Arbetskläder för skogen

Älglus. hur f.n fredar man sig.

38 inlägg 65478 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236701 Hur har ni det med lössen i år?
Jag gick en sväng i skogen i förrgår, när det var som värst landade en ny "lus" på öronen eller i nacken var 10-15:e sekund. Fick borsta håret och skaka kläderna innan jag gick in i bilen, ändå så kom det en vinglös gynnare smygandes sidledes över sidfläsket igår när jag satt i soffan 😡

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

anersimyra  
#236704
jan larsson skrev:dessa förbenade flygande, krypande små kräk. som kryper runt i ansiktet eller i håret under hjälmen o retar o irriterar, eller ännu värre när de dyker ner i fillingarna o kryper krabbgång mellan skinkorna där de söker en vrå att gömma sig i. fy tusan.

koncentration o fokus på topp = säker arbetsmiljö?

finna det något sätt att freda sig från denna ohyra?

dyngblöt brukar jag vara redan efter första timmen. och därmed är de hopplösa att plocka. o alternativ att rycka ner brallorna för att plocka en är inte att tänka på. försöker man plocka en så kan man ge sig f.n på att man har öppnat upp o släppt in tio istället.

puh. vad göra?
Knipövningar med rövhalvorna kan ju vara en lösning :lol:

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

axwell  
#236709
anersimyra skrev: jan larsson skrev:dessa förbenade flygande, krypande små kräk. som kryper runt i ansiktet eller i håret under hjälmen o retar o irriterar, eller ännu värre när de dyker ner i fillingarna o kryper krabbgång mellan skinkorna där de söker en vrå att gömma sig i. fy tusan.

koncentration o fokus på topp = säker arbetsmiljö?

finna det något sätt att freda sig från denna ohyra?


Knipövningar med rövhalvorna kan ju vara en lösning :lol:


Gasa ihjäl dom om du får en så´n straffsparkschans.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

totte  
#236720
axwell skrev:
anersimyra skrev: jan larsson skrev:dessa förbenade flygande, krypande små kräk. som kryper runt i ansiktet eller i håret under hjälmen o retar o irriterar, eller ännu värre när de dyker ner i fillingarna o kryper krabbgång mellan skinkorna där de söker en vrå att gömma sig i. fy tusan.

koncentration o fokus på topp = säker arbetsmiljö?

finna det något sätt att freda sig från denna ohyra?


Knipövningar med rövhalvorna kan ju vara en lösning :lol:


Gasa ihjäl dom om du får en så´n straffsparkschans.


=)) =))

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

machonisti  
#236871
axwell skrev:
anersimyra skrev: jan larsson skrev:dessa förbenade flygande, krypande små kräk. som kryper runt i ansiktet eller i håret under hjälmen o retar o irriterar, eller ännu värre när de dyker ner i fillingarna o kryper krabbgång mellan skinkorna där de söker en vrå att gömma sig i. fy tusan.

koncentration o fokus på topp = säker arbetsmiljö?

finna det något sätt att freda sig från denna ohyra?


Knipövningar med rövhalvorna kan ju vara en lösning :lol:


Gasa ihjäl dom om du får en så´n straffsparkschans.

Ladda med kålsoppa!

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236898 Jag kan fylla på här med ytterligare ett inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

herjman  
#237794 Träffade på dom första gången förra året. Känns som att alla otäcka småkryp (fästingar, älglus) blivit fler.

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Bergsmannen  
#237813 Det finns ingen nåd att få !!!

Så är det bara. 😡

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240423 Ovanligt mycket älglus i år http://www.atl.nu/skog/hjortflugorna-ovanligt-m-nga-i-r 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Peteflamingstar  
#240464 Märkte en tydlig skillnad när det var lite kallare för några veckor sedan. Var ut och planlade några dagar när det var minusgrader på morgonen, då var det inte en enda lus i sikte. Lite längre fram på dagen när det blivit uppåt 5-10 grader varmt, då kom det någon enstaka lus o landade på mig. Men jäklar så sega de var då! Kröp fram i slowmotion... Sen förra veckan när det var varmare igen, då var de sig lika igen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

herjman  
#240546 Minusgraderna på natten måste ju ta dö på dom tycker man!

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

machonisti  
#240572
herjman skrev:Minusgraderna på natten måste ju ta dö på dom tycker man!

Många av dem, till och med de allra flesta men den totala döden kommer tyvärr först då snön ligger på marken.

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

jannee  
#241676 Har ett bra medel som förhindrar att älgflugor eller älglus . Nackdelen är att det inte finns att köpa här i Sverige men i Thailand.
Off heter det, har använt det vid bärplockning, grisjakt, till skydd mot mygg. Har även provat detta nu i dagarna vid röjning i gran/björkbestånd.
De dagarna jag besprutat huvud/ansikte/hals och underarmar inte haft en enda älglus.
Provade i dag utan att duscha mig med off resultat blev att jag fick minst ett tiotal som kröp runt lite varstans på kroppen, mest i håret/skägget men även nedåt nacken.
M.a.o. OFF fungerar nackdel köps i Thailand.
Kanske finns något svenskt myggmedel som fungerar?

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

sveakatten  
#241685 Tycker jag låter som ett bra avdrag på skatten.
Köpt OFF älglus skydd resa tur och retur Tailand 6570Kr. :grin:

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Dane  
#347815 Jag gjorde ett test under några dagars lingonplockning i augusti.

Skar isär ett par färska vitlöksklyftor klämde på dem så att vätskan sipprade fram, sedan gned jag in all bar hud i ansiktet inkl. hår och nacke.
Fick varken mygg eller älgflugor på mej.
Kan kanske vara värt att prova, vet dock inte hur många timmar det verkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).