Vedmaskiner, flishuggar

vedklyv

11 inlägg 6385 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vedklyv

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2349 finns de bensindrivna elklyvar..?? :roll: skulle behöva en sådan i sommarstugan för vi har ingen el där, och elverket som vi gav typ 15 000 för på jula för typ 5-6år sen står fortfarande i kartongen hemma hos farmor och farfar... så nån som vet om de finns bensindrivna klyvar??

alternativt en bra och säker yxa? för jag vet med billiga hammar kan man om man har otur att skaftet lossnar å flyger antingen bakåt eller framåt och de gör ont! ...



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2350 såg att det fanns en bensindriven mobil klyv me 20tons presskraft, den e nog väääldigt i överkant, då jag sågar alltid i typ halvmeterskubbar, då får man antagligen göra så att man sågar stocken i kubbar och ha en bra yxa och stå brett och stadigt och försöka klyva förhand då.. :(

eller kan man kanske på nått vis såga itu kubben i 2 delar så den inte blir så tung å klyva??

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2358 Hur mycket ved snackar vi om?
Känns lite dumt att lägga ut dyra pengar på förhållandevis lite ved.
Det finns ju bensin och dieseldrivna hydraulaggregat, men vet inte riktigt vilka som säljer dom.
Har ni ingen traktor som kan stå vid sommarstugan?
Eller iaf låna en traktor när ni är där..

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2359 Kan tillägga att det går att klyva med yxa och slägga men det beror ju lite på hur långa vedkubbarna ska vara, en halvmeter är lite långt med yxan!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2362 iofs, dom ska väll vara en 15-20cm kanske per"vedträ" efter att man kluvit

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2366 Längden på vedträna beror ju på vad ni eldar i.
Min gamla panna som jag har är så kort i eldstaden, så jag måste ha mina runt 20cm för att dom ska komma in..

Jag har klyvit ca 20kubik inför vintern, ca 15 med yxa.
Hade traktorklyven till några torra ekkubbar...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2371 okej! vi vedeldar i sådan vedspis där, iom att vi inte har nån el för å laga mat osv

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2413 [quote="pgo_jim"]såg att det fanns en bensindriven mobil klyv me 20tons presskraft,

Intressant! var hittade du den? och vilket fabrikat var det? skulle ev behöva en sån!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2416 en firma som säljer http://www.blocket.se/vi/9397024.htm?ca=10_s

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2509 vart de nå köp? :D

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8896 kan säga skolan köpte nu in en vedklyv för 1300 på jula 4tonnare
den går perfekt till den björkved jag klyvit hittils

vi ska börja sälja färdig björk ved

om det går bra tänker lärarn köpa in en till vedklyv i höst

var enormt kul, på förmiddagen stod ja med skolans 353a som jag blivit tilldelad( alla får en såg med ett visst nummer att sköta om)
gick väldigt bra, och fort, kedjan var vass som bara den

sen lasta vi kubbarna i skopan på den nya valtran dom köpte nu i vår:P

för övrigt kan ja säga att den valtran köpte dom in med allt lull lull som valtra hade att erbjuda för den modellen

sen körde jag runt 500meter me den och tippa ur kubbarna vid klyven och så ställde ja traktorn bredvid och la i den kluvna där för att sedan tippa ut det på eu pallar så det får torka

och sen på eftermiddan klöv ja, hade hörselskydd med radio så tiden gick fort och skyddsglasögon utifallatt( det är ju skola..)
och ja det gick bra, gjorde väll en skopa ved på eftermiddagen

så jag rekommenderar den om man inte har allt för bråttom och inte har allt för mycket ved, kanske 5-8 kubik?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).