Små skogsmaskiner och övriga maskiner

orbitrolstyrning

22 inlägg 18502 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

orbitrolstyrning

skogshasse  
#143975 hej på er alla är det någon eller några som vet var man köper orbitrolstyrning gärna grosisst eller tillverkare mvh hasse



   TS
Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#144055 PMC hydraulic har tre olika märken:
http://www.pmchydraulics.se/sv/produkte ... styrningar

Håll lite koll på blocket, köpte en till mitt bygge, knappt använd för 800:-
Finns flera stycken för 2000-2500, ofta med rattstång också...

Du måste dock veta vad du ska leta efter, open center eller closed center.
Du behöver även veta hur stora styrcylindrar du har tänkt att använda så man får rätt storlek på orbitrolen...
Man vill ju ha ett lagomt antal rattvarv från ändläge till ändläge...

Sauer Danfoss är väldigt vanliga, har ju bra koll på deras grejer som du vet, hittar du en så be om artikelnumret så kan jag hjälpa dig att kolla om den passar...

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

skogshasse  
#144061 hej holm vad är det för skilnad på open och closed center skogshasse

   TS
Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#144123 Open center är för system med fast pump, typ kugghjulspump, oljan pumpas runt hela tiden.
Closed center är för system med variabel pump. Pumpen pumpar ingen olja när det inte behövs.
Finns två varianter av closed center också, lastkännande eller tryckkompenserat.

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

ulfgustav  
#144132
Holm skrev:Open center är för system med fast pump, typ kugghjulspump, oljan pumpas runt hela tiden.
Closed center är för system med variabel pump. Pumpen pumpar ingen olja när det inte behövs.
:?: Finns två varianter av closed center också, lastkännande eller tryckkompenserat.


Detta var intresannt kan du förklara vad som skiljer i ovan

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#144168 Tryckkompenserat kallas nog även konstanttrycksystem.
Pumpen ligger och håller maxtryck hela tiden, är inte så valigt på mobil hydraulik, är mer vanligt på industrihydraulik. Man får lite snabbare responstid med ett sådant system jämfört med ett lastkännande.

Lastkännande är nog det allra vanligaste på maskiner, tror jag eftersom det är det system med minst förluster. Vinsten med det är att pumpen ger endast lite mer tryck än som behövs för lasten (lasttryck + ca 25 bar standbytryck)
Lastkännande har en Ls-ledning där ventilpaketet ger en trycksignal till pumpen när man vill köra en funktion.

Vill man köra Ls-system så måste ventilpaket och orbitroler vara försedda med Ls-uttag.
Är dom inte det så får man köra tryckkompenserat, detta går även om man har en Ls-pump om man vill...
Senast redigerad av Holm mån 31 okt 2011, 08:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: orbitrolstyrning

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144219 Olsson i Ellös Säljer.
Annars köp beg på skroten till exempel koppoms.

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

ulfgustav  
#144221 Ja du Holm din förklaring gav inget förtydligande: det finns olika typer av styrorbitroler det är helt klart

Open Center = rundpumpningssystem
Closed center= System med variabel pump
därtil finns:
(O)N = non reaction
(C)N = reaction
För att ytterligare förtydliga så finns det dessutom:
Statisk Ls och dynamisk Ls, men det är förmodligen överkurs

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#144223
ulfgustav skrev:Ja du Holm din förklaring gav inget förtydligande: det finns olika typer av styrorbitroler det är helt klart

Open Center = rundpumpningssystem
Closed center= System med variabel pump
därtil finns:
(O)N = non reaction
(C)N = reaction
För att ytterligare förtydliga så finns det dessutom:
Statisk Ls och dynamisk Ls, men det är förmodligen överkurs


Non reaction: Man får ingen reaktion i ratten från yttre kraft, dvs kör man på en sten med framhjulet tex så kommer inte ratten snurra för det.

Reaction: Påverkas av yttre kraft, precis som på en bil. Kör man på nånting så vill ratten vrida sig.

Statisk Ls: Inget flöde i Ls-ledingen när styrningen inte används.

Dynamisk Ls: Man låter det flöda lite olja i Ls ledningen även när man inte styr, dels för att det ska kyla lite, men även för att responstiden blir lite snabbare än med Statisk Ls.

Den jag fick tag på heter: OSPD 60/185LS
Closed center, Non reaction, Ls dynamic, 2 rotary meters.
Det sista betyder att det sitter två pumpar (orbitrotorer) i den, normalt sitter det bara en.
På denna används båda när man kör normalt och man får då ut 185cc per rattvarv.
Vid nödstyrning, alltså när pumpen inte funkar så ger den bara 60cc per varv. Det blir då mycket lättare att nödstyra.

Det är just storleken man behöver räkna lite på.
Man vill ju inte behöva vrida 20 varv på ratten för att styra från ändläge till ändläge. Samtidigt vill man ju inte ha som en gocart, ett halv rattvarv åt varje håll.
Som jag skrev tidigare så får man då ränka ut hur mycket olja det går åt att köra styrcylindrarna ett fullt slag och bestämma storlek på orbitrolen efter det...

Mer info:
http://www.sauer-danfoss.com/stellent/g ... 007611.pdf

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#144794 Inga fler frågor, då är allt glasklart eller...

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

J.A.Håkansson  
#237263
Holm skrev:Inga fler frågor, då är allt glasklart eller...

Hej.

Jag har lite funderingar ang orbitrolstyrning.
Har kommit över en danfoss orbitrol som har betäckningen, OSPQ 125/200L 150G 8017.

Jag är oerhört sugen på att para den med min gamla skogsboxer på något vis.
Är det möjligt?
Och isåfall hur gör Jag? Är det bara att koppla in och tuta å styra, eller behövs det externa chockventiler och/eller prioventil, överströmmare, mm.?
Har tänkt att använda originalpumpen på traktorn. (Enbart till orbitrolen).
Har sökt med ljus och lykta efter någon form utav (för mig, begripligt) datablad, men utan framgång.
Tacksam för alla svar och idéer/ Johan

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#237890
J.A.Håkansson skrev: OSPQ 125/200L 150G 8017.



Verkar vara nån gammal modell som inte finns med i nuvarande teknisk info.
Det är en Ls-styrd orbitrol.
Dubbelt deplacement.

Vad har du för pump på trakotrn, gissar att det är en vanlig fast pump, typ kugghjul eller nåt?
Då funkar det inte rakt av med denna orbitrol eftersom denna har stängt centrum och är då avsedd för en variabel pump.
Det skulle fungera om man monterade en prioventil före, som man sedan styr med Ls-signalen.
När man då inte styr skickar ventilen oljan till tank.
När man styr så säger Ls-siganeln till att det behövs olja till orbitrolen och prioventilen ändrar läge.

Ventilerna heter hos Danfoss OLS eller OLSA.
Info om dessa finns på sid 53 och framåt i länken i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

birka_bonde  
#618998 Hej
Vill bygga om styrningen på traktorn (bm 430).
Vill använda org hydraulpump om det går? Kugghjulspump.
Om jag förstått rätt behöver man en orbitrol med rundpumpning då?

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Holm  
#620458
birka_bonde skrev:Hej
Vill bygga om styrningen på traktorn (bm 430).
Vill använda org hydraulpump om det går? Kugghjulspump.
Om jag förstått rätt behöver man en orbitrol med rundpumpning då?


Helt rätt!

Avatar Fallback

Re: orbitrolstyrning

Fubbe  
#629061 Hej.

Jag har en hel del begagnade orbitroler. Tyvärr ingen möjlighet att testa dom som det är nu.
Finns i olika storlekar, Open Center och Closed center. Någon LS modell finns också.
Alla är non reaction om jag minns rätt.
Finns även några stammar och rattar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).