Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pump problem

20 inlägg 16633 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#221319 Jag har provat kranen med både hydralaggregatet till vedmaskin och med illern, samma resultat, den orkar inte trycka till gripen.
Hur fungerar ett ventilpaket? Vad händer när säkerhetsventilen öppnar? Jag har 2st ventilpaket på kran i serie,nu har jag provat gripen på båda och får inget tryck att tala om, är det det första eller andra som styr trycket?

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Pump problem

bodaedet  
#221337 Är det bara gripen som är klen, så kan det vara inre läkage i gripcylinden.

Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#237225 Jag plockade ur pumpen igen i helgen och tror jag hittade felet, det verkade som att säkerhetsventilen hade gängat upp sig.
Jag skruvade ner den och hade på locktite och nu orkar jag lyfta traktorn med frontlastaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump problem

Tosca  
#237235 Ja, rår lastaren att lyfta traktorn så törs du nog med gott samvete montera tillbaka den på traktorn igen.

Avatar Fallback

Re: Pump problem

mannen  
#237251
sveakatten skrev:Jag plockade ur pumpen igen i helgen och tror jag hittade felet, det verkade som att säkerhetsventilen hade gängat upp sig.
Jag skruvade ner den och hade på locktite och nu orkar jag lyfta traktorn med frontlastaren.


Om jag vore dig i det här läget så skulle jag ha gått och skaffat mig en manometer för att kunna tryckmäta. Nu kan det vara så att du får ett högre än vad systemet är dimensionerat för när du t.ex. kör en cylinder i ändläge. Nu finns det säkert fler överströmmare i systemet men att mäta är att veta.

Ett par olika manometrar med olika skalor + lite adaptar så man kan haka in sig lite överallt är något man tjänar in snabbt vid div. felsökning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).