Virkesmätning och Matrisfub

Räkna ut travmeter

11 inlägg 18607 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Räkna ut travmeter

Niklas1234  
#237781 Hej ska sälja en del alved som jag har fått hugget och skotat , köparen vill att jag räknar ut hur många travmeter jag har liggande. Hur gör jag ? Med vänlig hälsning,



   TS
Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237785 Breddenxhöjdenxlängden,annat är det väl inte när det är travmeter även kallat lösmeter,eller har jag blandat ihop det.

Användarvisningsbild

Re: Räkna ut travmeter

herjman  
#237791 Borde det inte bli basen x höjden x djupet /2

Det är väll så man räknar ut ytan på en triangel om jag minns rätt från skolan :lol:

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237806 Jo,det är ju klart att det blir en triangel i varje ände av vältan.

Användarvisningsbild

Re: Räkna ut travmeter

herjman  
#237809 Mätte in sån trave själv i vintras och det stämmde rätt bra mot vad timmerbilschauffören fick det till på bilen.

Problemet blir ju att vältan sällan har en exakt triangelform sen vill det ju till att allt är apterat i samma längd

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

skogshasse  
#237874
Niklas1234 skrev:Hej ska sälja en del alved som jag har fått hugget och skotat , köparen vill att jag räknar ut hur många travmeter jag har liggande. Hur gör jag ? Med vänlig hälsning,

hej på dej han som skotade kanske vet hur mycket han har kört ut annars är det bara att mäta höjdenxdjupetxlängden så får du fram volymen sist jag gjorde det var på mässan elmia alltså en tävling inne på mässområdet och då hade jag fel med 0,1 fub kubik så det får man vara nöjd med

Användarvisningsbild

Re: Räkna ut travmeter

Baggböla  
#238413 Höjden * Djupet * Längden kan du ju räkna om du har stor välta som är rektangulär. Nu är ju travar inte alltid rektangulära utan de har en lutning i ändarna. Då kan du med Höjden * Djupet * Längden på den delen av traven som är någorlunda rektangulärt och addera hörnen med båda hörnen med Höjden * Djupet * Längden / 2 för änden. Slopar du /2 räknar du för båda ändarna. Då har du m3t.

Det kan ju vara intressant att veta hur mycket ved det är i traven, för luften får du ju ingenting för. Det är helt beroende på hur grovt och krokigt virket är men bara för att du ska få ett hum så kan du räkna med att ca 60% är m3fub.

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

skogshasse  
#238483 jag har sett mätsedlar med fastvolym på 45% till 58% beroende på om det är krokig björk eller rak grov tall

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

Sti  
#238493 Hjälptabell för bedömning av traves fastvolymprocent. --om det kan vara till någon hjälp.
skanna0026.jpg

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

Blivande snickare  
#238529 Varför räkna ved i fub?
Eller vill ni inte ta betalt för barken?

Avatar Fallback

Re: Räkna ut travmeter

haggloader  
#238642 Det är intressant att veta fub och det är ett sätt att kunna jämföra sortiment.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).