Traktorer och processorer

Ventilpaket till Valtra

31 inlägg 18837 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaket till Valtra

Granklint  
#237244 Tjena

Ni som kör Valtra 6000 och 8000 serien med twin trac, vad för typ av ventilpaket använder ni till era huggarvagnar

Tacksam för svar och bilder på era lösningar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237322 Ett tips, lite dyrt men om du inte har något paket så bör du satsa på detta
http://www.rotecengineering.fi/produkter/hydraulik/

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237337 Snurra, sen du tipsar om detta paket, har du ett själv?

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

Granklint  
#237352 Sådana spakar säljer även weimer, var hos dom i somras för jag är nämligen på jakt efter en ny kärra och då hade dom ett ekipage med sådana spakar och jag gillade inte dom riktigt. Men visst det är ju ett bra alternativ :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237566 Gnisten83,
Har ej sådant paket, men min granne har ett, Weimer är återförsäljare i Sverige åt Rotec, bara att jämföra priset, spakarna är programmerbara så det är bara att försöka ställa in som man vill ha det, om man har plats till paketet på kärran så vill jag påstå att detta är perfekt, bara en kabel mellan kärra och traktor, inga tunga lyft av paket

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket till Valtra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237568 http://www.weimer.se/Shop/List/Ventiler-kran/190/1

Weimer har ju även hydrauliska servospakar och ventilpaket.
De väger 3,5kg styck och har ett slangknippe på ca 4cm i diameter som man ju kan lyfta på
plats rätt så enkelt utan att förta sig.
Jag har såna och tycker det är inom rimligt pris för mina behov. Alternativet hade varit mek 2-spak.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237570 Själv har jag en Vreten 10T med hy driv, original paket som satt på kärran, ett Rotec som senare blev Finnrotor frv60, på grund av bristande kompetens så har jag kört sönder tätningar i paketet som nu är utbytta, orsak var att jag hade hydraulik funktioner efter paketet, detta skal ha retur direkt till tank

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237572 i princip samma pris på bägge dessa val, Rotec tar 27900, Weimer kostar 28500, ser även ut som att Weimers inte är komplett,(elpropp) 25900, Weimer servostyrda ventiler, om jag var i stort behov av byte skulle jag nog välja Rotecs alternativ

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237602 Nja att jag frågade var för att höra vad andra som har denna styrning har fått till inställningarna så de blir nöjda.
Har inte fått till mina riktigt ännu, Digistick i kombination med Hydro control HC-EX38.
Tar lite tid att få lagom acc o dec på rörelserna

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237617 Detta påstår min granne också, det är några funktioner som han inte får ordning på så du är inte ensam om detta problem, har du kollat filmen på Rotec om programmering, tanken är att införskaffa et liknande paket till en Kesla 40lf, för att slippa det stora paket som följer med, ett Sauer-Danfoss, får inte plats med denna klump, får ha det ute med bakrutan på glänt

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237626 Filmen säger bara att de är lätt att ändra värdena inte riktigt att få till bra värden.
Jag har inte provkört något annat system heller så jag har inget att jämföra med mer än att jag haft 2 spak sen 98 först med mek styrning o senare hydralservo några år innan jag köpte denna kombo som jag kört en säsong.
Kan kanske bli lite konstigt vid inställning, borde nog prova när jag ställer in lägsta hastighet att få den så låg att den står stilla ist för att krypa för att få mjukare stopp

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237670 om du tittar på Valtras ny modeller av TwinTrac så får man inte in vanliga paket längre, då är dessa paket som Rotec säljer det enda alternativet

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237689 Du menar för att man satt ratten i mitten ist för till höger som i 6/8000 serien?

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237753 Just precis, är väl någon smart amerikanare på AGCO som kommit på detta

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237789 Finns en andra sida av detta mynt, för mej som kör 2 spak är den sidomonterade ratten i vägen för jag måste ha den stående rakt upp för att den inte ska ta i högerspaken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).