Avverkning (slutavverkning)

Stämpla Slutavverkning

37 inlägg 24440 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stämpla Slutavverkning

Skogshuggarn  
#234 Eftersom jag mest avverkar i egen regi så undrar jag följande,,,

Vad finns det för fördelar resp nackdelar med att stämpla en slutavverkning och bjuda ut den till högsbj gentemot andra leveranssätt?.
Pratar man med SVS så vidhåller de att stämpling ger ett väldigt högt rotnetto och pratar man med bolagen så är stämplingskostnaden
i princip ”bortkastade pengar”.
De hävdar att en rotpostförsäljning som avverkas i deras regi ALLTID!, ger ett betydligt högre utfall i m3sk än vad en stämplingslängd gör.
Vem har således rätt eller fel i det här fallet?,,, någon som prövat?.

Tack på förhand/Skogshuggarn



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Fredrik  
#237 Tjena skogshuggarn,

Intressant tråd, som säkert berör många (vem har inte tänkt på detta nån gång). Jag väntar med spänning med svar från flera...
Jag har inte så mycket att komma med:

Har mest erfarenhet av leveransvirke (själv är bäste dräng :wink: ), men en klar fördel med rotpost är väl att man får betalt ganska omgående (man säljer ju träden på rot). Detta kan jag tänka mig är en fördel om man nyss köpt en fastighet och vill finansiera en del av köpet via avverkning. Nackdelen måste vara att efter att avtal tecknats så är träden inte dina längre, detta kan ju medföra att köparen väljer att avvakta med avverkning till att bättre slutpriser uppnås (tror att standardavtal är att rotposten måste avverkas inom 9 år eller nåt sånt). Sedan vet man ju inte om det är en tredje part som tas in för avverkningen, det skulle teoretiskt sett kunna bli krångligt vid sönderkörningar, höga stubbar, igensatta diken etc, (mycket noga att avtalen är noggranna och korrekta).

SVS borde ju vara oberoende och duktiga på stämpling, men jag har ingen erfarenhet om detta. Det gäller nog att vara med och aktiv under stämplingen då det är stämplingsprotokollet som är underlag för anbudsförfrågan, men som sagt SVS borde vara mycket duktiga på att avgöra klassning etc, så man säljer rotposten i rätt klasser etc.

Ja, det kanske blev lite svamligt detta men jag hoppas på fler svar, för det kan bli en intressant tråd...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#238 Hej Fredrik.

Tycker att det här bör granskas i sömmarna ordentligt!.

Påstås det att stämpling ger ett högre rotnetto så borde det ju finnas belägg för det, likväl som att bolagsinpektorer säger motsatsen.
Rätt eller fel så är det ju skogsägaren som kommer i kläm mellan 2 alternativ och det är fel enligt min mening.

Håller vi oss till just stämpling så finns det ju en rad självklara faktorer som kan påverkar nettot.
Tex så får man ju betalt för "HELA" trädet oavsett om skördarföraren väljer att skona kedjan och ta en eller 2 dm högre upp från egentligt rotskär.
Vidare så behöver inte skogsägaren stå för spjälkning och kapsprickor, mm. som kan uppstå och i sin tur leda till vrakning
I norra Norland har vi ju dessutom snöfaktorn att räkna med där vissa bita helt enkelt försvinner i snön istället för att hamna på avlägget.
Förarna är förbaskat skickliga överlag!, men visst händer det att det ligger kvar skog på hyggena när vårsolen omvandlat snön till flytande H2O.
En stämpling i det läget ger ju full ersättning.

Vänder vi på steken så säger andra att rotpostleverans alltid ger ett högre utfall i m3sk än en stämplingslängd.
Uppenbarligen så högt som 10-15% och det blir en hel del skog om man siktar på 1000 tals m3 i slutavverkning.
Rådet blir alltså att strunta i att stämpla-få ett högre utfall och tjäna in stämplingskostnaden "på stubben", sas.
Man kan ju tom se mellan fingrarna att det blir kvar någon bit här och där för det är ju vinst ändå.

Som slutkläm kommer vi då in på det du åsyftar Fredrik, kan SVS ha så fel?, eller har de så dåliga kunskaper, att felmarginalen ligger mellan
0-15% på minussidan???,,,konsekvent!?.
Jag använder mig av relaskopet "Ludde" och en klave som min farfar införskaffade på 30 talet och det funkar relativt bra när jag taxerar själv.
Personalen på SvS har långt mera sofistikerade grejor så återigen kan man ju fundera över om storleken på felmarginalen verkligen stämmer???.
Dessutom är det ju anmärkningsvärt att Skogsägareföreningarna i dessa dagar gör ALLT! för att förmå SvS att SLUTA, med sin stämplingsverksamhet?.
Kan det vara för att det ger ett "rättvist och opartiskt", utfall som är mera fördelaktigt för skogsägaren?.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#240 Hej igen,

Hmm, inte lätt detta, dessutom kan det vara avsevärt mycket pengar som står på spel, så det är en viktig fråga...

Jag har som sagt ingen erfarenhet av stämpling.
Teoretiskt torde det bli en dyr historia för skogsägarn, jag menar det måste ta åtskilliga timmar att grundligt gå igenom ett blivande avverkningsområde, eller är det detta som köpare är emot, alltså att SVS försöker hålla ner priserna mot säljaren och gör ett sämre jobb, som i sin tur mynnar ut i att köparen står där med rötstock och slängkrökar, jag vet inte?

Teoretisk sett skulle man som säljare kunna sälja ett bestånd i en högre klass än vad som det faktiskt blir vid inmätningen, pga att SVS inte hittar alla fel på den stående skogen?

Men sedan kan man ju undra (som du skriver längst ner) hur många skogsägare som blivit mer eller mindre lurade vid leveransrotköp där ej tredjepartsstämpling skett, man har ju hört en del historier om detta genom åren...

Hmmm, ja som sagt det ska bli roligt att se om fler har synpunkter på detta!

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#242 Hej Fredrik!

Intressanta åsikter!, men fn "släpper jag frågan fri" .

Virkesuppköparna jobbar för sin sak 8/h dag 5 dagar i veckan, men vem jobbar för oss???.
Kom därför med erfarenheter/synpunkter,,, vad är rätt och vad är fel samt vad kan vara mest lönsamt för dig och mig som privatskogsägare.???.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#243 Hej igen,

Ja, virkesuppköparna vill ju tjäna så mycket pengar det går på "sin sida", konstigt vore det annars...
Undrar hur virkesmätningsföreningarna ställer sig till SVS stämpling, har dom också blivit lite olustiga för detta, vem vet?

Nu kanske jag spånar iväg allt för långt här, men ända sedan virkesmätningsföreningarna "fått sitt kontor" vid sågen, så har väl missnöjet höjts hos oss privata skogsbrukare...
Det måste ha varit bättre förr när de kom ut till avlägget, diskuterade och mätte ihop med skogsägarn.
Jag menar, har man själv mätt och taxerat avlägget och sedan får kvittot från sågen och märker att det inte stämmer, måste man inom två veckor begära ommätning (om traven fortfarande ligger samlad). Om ommätningen diffar mer än 5% så står föreningen för omkostnaderna, mindre än 5% så får man själv stå för mätningen, undrar hur många små skogsägare som gjort detta???

Tanken kan slå en ibland hur mycket köparen tjänar årligen på att mätningen hellre klassas ner än upp, usch, hemsk tanke, hoppas att det inte är så... :wink:

Till sist, vem jobbar för oss? Tja, jag vet inte. Det är en tuff bransch (som de flesta), så säkerligen är det så att man får slåss på egen hand, eller också skattar man lågt och nöjer sig med att troligtvis rätt mängd pengar trillar in på kontot (så är det nog för dom flesta)...

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Stämpling eller inte

JN  
#261 Hej
Visst kan det vara bra med en stämplingslängd vid prisförhandlingar för att jämföra olika bud. Det är dyrt att upprätta men du får en uppfattning volymen, sen är det ju ngn som gör en taxering han kan göra fel likväl som en klassare kan göra fel. Läste en artikel i NLS tidningen om en skogsägare som tjänade 50kkr på att inte nyttja stämplingslängden vid försäljning. Artikeln i tidningen appropå tidigare inlägg att man inte vill att skogsvårdsstyrelsen (3.part) skall sälja tjänsten stämpling.
Mitt förslag om du inte vill lägga ut pengar på stämpling:
Kalla ut köpare till skiftet och låt dessa lämna bud och värdera skogen enligt dina tankar.
Ex
1. Avverkning med inmätning vid industri
2. Fast pris
3. Pris vid leverans
4. osv
Till sist är det bara att börja grubbla på rätt alternativ för dig.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#265 Omredigerat:

Varför tror ni att Skogsägareföreningarna vill ha bort stämplingarna?.
Jo!, de är naturligtvis med och bjuder på stämplingslängderna men lyckas sällan kapa åt sig något kontrakt eftersom de helt enkelt betalar för lite för skogen.
För dem är det ju bättre att "ansluta" privatskogsägarna till föreningen och sticka deras egen prislista under näbben på skogsägaren.

Givetvis har jag alltid vägt in alla aspekter när jag sålt leveransvirke.
Tex jämförelser mellan virkespriser/ev drivning/markberedning/transportavdrag/provisioner, etc, etc.
Just nu väger jag in allt detta emot möjligheten att öka avkastningen genom att stämpla eftersom jag aldrig provat detta tidigare.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#271 Tjena,

Jag håller med dig i föregående inlägget.

Rent spontant skulle jag kunna tänka mig att testa stämpling om jag hade en slutavverkning med extremt fint bestånd.
Som självverksam kan man ju taxera själv och genom detta "hjälpa" SVS vid den officiella stämplingen med egna data etc.
Sedan knallhårt avtal mot köparen så man inte står där med meterhöga stubbar, sönderkörda vägar, ingen stubbehandling om så krävs, etc.

Jag tror detta skulle kunna ge högre rotnetto, men har ingen erfarenhet.

Tyvärr tror jag gemene köpare blivit bekväm med att vi säljare är dåliga på att ställa krav. Kommer sedan en säljare och har åsikter kan det bli "taggarna utåt", då de annars får göra som de vill.
Jag tror det är ganska många skogsägare som inte är självverksamma som bara lyfter luren och beställer en "avverkning", sedan trillar pengar in på kontot och man är nöjd, trots att man inte har en aning om det är rätt, eller ens hur det ser ut vid avverkningsplatsen...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365 Om man får gissa, så kan de närmaste åren kanske vara intressantare för köparen att köpa på rot, dvs att ha som utjämningslagerlager för att fylla på med just de längder som man behöver när Gudrun-virket skall bearbetas.

Det borde vara bättre om köparen får 6-18 månader på sig att ta bort så mycket av skogen han gitter (ev med krav att ta bort småträd för att få lättare planteringsförhållande) och markbereda efter sig. Sen får köpare själv bestämma om han vill kapa massaved eller klentimmer eller kubb eller...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591 Som rel. nybliven, orutinerad skogsägare har jag försökt sätta mig in i detta med att sälja skog. Man häpnar över hur det verkar fungera. Tydligen vanligt att man ringer "sin" inspektor och vill hugga loss xxx.xxxkr. Inspektorn föreslår en lämplig post och alla är nöjda. Fantastiskt. Hur många går in på Coop, räcker fram plånboken och säger: "Ta vad ni vill ha , jag behöver ett kilo tomater."? Självklart vill köpsidan stoppa SVS stämplingar då det ger helt okunniga skogsägare möjligheten att sälja till högstbjudande. Om alla köpare vet att SVS underskattar virkesförrådet med 10% så spelar det ju ingen roll för budnivån. Vad jag inte förstår är varför det inte finns någon öppen marknadsplats där man kan bjuda ut skog till försäljning utan stämplingslängd? Det vore ju bekvämt att bara lägga ut data ur skogsbruksplanen och sedan fick presumtiva köpare själva ut i skogen och mäta. I en fungerande marknadsekonomi skulle det gå. Det skulle dessutom gynna de modernaste sågarna som tål de högsta råvarukostnaderna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#600 Finessen med just stämplingsläng är väl att lägga ut den till högstbjudande hos flera presumtiva köpare och därmed ge skogsägaren "rättvist och marknadsmässigt betalt för virket".
Att virkesuppköparna och däribland skogsägareföreningarna spottar och svär åt att SvS opartiskt utför detta ser jag bara som ett direkt kvitto på att så är fallet.

Problemet är bara alla "illasinnade rykten", om att stämplingsängderna ligger under egentligt virkesutfall, det är ju inte bra.
Lägger man dessutom till kostnaden för att stämpla-konjunkturläge-efterfrågan-pris-postens art, osv så blir det till slut en avvägningsfråga om vad som är vinst och förlust totalt sett.
Därför vore det bra om någon kunde komma med konkreta förslag på vad som är rätt och vad som är fel?, samt lite riktlinjer för "när-var hur", privatskogsägarna ska överväga just stämpling?.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#646 Hej,

Jag har fått lite info från SVS ang stämpling.

SVS är medvetna om att det går rykten om stämplingsfel, men det finns inga bevis om att det blir fel enligt SVS. Beprövade metoder och tabeller används alltid.

Vidare rekommenderar de minst 500m3sk om en post ska stämplas.
Kostnaden diffar väldigt mycket, men som exempel så skulle en stämpling i en post om 600m3sk och medelstamvolym 0,5 kosta ungefär 12.000:- (10 kronor trädet).

Hoppas jag räknat rätt nu...

Så, nu blev det lite fakta också.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#651 Du är rätt ute Fredrik, jag sitter inne med ungefär samma uppgifter.
Däremot är det en rad andra faktorer som spelar in i sammanhanget än stämplingskostnaden och ev felaktigt virkesutfall.
Ska återkomma till detta, men vill gärna ha flera åsikter/erfarenheter i ämnet.
Spelar ingen roll om ni är expert eller novis, kom med era tankar och funderingar runt detta med stämpling.
Alltid finns det något som vi gemensamt kan dra lärdom av för att -om möjligt- öka avkastningen av vårt skogsbruk.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#652 Hej,

Om jag förstått det hela rätt kan SVS ombesörja att bjuda ut stämplad post till köpare, annars finns ju http://www.rotpost.com, de verkar vara populärast i södra sverige och tar 1% av köpeskillningen i provision?!?!

Nån som har mer koll på detta eller synpunkter ang själva försäljningsförfarandet?

MvH Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).