Motorsåg och handhållet

Holstein 52cc

40 inlägg 19142 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236878
Brumsten skrev:Hej, att ni aldrig lär er. Om man behöver en motorsåg så köper man den av en
servande fackhandlare.
Det finns allt för många som köpt värdelösa sågar på nätet.
Bli inte en av dom.
Ha de.


Ja att man aldrig lär sig!!!! Men ibland blir man nyfiken på något nytt, det kan ju vara trots allt ibland lyckas. Tyvärr är handlare, som du nämner, alldeles förbaskat dyra om man inte är professionell huggare. Jag som vedhuggande pensionär måste kolla plånboken var gång något nytt skall inhandlas. Skit blir dyrt i längden svarar då många. Jovisst, men jag kan köpa 3 - 4st 8- till 900 kronors sågar för samma pris som en bättre begagnad HVA eller Jonsered. Jag har min lilla Jonsered hobbysåg för fällning av ved och behöver en stor till vedkapning. Holstein sågen har fått dålig kritik så då provar jag Fuxtec CS6150 istället. Är det en skitmaskin lovar jag att varna andra.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236919
Crille_på_skogen skrev:
Ja att man aldrig lär sig!!!! Men ibland blir man nyfiken på något nytt, det kan ju vara trots allt ibland lyckas. Tyvärr är handlare, som du nämner, alldeles förbaskat dyra om man inte är professionell huggare. Jag som vedhuggande pensionär måste kolla plånboken var gång något nytt skall inhandlas. Skit blir dyrt i längden svarar då många. Jovisst, men jag kan köpa 3 - 4st 8- till 900 kronors sågar för samma pris som en bättre begagnad HVA eller Jonsered. Jag har min lilla Jonsered hobbysåg för fällning av ved och behöver en stor till vedkapning. Holstein sågen har fått dålig kritik så då provar jag Fuxtec CS6150 istället. Är det en skitmaskin lovar jag att varna andra.

Ja, hur mycket såg tror du man får under tusing nytt?
Service? Delar?

Jag håller med Brumsten.

Och jag vet vad du köpt..... Det gör du nog med.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236946
Mange skrev:Ja, hur mycket såg tror du man får under tusing nytt?
Service? Delar?

Jag håller med Brumsten.

Och jag vet vad du köpt..... Det gör du nog med.


Känner du till, eller vet någon som har provat, Fuxtec? Vore intressant att höra. Jag är helt på det klara med att det kan vara ett "bomköp", men jag vet ju inget förrän den är provad. Fler ur expertisen här (som jag för övrigt förlitar mig på) klankar ner på allt som inte är Stihl, HVA eller Jonsered, men det finns också yrkesfolk som har "billighetssågar" (Jula och Biltemasågar) som reservsågar. Sen har vi Echo till exempel, en japansk såg som tydligen inte alls är så dålig. En handlare som jobbat förut för HVA, säger här på forumet att varken HVA eller Jonsered är vad de varit i kvalitet.

Det troligaste är att du har rätt i att DU vet vad jag har köpt, men inget bevisar att det är så ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

anersimyra  
#236949 FUXTEC !!! Låter som en frukt... :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236951
Crille_på_skogen skrev:
Känner du till, eller vet någon som har provat, Fuxtec? Vore intressant att höra. Jag är helt på det klara med att det kan vara ett "bomköp", men jag vet ju inget förrän den är provad. Fler ur expertisen här (som jag för övrigt förlitar mig på) klankar ner på allt som inte är Stihl, HVA eller Jonsered, men det finns också yrkesfolk som har "billighetssågar" (Jula och Biltemasågar) som reservsågar. Sen har vi Echo till exempel, en japansk såg som tydligen inte alls är så dålig. En handlare som jobbat förut för HVA, säger här på forumet att varken HVA eller Jonsered är vad de varit i kvalitet.

Det troligaste är att du har rätt i att DU vet vad jag har köpt, men inget bevisar att det är så ännu.


Om du bara visste hur många märken det finns på samma såg.
Köper du mer än 10 kan du välja färg från sortiment o dekal.
Köper du mer än 100 får du precis vilken färg du vill.

Det finns inte så många Tillverkare av dessa, men en hög säljare.
Ju längre ut i ledet av säljare du kommer ju högre pris blir det.
Köper du i Tyskland är det nog minst två utöver tillverkare som tjänar på ditt köp, förutom du.
Köper du den på internet som du gjort är det bättre o köpa närmare källan, då har du bättre chans o spara några tior till eftersom priset verkade avgörande för köpet.
Kolla in Alibaba så ser du vad som finns.
Köp 100 såg så får du ge 4-500 för en 60-70cc.
Sälj dom över internet o erbjud ingen service eller garanti så kan du dubbla dina pengar o åka på semester 3v i Thailand.

Men när du kommer tillbaka så står det säkert några stycken o bankar på din dörr.....

Jag säger inte att detta är fel köp för dig. Jag vet inte tillräckligt om ditt användande för o uttala mig om det.

Jag vet att de flesta jag pratar med är missnöjda o känner sig missnöjda och lurade. I själva verket är det nog mer i mandomen det tar när det uppdagas att det inte var ett klipp, att det inte var rätt köp för just honom/henne.

Ett fåtal är nöjda med sitt köp.

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

JörgenO  
#236952 Finns en hemsida... från Ungern.
http://www.fuxtec.hr/
Fux verkar betyda räv om man skall tolka loggan.

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

totte  
#236953
Crille_på_skogen skrev:
Mange skrev:Ja, hur mycket såg tror du man får under tusing nytt?
Service? Delar?

Jag håller med Brumsten.

Och jag vet vad du köpt..... Det gör du nog med.


Känner du till, eller vet någon som har provat, Fuxtec? Vore intressant att höra. Jag är helt på det klara med att det kan vara ett "bomköp", men jag vet ju inget förrän den är provad. Fler ur expertisen här (som jag för övrigt förlitar mig på) klankar ner på allt som inte är Stihl, HVA eller Jonsered, men det finns också yrkesfolk som har "billighetssågar" (Jula och Biltemasågar) som reservsågar. Sen har vi Echo till exempel, en japansk såg som tydligen inte alls är så dålig. En handlare som jobbat förut för HVA, säger här på forumet att varken HVA eller Jonsered är vad de varit i kvalitet.

Det troligaste är att du har rätt i att DU vet vad jag har köpt, men inget bevisar att det är så ännu.


Såg just att Mange postat i samma anda.

Echo, Tanaka och några andra Japanska tillverkare är etablerade sedan länge och kända för att göra sågar med acceptabel till god kvalitet. Stämmer nog också att HVA-produkterna (inkl Jonsered) inte är vad dom varit en gång, men det är fortfarande en himmelsvid skillnad mot det massproducerade lågprisskräpet.

Udda märken som Holstein och en massa andra är regelmässigt massproducerade i Kina. Oftast en importör i något land som beställer sågarna och bestämmer namnet. Målas i beställd färg, klistras på dekaler med namnet. Beror rätt mycket på beställaren om sågen bara är allmänt dålig eller om den är fullständigt oanvändbar och livsfarlig. Och rätt vad det är så kan sågen med ett märke beställas från en annan fabrik, så det är i stort sett meningslöst att testa och jämföra märken av det här billiga skrotet.

Skulle bli ytterligt förvånad om Fuxtec visade sig vara nåt annat. För det priset får du inte en såg med kvalitet, så enkelt är det.

Har man tur kan man få en såg som i alla fall startar och går ett tag, men prestanda är vanligen inte ens i närheten av de uppblåsta siffror som anges i annonserna.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#237037 Tack Mange och Totte!

Det är precis den typen av svar som hjälper mig som vill få reda på så mycket som möjligt. Era kommentarer är lärorikt upplagda och har substans. Hade inte en aning om att denna djungel med "kinamaskiner" existerade och på vilket sätt de tillverkas och distribueras över världen. Man lär så länge man lever.

På grund av denna nya lärdom (som många andra också tillfört) lusläses både blocket och tradera på jakt efter en stark "vedbackesåg". Blocket har just nu 2st 535:or för 1100:- resp 1400:- kan det vara något?

http://www.blocket.se/jamtland/Jonsered ... m?ca=4&w=2

Om någon hittar något annat (som håller och är stark) skulle jag bli glad om någon tipsar mig.
Senast redigerad av Crille_på_skogen tis 17 sep 2013, 09:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237044 När det köps beg krävs likaså lite kunskap och erfarenhet för att göra rätt val.
535 är en riktigt bra såg i mitt tycke. Lämplig på vedbacke!

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

totte  
#237111 Kan bara instämma, den generationen av Jonseredare som 535 tillhör är mycket bra sågar.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Elfving  
#237139
totte skrev:Echo, Tanaka och några andra Japanska tillverkare är etablerade sedan länge och kända för att göra sågar med acceptabel till god kvalitet.


Kanske jag är lite udda, men jag anser att Tanaka (heter Hitachi i Europa) är de mest prisvärda sågar man kan köpa om det är inköpspris tillsammans med kvalitet som styr. Som tidigare klarlagt i denna tråd; det finns inga fynd att göra bland okända märken då det uteslutande handlar om Kinaskräp!
Tänk även på att en motorsåg kostar så pass lite att den går att skriva av direkt som företagare, lite beroende på hur man räknar så är det inte så farligt att lägga ut 4-8 tusen exklusive moms för en kvalitetsprodukt, det kan mycket väl handla om samma kostnad i slutänden att köpa en Kinasåg för privata pengar.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#237216
totte skrev:Kan bara instämma, den generationen av Jonseredare som 535 tillhör är mycket bra sågar.


Jaha, då har jag snart 2 st 535:or hemma som inköptes idag. Slutet gott allting gott, he he. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

totte  
#237246 Grattis, man måste ju nästan ha två!

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

johan eriksson  
#237249 Grattis till en bra såg.


totte skrev:Grattis, man måste ju nästan ha två!

Kan man klara sig med bara två? :shock: vågar inte chansa, bättre att ha någon för mycket. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

totte  
#237254 Ja 535:or alltså 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).