Kanske skulle kollat upp det hela bättre innan jag köpte paketet, men det är ju lätt att vara efterklok :smile:
Just nu är jag inne på att sätta ett hjul som växlar ut dragkraften så jag kan sätta kolven framför vinschen. Får se om jag får ihop det!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).